Beantwoord

Hoge kosten voor verbruik in Turkije

  • 9 May 2024
  • 11 reacties
  • 131 keer bekeken

Hoewel er al jaren over geklaagd wordt, is het nog steeds zo dat men zonder service sms je (u bent in turkije, koop een bundel als u hoge kosten wilt voorkomen), tegelijkertijd 2 sms’jes krijgt met 80 en 100% van buitenbundel gebruikt, kosten 60,50. Hier zijn echt wel oplossingen voor mogelijk, maar KPN boeit het blijkbaar niet. Antwoorden op klachten zijn lekker standaard en geven alleen algemene uitleg over de werkwijze. Het zou fijn en verfrissend zijn als jullie de service wat verbeteren en dit aanhoudende probleem eens oplossen. En een standaard antwoord “dat is zo ingewikkeld, bla bla bla”, mag achterwege blijven. Met de inkomsten die jullie genereren mag ik hopen dat er ook zat slimme mensen werken die in staat zijn oplossingen te bedenken voor relatief eenvoudige problematiek. Maarja, zal wel een hele lage prioriteit hebben, aangezien het niet tot extra inkomsten leidt maar wel tot een klein beetje extra kosten. Voor mij na afloop van de contractperiode NOOIT meer KPN. Hoop dat jullie de glasvezelstrijd verliezen en dat de rest van de business daarna ook over de kop gaat. 

icon

Beste antwoord door RBxx 9 May 2024, 10:31

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Standaard houdt KPN zich aan de EU-limiet van €60,50 bij roaming buiten de EU.

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aan naar 1266
Helaas wordt dat niet duidelijk aangegeven op de website.

Je zet hiermee de limiet op € 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de bescherming weer uit zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

bron:

 

Gaat er in dit geval niet om wat de klant zelf kan doen, maar wat KPn kan of misschien wel moet doen. Die 60,50 gebruik je onbewust binnen een minuut met de huidige internetsnelheden en dataverbruik op achtergrond. Eigenlijk is het onmogelijk om bij ‘normaal’ gebruik zonder bundel onder de kosten van de bundel van 10gb voor 25 te blijven. Dus als je bij roaming in turkije als KPN zijnde standaard een bundel toekent, bespaar je de klant kosten. Het antwoord: ‘we kunnen niet voor u beslissen een bundel aan te schaffen’ was 15 jaar geleden misschien nog een redelijk antwoord, maar in deze tijden niet meer. Mocht een enkeling door automatische bundel hoge kosten hebben omdat ze bijv direct na opstarten telefoon roaming uitgezet hebben, kun je die zeer beperkte groep altijd compenseren.  Daar zitten de kosten echt niet in. 

Daarbij, waarom niet standaard de bescherming aan en service sms met de opties? Ook dat is een  oudig te regelen en bespaart de klant een hoop frustratie en kosten. 

Reputatie 7
Badge +21

De bescherming standaard aanzetten zou inderdaad een stuk klantvriendelijker zijn.

Hier lees ik nu al vele jaren over hier op dit forum.
En @wjb  heeft er ook al vaak over overgeschreven.

Reputatie 7

Eigenlijk is het onmogelijk om bij ‘normaal’ gebruik zonder bundel onder de kosten van de bundel van 10gb voor 25 te blijven. 

Stuur een sms met "BESCHERMING AAN" naar 1266 en je zult geen dataroaming kosten meer ontvangen.

Zonder extra buitenlandbundel moet je buiten de EU geen data willen gebruiken want daaarvoor worden exorbitante kosten in rekening gebracht. (€2,50 per MB) Met 24MB ben je dus al bij de limiet van €60,50 en dat is in luttele seconden na het uitzetten van de vliegtuigmodus bij aankomst al gebeurd.

 

De sms "BESCHERMING AAN" naar 1266 is één van de best bewaarde geheimen van KPN waar pas na 17 juli 2023 door KPN ruchtbaarheid aan is gegeven.

 

Het lijkt er ook op dat de optie "BESCHERMING AAN" pas sinds juli 2023 beschikbaar is.

 

Reputatie 7

Daarbij, waarom niet standaard de bescherming aan en service sms met de opties? Ook dat is een  oudig te regelen en bespaart de klant een hoop frustratie en kosten. 

Dat ben ik volkomen met je eens. Zie ook punt 2 in het onderstaande bericht.

Overigens is het smsje "BESCHERMING AAN" ondertussen gelukkig wel een permanente bescherming die pas weer uitgezet wordt na een smsje met "BESCHERMING UIT". 

Maar blijven aankaarten, misschien doen ze er een keer wat aan. Al lijkt het er sterk op dat het heel bewuste keuzes zijn van KPN. Ik heb toch sterk het vermoeden dat ze dit zo in stand houden simpelweg omdat het extra inkomsten genereert. Als er andere (valide) argumenten zijn om dit zo te houden, hoor ik het heel graag van KPN.

Reputatie 7

Ik heb toch sterk het vermoeden dat ze dit zo in stand houden simpelweg omdat het extra inkomsten genereert.

Ondanks het feit dat KPN beweert dat zij hier niets aan verdienen omdat ze de kosten door de buitenlandse provider in rekening gebracht krijgen ben ik het volledig met je eens. Ook ik heb een sterk vermoeden dat het niet pro-actief limiteren van de dataroaminglimiet op €0,- te maken heeft met het feit dat er flink wat bij KPN aan de strijkstok blijft hangen.

Ik zie het niet gebeuren maar ik zou willen dat KPN pro-actief de dataroaminglimiet bij al haar klanten op €0,- zou zetten en er een smsje achteraan zou sturen hoe ze die limiet weer op €60,50 kunnen zetten in het geval dat ze dat echt zouden willen. Er is overigens natuurlijk helemaal niemand die dat wil want wie wil er nu €2,50 per MB betalen?

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Wat een slecht bedrijf, het klopt wat hierboven wordt gezegd. Door middel van het sturen van een sms, kan je het limiet op 0 euro zetten. Wat de reden is, dat wij dit niet standaard doen, durf ik niet te zeggen. 

Beste Marcia,

Dat hadden we natuurlijk al geconstateerd. Als je nog iets hebt toe te voegen voor wat betreft beweegredenen om dit zo ontzettend onklantvriendelijk te houden, hoor ik het graag. 
 

 

Reageer