Beantwoord

Hoe werkt de inflatiecorrectie bij KPN?

  • 4 October 2022
  • 11 reacties
  • 1128 keer bekeken

Wat ik me afvraag, voor de mobiele diensten die we afnemen: 2 keer 0gb en onbeperkt bellen/sms+ 1 keer onbeperkt internet en 150sms/bellen. Deze zijn vorig jaar afgesloten.

Daar betalen we 13,50 2 keer voor en 1 keer 25 euro. Nu is de inflatie '’correctie'’ gekomen. Nu betalen we dus 14,43 2 keer en 1 keer 26,89 euro per maand. dat is dus voor 2 abonnementen een prijsverhoging van 1 euro per maand en voor de abonnement van 25 euro bijna 2 euro per maand meer. Ik vind dat toch wel best veel. Ik snap dat dingen duurder worden maar dit vind ik gortig. 

Wat ik dan nog vreemder is dat als ik een nieuw abonnement neem of verleng dan kan ik weer dezelfde prijs betalen al voorheen omdat ik een nieuw contract aan ga… en dan opeens is de inflatie correctie geen issue meer blijkbaar? want die prijzen zijn hetzelfde als die van 2021...🤔 want anders zou kpn toch de nieuwe sim only abonnementen voor een hogere prijs aanbieden toch als inflatie zo een issue is?

Dus waarom wordt die inflatie ingevoerd als KPN toch nieuwe abonnementen aanbiedt die je goedkoper kan krijgen dan de huidige inflatie cijfers? Dit komt over alsof de inflatie wordt ingevoerd om er op te verdienen.. want ik heb even nagecheckt op de huidige abonnementsvorm en deze wijkt niet af van een nieuw contract.

icon

Beste antwoord door RBxx 4 October 2022, 17:34

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Volgens mijn berekeningen (inflatie 5,8%) 13,50*0,058= 14,28 euro en 25*0,058= 26,45 euro met de '’inflatie'’ cijfers.

Dus dat is mij ook een raadsel.

Waarom is mijn titel aangepast en mijn topic verplaatst? mijn vraag niet hoe inflatie correctie werkt, Ik snap deels wel hoe het werkt. Vind het alleen geen echte inflatie correctie, maar meer een verkapte prijsverhoging wat legaal wel klopt maar niet op deze manier. Want als ik nu een nieuwe abonnement neem of verleng kan ik de oude prijzen terug krijgen. Dus nieuwe klanten of verlengende klanten hebben geen last van inflatie blijkbaar,

Reputatie 7
Badge +21

Volgens mijn berekeningen (inflatie 5,8%) 13,50*0,058= 14,28 euro en 25*0,058= 26,45 euro met de '’inflatie'’ cijfers.

Dus dat is mij ook een raadsel.

Ik beperk me tot het raadsel van de berekening. De inflatiecorrectie wordt berekend over de ‘kale’ abonnementsprijs, de (Hussel) korting blijft hetzelfde.

 

Reputatie 1

Ik ben het helemaal eens met de ‘melder’. Het is een stevige prijsverhoging die listig wordt gemaskeerd als een inflatiecorrectie. Eerlijk voelt het niet:

  • de correctie is 5.8% en daarmee dit jaar meer dan twee keer zo hoog als die bij concurrent VF. Die hanteert 2.8% per 1 oktober. En dan te bedenken dat dezelfde prijsindexcijfers als uitgangspunt zijn gebruikt;
  • alleen de kale abonnementsprijs wordt door KPN gecorrigeerd maar niet de kortingen. Onderaan de streep is de verhoging inderdaad geen 5.8% maar 10% of meer;
  • als de prijsindex in de toekomst weer daalt (deflatie) dan is er volgens de algemene voorwaarden overigens geen deflatiecorrectie. Met andere woorden: de tarieven kunnen alleen maar omhoog en nooit omlaag.

Natuurlijk is overstappen naar een andere provider een optie. Daar is het KPN misschien ook wel om te doen: de personeelstekorten bij de klantenservice zijn gezien de kwaliteit van de dienstverlening zo hoog dat minder klanten en minder aansluitingen ook een oplossing kan zijn.

 

 

Volgens mijn berekeningen (inflatie 5,8%) 13,50*0,058= 14,28 euro en 25*0,058= 26,45 euro met de '’inflatie'’ cijfers.

Dus dat is mij ook een raadsel.

Ik beperk me tot het raadsel van de berekening. De inflatiecorrectie wordt berekend over de ‘kale’ abonnementsprijs, de (Hussel) korting blijft hetzelfde.

 

Dan nog niet fair en een verkapte tariefsverhoging op een zelf gekozen prijs vanuit kpn. Ik betaal toch niet de normale maar de hussel prijs als hussel klant. Als ik opnieuw afsluit kan ik voor de zelfde prijs weer het abonnement afsluiten met precies dezelfde voorwaarden... 

Waarom is mijn titel aangepast en mijn topic verplaatst? mijn vraag niet hoe inflatie correctie werkt, Ik snap deels wel hoe het werkt. Vind het alleen geen echte inflatie correctie, maar meer een verkapte prijsverhoging wat legaal wel klopt maar niet op deze manier. Want als ik nu een nieuwe abonnement neem of verleng kan ik de oude prijzen terug krijgen. Dus nieuwe klanten of verlengende klanten hebben geen last van inflatie blijkbaar,

En niemand die hier op kan antwoorden?

Reputatie 7
Badge +17

Inflatiecorrectie wordt alleen toegepast op abonnementen van 3 maanden en ouder. Voor nieuwe abonnementen geldt de prijs op onze website.

Voor alle informatie met betrekking tot inflatiecorrectie, zie: https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/tarieven/inflatiecorrectie.htm

Inflatiecorrectie wordt alleen toegepast op abonnementen van 3 maanden en ouder. Voor nieuwe abonnementen geldt de prijs op onze website.

Voor alle informatie met betrekking tot inflatiecorrectie, zie: https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/tarieven/inflatiecorrectie.htm

het is allemaal wel leuk en aardig geschreven. Maar de inflatiecorrectie is dus gewoon een verkapte prijs verhoging. bij een inflatiecorrectie kan je het contract niet opzeggen positief voor KPN, maar als KPN een prijsverhoging had ingevoerd dan had een klant zijn contract wel kunnen laten ontbinden, negatief voor KPN. Is dus gewoon een legale manier om te geld stelen van de VASTTE KLANTEN door de KPN.

maar geef eens antwoord, waarom de abonnementen die nu nog altijd worden aangeboden (voor de prijs die MIJN abonnement eerst ook koste) ik betaalde eerst, 11-09-2022.  54,30 euro met korting 25,49 euro. nu betaal ik 11-12-2022.  57,45 euro met korting 27,40 euro. dat is 1,91 euro per maand meer. nu een klein voorbeeldje zou mijn situatie zijn (gelukkig loopt mijn contract af) maar zou ik nog een jaar aan het contract vastzitten dan ben ik, 1,91 euro x 12 maand = 278,48 meer kwijt aan KPN. En ik heb dan korting. is een leuke winst voor KPN

Maar ik kan wel weer een nieuw abonnement afsluiten voor (15-12-2022) 25,49 euro met de korting, waarom is dat nu niet 27,40 euro met inflatiecorrectie?

 

niet de vriendelijke groeten van een kwade kpn klant

Reputatie 3

Kortom pure oplichting en het grijze juridische gn ied opzoeken en de vaste klanten er voor op late draaien. Zojuist ook in een kpn winkel geweest en krijg het advies om elk over te stappen en te profiteren van kortingsacties...blijkbaar heeft kpn meer baat aan nieuwe klant die na een jaar weer opstapt. Alle papierhandel..oude apparatuur weer innemen etc...begrijp niet wat dat voor verdienmodel is.

Helemaal mee eens. Dit gedrag is voor mij ook een reden om regelmatig van provider te wisselen. Ik kan het altijd slecht hebben dat ik als nieuwe klant betere voordelen krijg dan de vast klant. Ik gebruik dan ook deze voordelen die ik krijg om te switchen van provider (net als honderdduizenden andere Nederlanders).

Dit zou ik niet doen wanneer de prijzen/kortingen/voordelen voor de vaste klanten ook zo voordelig zouden zijn. 


Dit korte termijn denken is nadelig voor alle partijen. Elke keer de nieuwe klanten voordelen bieden, inschrijven, wegwijs maken etc. Kost in totaal natuurlijk meer dan gewoon een klant behouden die niets veranderd. Ook zou ik als klant het liefste blijven zitten dan steeds veranderen. Echter met 2 uurtjes werk op jaarbasis, bespaar je zo weer een €50,- tot €100,-. Dus loont het de moeite. En zelfs al win ik maar een 1 euro dan vindt ik het nog steeds de moeite waard. De moeite waard om van het gevoel af te zijn dat ik als vaste klant wordt benadeelt en als nieuwe wel weer als “koning” wordt behandeld.

Wanneer gaan ze nou eens begrijpen dat de vast klant makkelijker/belangrijker is dan de nieuwe. Elke kleine ondernemer snapt dit. Waarom krijg je bij deze massa bedrijven toch altijd het gevoel dat je als vaste klant benadeelt wordt. Erg jammer.

Reputatie 3

Volledig met je eens...het principe is dat er meerdere managers zitten die targets halen van nieuwe klanten en daar dik voor beloont worden...de cirkel in stand houden door vaste klanten te naaien en dus ook jaarlijks gaan lopen !