Beantwoord

Hoge rekening door 1803 nummer

  • 9 October 2022
  • 10 reacties
  • 1431 keer bekeken

Beste, in juni werd er 167,75 afgeschreven voor mijn mobiele telefoonrekening. Er bleek 140,25 afgeschreven te zijn voor het bellen naar 1803. Dit nummer had ik van een medewerker van de gemeente gekregen ivm het ontvangen van een tegoedbon voor energiebesparende lampen.

Nu heb ik KPN persoonlijk gesproken, maar ze gaven mij de link https://ga.kpn/factuurfout alleen weet ik niet precies wat ik moet doen. Kan iemand mij helpen?

icon

Beste antwoord door PeterG 9 October 2022, 23:28

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Hallo @AnnieDV wat zou je willen doen?

Hi @JanD ,

Het liefst zie ik de gelden retour, maar lees net het forumbericht van een ander hier dat het geen nut heeft om dit via KPN te spelen. De manier waarop het allemaal gecommuniceerd wordt, vind ik wel een beter bijzonder, maar goed.

Hallo @AnnieDV KPN heeft een gratis nummer, 0800 0402, wat jij gebeld hebt is een duur betaalnummer, dat wel naar KPN leidt, maar geen nummer van KPN is. KPN gaat dat dus niet vergoeden. Een dure les voor de volgende keer.

Misschien kun je de gemeente er nog op aanspreken door de verkeerde voorlichting? 

Succes 

Kleine zoektocht in openbare bronnen :

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telecommunicatie/telefoonnummers/nummers-doorzoeken/resultaat?query=1803&bestemming=&status=&reeks=&relatie=&datum=&nrvrij=0&nrnummerstatus=Toegekend&nrnummervan=1803&nrnummertm=1803&nrbestemming=toegang%20tot%20gratis%20of%20betaalde%20abonnee-informatiediensten

  • Relatienaam

    Hero Results B.V.

En daar mee verder naar :

https://www.kvk.nl/zoeken/?source=all&q=Hero%20Results%20B.V.&start=0&site=kvk2014

 

Pfoeh. Je geeft al toe dit nummer echt gebeld te hebben. KPN gaat je dat niet kwijtschelden. Het is ook helemaal geen nummer van kpn en krijgt de factuur ook van dat bedrijf.

18xy nummers zijn de nummerinformatie en doorverbind bedrijven. Maar ze kosten wel € 1 per minuut. Dan vind ik 140 euro wel heel veel. Dan heb je het vaak en waarschijnlijk ook wel lang gebeld (middels doorverbinding).

Heel naar. Zure appel. Maar deze zal je wel moeten doorbijten.

18xy nummers, 0906 en 0909 nummers kosten veel. 18xy nummers kosten het vaste tarief van € 1,00 per minuut. 0909 maximaal € 1,10 per minuut en 0906 maximaal € 1,60 per gesprek.

Wel heel vreemd dat iemand van de gemeente je een dergelijk (nummerinformatie en doorverbind) nummer geeft. Je zou haast denken dat ie er aandelen in heeft.

Zo zie je maar hoe bedacht je er op moet zijn als je vraagt om een advies, ook al is dat een bekende, vermeend betrouwde bron.

Zo was er laatst nog een geval van een (semi) bekende nederlander die advies vroeg aan haar aannemer voor een riool ontstopper. Achteraf bleek dat die aannemer even op een te bekende www zoekmachine had gekeken naar de eerste vermelding, bedankt ! maar niet heus ! Met veel gedoe tot gevolg.

Maar, in dit geval, wie weet er goed overzicht van de tarieven per soort telefoonnummer ?
Ik bemerk dat sommige mensen sterke argwaan krijgen bij een "niet normaal" nummer.

Overigens, ik heb 3 manieren om uit te bellen, (1 mobiel en 2x voip) alleen met ongeveer 10 euro er op, dus erg veel kan er niet gebeuren, gelukkig.

Bovendien staat e.e.a. duidelijk vermeld in het tarievenblad internet/bellen dat je bij iedere (gewijzigde) overeenkomst ontvangt @AnnieDV 

 

Maar, in dit geval, wie weet er goed overzicht van de tarieven per soort telefoonnummer ?

Tarieven speciale nummers:

N.B. Prijzen per minuut: € 0,01 - € 1,00. Betekent dat je vanaf de eerste seconde dus betaald (die ene cent). Het tweede bedrag is de per minuut prijs. Alleen die vermelden was duidelijker geweest.

Bron: PDF Tarieven vast bellen (maar dit betaal je ook als buiten bundel tarief op de mobiel; deze nummers worden altijd buiten de bundel berekend!)

Ha Peter, dank, ik dacht dat je het knopje rechts van F12 wel kende  :-)

 

Maar, ik doelde eigenlijk op een site buiten kpn, voor de regulering cq status van dit soort nummers.

Maar, nu ik ook eens wat verder zoek  binnen  kpn.com zie ik :

https://www.kpn.com/shop/mobiel/telefoons/ 

( Deze tarieven zijn geldig vanaf 4 juli 2022 )

18xy nummerinformatiediensten*  : 

kosten servicenummer + regulier tarief per minuut
(telt mee binnen de bundel)

en daar onder :

*Toepasselijk tarief en eventueel maximum wordt voorafgaand aan het gesprek gemeld.

Dus daar schieten we ook niets mee op.

Dan ben ik wel benieuwd wat er te horen is bij het bellen van zo’n nummer, maar die lol gun ik ze niet :->

@KeesYagi 

Het knopje PRTSC ('’print screen'’) ken ik. Zit bij mij niet naast de F12 overigens. Maar dan krijg ik niet alleen het deel wat ik wil hebben. Bewerken en afsnijden is dan weer niet mijn ding. Neemt te veel tijd (voor mij).

Kosten servicenummer heet '’dienst'’ op je factuur. Dat is het eerst genoemde tarief als je zo'n nummer belt. Hoewel ik niet weet of het voor een 18xy nummer wordt vermeld. Volgens mij zijn die standaard 1 euro per minuut buiten-bundel. Wel voor een 09xy nummer. Daar is het zeker verplicht.
Verder 'regulier tarief’ is het tarief wat je provider rekent per minuut. KPN vast is 15 cent per minuut.

Dienst valt nooit binnen de bundel. Verkeer wel.

Dus als je met je vaste telefoon een 18 nummer belt betaal je sowieso 1 euro per minuut.

Met een mobiel binnen de bundel betaal je alleen het eerst genoemde bedrag.

Voorbeeld bij bellen met 0906 / 0906: ‘dit nummer kost 30 cent per minuut plus de kosten van uw provider'.

Dan ben je met je mobiel binnen de bundel 30 cent per minuut kwijt. Buiten de bundel komt er 23 cent per minuut bij. Bij de vaste telefoon is het dus bijna altijd die 30 cent EN die 15 cent per minuut (laatste is kpn lijn tarief).

Overbodig te vermelden dat de 30 cent een voorbeeld is. Het kan variëren. Tot 1,10 per minuut (0909) of een maximum van 1,60 per gesprek (0906). Daar komt wel het providertarief per minuut bovenop.

Op mijn vaste telefoon staan 18xy, 0909 en 0906 geblokkeerd. Maar ja, uitgaand bellen met de vaste doe ik toch al nooit. Veel goedkoper (naar alle gewone vaste en mobiele nummers in de E.U.) met de mobiel met onbeperkt bellen.