Beantwoord

Klantenservice spijtig genoeg ook als verkooplijn gebruikt

  • 19 February 2024
  • 10 reacties
  • 116 keer bekeken

In Nederland is de zogeheten telemarketing  flink aan banden gelegd (gelukkig maar).

Vandaag heb ik gebruik gemaakt van de terug-bel-service van kpnetwerk.nl, omdat ik een vraag had omtrent mijn toekomstige glasvezel aansluiting. Na aanmelding om teruggebeld te worden, kreeg ik binnen een minuut een telefoontje. Ik werd vriendelijk te woord gestaan door een dame en keurig geholpen.

 

Nadat ik al mijn vragen had gesteld en beantwoord had gekregen, ging het gesprek een andere kant op.  De dame vroeg aan mij welke abonnementen ik ben KPN allemaal had. Ik ben 1,5 geleden met mijn mobiel abonnement overgestapt naar Simyo. De dame wilde eten waarom en begon vriendelijk, maar met commercieel oogpunt dingen aan te bieden. Of ik interesse had in andere mobiele telefoon en/of tablet en waarom ik niet alle weer terug naar KPN zou zetten. Ook gaf de dame aan dat mijn huidige Simyo abonnement niet binnen de zone 1 viel van de EU en dat ik meerkosten kwijt zou zijn. Dit klopt helemaal niet, want ook voor Simyo gelden dezelfde regels binnen de zone 1 van de EU.

Persoonlijk denk ik, dat de dame in de gaten kreeg dat ik niet zomaar over stag zal gaan en dat het “verkooppraatje” lastiger werd.

Aan de KPN:

Jullie terug-bel-service werkt top en de klantenservice was over het algemeen in orde. Maar dat de medewerker ook probeert om wat te verkopen, vond ik jammer. Ik had natuurlijk het gesprek abrupt kunnen beëindigen, maar ik vond het wel zo netjes van mij, om dat niet te doen.

icon

Beste antwoord door Thomas van KPN 20 February 2024, 12:48

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Vandaag heb ik gebruik gemaakt van de terug-bel-service van kpnetwerk.nl, omdat ik een vraag had omtrent mijn toekomstige glasvezel aansluiting. Na aanmelding om teruggebeld te worden, kreeg ik binnen een minuut een telefoontje.

Was dat niet gewoon stom toeval en had dat telefoontje misschien niets te maken met uw terugbelverzoek?

Want binnen een minuut is wel heel snel. Meestal gaan daar dagen of weken overheen bij KPN en vaak zat word er überhaupt helemaal nooit teruggebeld. 

Vandaag heb ik gebruik gemaakt van de terug-bel-service van kpnetwerk.nl, omdat ik een vraag had omtrent mijn toekomstige glasvezel aansluiting. Na aanmelding om teruggebeld te worden, kreeg ik binnen een minuut een telefoontje.

Was dat niet gewoon stom toeval en had dat telefoontje misschien niets te maken met uw terugbelverzoek?

Want binnen een minuut is wel heel snel. Meestal gaan daar dagen of weken overheen bij KPN en vaak zat word er überhaupt helemaal nooit teruggebeld. 

Oké … binnen een minuut is wellicht overdreven. Laten we zeggen dat ze binnen 5 minuten terugbelde. Ik denk zelf niet dat het stom toeval is geweest. De dame vroeg als eerst wat het “probleem” was en/of welke vragen ik had. Hierover hebben we eerst uitgebreid gesproken.

Omdat de dame mijn gegevens kan inzien, ziet ze ook welke abonnementen ik bij KPN heb en ziet ze dus ook dat ik geen KPN Compleet meer heb. Naar aanleiding van mijn antwoord, is het verkooppraatje begonnen.

Uw ervaringen met de terug-bel-service zijn blijkbaar niet zo positief. Maar soms kan het ook weleens meezitten.

Reputatie 7
Badge +24

Een medewerker van KPN Netwerk zou uw abonnementen niet in kunnen zien. Want u heeft/had geen abonnement bij KPN Netwerk. 

U heeft/had een abonnement bij KPN provider. KPN Netwerk en KPN provider zijn 2 verschillende bedrijven met elk een aparte klantenservice. 

Het zou kunnen dat de medewerker die u aan de lijn gehad heeft op 1 of andere manier een seintje gehad heeft ofzo. Maar ... als u bij KPN Netwerk een terugbelverzoek plaatst, dan hoort u geen medewerker aan de lijn te krijgen die over abonnementen begint.

Een medewerker van KPN Netwerk zou uw abonnementen niet in kunnen zien. Want u heeft/had geen abonnement bij KPN Netwerk. 

U heeft/had een abonnement bij KPN provider. KPN Netwerk en KPN provider zijn 2 verschillende bedrijven met elk een aparte klantenservice. 

Het zou kunnen dat de medewerker die u aan de lijn gehad heeft op 1 of andere manier een seintje gehad heeft ofzo. Maar ... als u bij KPN Netwerk een terugbelverzoek plaatst, dan hoort u geen medewerker aan de lijn te krijgen die over abonnementen begint.

Maar … mag ik u vragen waarom u het zo belangrijk vindt in welke hoedanigheid deze dame mij te woord heeft gestaan?

Ik heb meer duidelijkheid gekregen van de dame omtrent mijn verhaal en ik laat KPN even weten, via dit forum hoe ik het gesprek heb ervaren.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @ShortyXL02, welkom op onze community! Het kan inderdaad kloppen dat een medewerker ook naar je abonnement kijkt en meedenkt of dit (nog) bij jou past. 
Ik zal je feedback meenemen, het is natuurlijk niet de bedoeling dat dit een onprettig gesprek wordt.

Reputatie 5
Badge +5

Maar dan is het toch een verkapte vorm van telemarketing? 

Hoi @ShortyXL02, welkom op onze community! Het kan inderdaad kloppen dat een medewerker ook naar je abonnement kijkt en meedenkt of dit (nog) bij jou past. 
Ik zal je feedback meenemen, het is natuurlijk niet de bedoeling dat dit een onprettig gesprek wordt.

Dank je. 🙏🏻

Maar dan is het toch een verkapte vorm van telemarketing? 

Ja dat gevoel had ik dus ook, bij dit gesprek met de KPN medewerker. Mocht ik het nodig achten om mijn abonnement aan te passen, dan had ik dit zelf ook wel aangegeven.

Reputatie 7
Badge +12

Zelf ben ik monteur van KPN en kan ik administratief niks wijzigen maar ik loop vaak wel even het abonnement na met de klant en geef dan ook adviezen. Dit wordt eigenlijk altijd ontzettend gewaardeerd omdat een hoop mensen jarenlang niks wijzigen en meer betalen dan nodig is. 

De medewerker van KPN weet wat er mogelijk is en ziet voor zich op het scherm uw abonnement, dan lijkt het me niet vreemd dat hij dan direct controleert of dit nog bij u past.

Zelf ben ik monteur van KPN en kan ik administratief niks wijzigen maar ik loop vaak wel even het abonnement na met de klant en geef dan ook adviezen. Dit wordt eigenlijk altijd ontzettend gewaardeerd omdat een hoop mensen jarenlang niks wijzigen en meer betalen dan nodig is. 

De medewerker van KPN weet wat er mogelijk is en ziet voor zich op het scherm uw abonnement, dan lijkt het me niet vreemd dat hij dan direct controleert of dit nog bij u past.

Ik kan me voorstellen dat sommige klanten minder bewust bezig zijn met wat er allemaal mogelijk is en dat zij waarderen dat u als medewerker (in welke hoedanigheid dan ook) de klant voorziet van adviezen/aanbod. Ook denk ik dat het ook bij uw “takenpakket” hoort om dit te doen. KPN blijft natuurlijk ook een commercieel bedrijf. 😉

Echter gaf ik wel direct aan dat ik voldoende geholpen was en dat ik geen interesse had in eventuele andere aanbiedingen. Wellicht moet ik de volgende keer hierin iets duidelijker zijn (zonder onbeleefd over te komen). 😄

Reageer