Beantwoord

Onbekende extra kosten door Online Aankopen

  • 31 March 2022
  • 25 reacties
  • 3181 keer bekeken

Hallo

 

Ik heb ineens extra kosten op mijn begin pagina staan van de app van KPN. Groot bedrag ook vanwege online inkopen!! Nooit gedaan, waar komt dit vandaan?? 
 

 

icon

Beste antwoord door Shyrin van KPN 3 April 2022, 16:48

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

25 reacties

Hier hetzelfde probleem!! Geen groot bedrag maar weet ook niet waar ze vandaan komen??!!

Badge +19

Kijk eerst of je niet per abuis ergens een abonnement op heb afgesloten.  Kijk op www.payinfo.nl 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @Lutbos en @PEOJ! Welkom en goed om te lezen dat jullie via ons forum navraag doen over deze kosten.

Ik weet niet in hoeverre jullie al bekend zijn met online aankopen, dus ik geef extra uitleg:

Via een mobiel apparaat kun je online aankopen (een app) of een in-app aankoop (een in-app aankoop is een aankoop die je binnen een app doet. Bijvoorbeeld reclame verwijderen, een upgrade naar een pro editie van een app, munten voor een game etc.) doen. Je kunt dit soort aankopen betalen via verschillende betaalmogelijkheden, bijvoorbeeld via een creditcard, of via KPN Pay.

KPN Pay is een standaard functionaliteit op een mobiele aansluiting en deze betaalmethode moet je zelf instellen in de (app)store van het mobiele apparaat. Bij het instellen van KPN Pay vindt er een verificatie van het mobiele nummer plaats en je krijgt een bevestiging van je aankoop per e-mail. De bevestigingsmail gaat naar het e-mailadres dat je zelf hebt opgegeven.

Zodra KPN Pay als betaalmethode is ingesteld, wordt het aankoopbedrag op de volgende factuur (online aankopen) van het mobiele abonnement meegenomen. Meer informatie over het instellen van KPN Pay is te vinden onder de vraag Hoe wil je een aankoop betalen?

Bij elke factuur zit een specificatie en daarop is elke aankoop apart terug te vinden met de naam van de (app)store, specificatie van de aankoop (naam of transactie kenmerk), aankoopbedrag en aankoopmoment. Ook is de recente aankoopgeschiedenis terug te vinden in de (app)store:
 

Online aankoop beheren in Android:

Belangrijk: Als je de app verwijdert, wordt je abonnement niet opgezegd.

  1. Open de Google Play-app.
  2. Tik rechtsboven op het profielicoon.
  3. Tik op Betalingen en abonnementen en dan Abonnementen.
  4. Selecteer het abonnement dat je wilt opzeggen.
  5. Tik op Abonnement opzeggen.
  6. Volg de instructies.

Tip: Als je een abonnement hebt bij een app en de app uit Google Play wordt verwijderd, wordt je toekomstige abonnement opgezegd. Je krijgt geen terugbetaling voor eerdere abonnementen.

Bron: Google support


Online aankoop beheren in iOS (iPhone, iPad of iPod touch)

  1. Open de Instellingen-app.
  2. Tik op uw naam.
  3. Tik op 'Abonnementen'.
  4. Tik op het abonnement dat u wilt beheren. Wordt het abonnement dat u zoekt niet weergegeven?
  5. Tik op 'Annuleer abonnement'.

Bron: Apple support


Goed om te weten: het kan zijn dat de aankopen buiten de (app)store om gegaan zijn, op de factuur kun je terugvinden via welke aanbieder de aankoop gedaan.

Ik ga er vanuit dat jullie verder komen met deze informatie, anders hoor ik het graag!

 

Bedankt voor je uitgebreid antwoord Shyrin.

alleen is wat je beschrijft allemaal al geprobeerd. 

Reputatie 7
Badge +16

Geen dank. 🙃.

De aankopen kun je niet terug vinden in de (app)store van het mobiele apparaat? Zijn de kosten al gefactureerd? Zo niet:

 

Goed om te weten: het kan zijn dat de aankopen buiten de (app)store om gegaan zijn, op de factuur kun je terugvinden via welke aanbieder de aankoop gedaan.


Dan is het de factuur afwachten, controleren via welke aanbieder/ store de aankoop gedaan is en daarop handelen. Als je geen gebruik (meer) wenst te maken van KPN Pay, dan kun je deze optie blokkeren via onze telefonische klantenservice: 0800 0402.

ik heb dezelfde vraag. inmiddels €99 per maand aan online aankopen. via mijn iOS onder abonnementen kan ik dit niet terugvinden. werkelijk geen idee wat dat dan is … en vooral: de factuur geeft geen enkel uitsluitsel, alleen “online aankopen”. toenemend per maand. 

ik wil begrijpen wat dit is en daarnaast: het is toch niet meer dan normaal dat er gewoon op mijn factuur staat wat ik heb gekocht? ik betaal KPN die €99 extra, dan zou ik het heel prettig vinden als KPN me op de factuur uitlegt waar ik dat aan uitgeeft.

Reputatie 7

Waarom blokkeer je de mogelijkheid niet om on-line aankopen via jouw KPN factuur te betalen.

graag! ik wist niet eens dat ik het had toegestaan. weet jij hoe/waar je dat doet?

 

Reputatie 7

graag! ik wist niet eens dat ik het had toegestaan. weet jij hoe/waar je dat doet?

Kijk eens in de app store / play store of je daar KPN gekoppeld hebt als betaalmethode.

Beste KPN,

Ook ik heb deze maand opeens online aankopen gedaan. Ik heb naar mijn weten nooit toestemming gegeven en ik heb alles via de play store (aankopen via factuur) uit staan. Nu staat er op mijn factuur ook een bedrijf wat mij echt helemaal niets zegt, ik had hier nog nooit van gehoord. Maar erg storend dit en ik wil graag opheldering hierover. 

Groet Nynke

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @Nynk! Welkom op het KPN Forum!

Pas na verificatie van het mobiele nummer, kunnen online aankopen op de mobiele factuur gefactureerd worden: dus er moet op een moment, via een mobiel apparaat, verificatie/ toestemming gegeven zijn voor deze kosten.

De Playstore en Appstore zijn de bekendste (app)store, er zijn meerdere mobiele betalingsdiensten, bijvoorbeeld BOKU.
In verband met privacy tonen wij op de factuurspecificatie uitsluitend de naam van de (app)store, specificatie van de aankoop (naam of transactie kenmerk), het aankoopbedrag en aankoopmoment.

Ik begrijp dat dit jou verder niets zegt: om welk bedrijf gaat het? Wat weet Google jou erover te vertellen? Heb jij alle apps al gecontroleerd op jouw mobiele toestel (en tablet, als je deze in gebruik hebt)?

Bedankt voor het antwoord Shyrin_ 

Het gaat om het bedrijf Sora Stream. Ik heb alle apps gecontroleerd en de naam opgezocht op internet, maar ik heb echt geen gebruik gemaakt van de dienst. Verder heb ik in de play store alles uitstaan, dus ik snap echt niet hoe dit gebeurd is. Ik heb inmiddels ook contact opgenomen met de bedrijf dat factureert en zij hebben mij aangegeven dat het abonnement per direct wordt gestopt en dat het geld via mijn factuur van KPN wordt teruggestort. Kan dit kloppen, het terugstorten van geld via jullie factuur?

Reputatie 7
Badge +16

Ik heb zelf ook niet eerder gehoord van Sora Stream… Hebben zij ook aangegeven wanneer en op welke manier de online aankoop bij hun gedaan is? Het kan ook een zogeheten in-app aankoop zijn (een aankoop in een app). In ieder geval fijn dat het abonnement stopgezet wordt en dat je van hen het bedrag terug krijgt (refund).

De refund wordt door altijd door de mobiele betalingsdienst of app ontwikkelaar in orde gemaakt en aan ons doorgegeven: jij krijgt het bedrag dan via de KPN factuur terug. Let op: de refund komt op de factuur in de kalendermaand volgend op de maand waarin de refund bij KPN binnengekomen is. Het komt te staan onder het kopje “Eenmalige kosten”: houdt deze in de gaten. 

Beste Shyrin,

Sorry voor mijn late reactie. Ik had zelf ook nog nooit van Sora Stream gehoord. Ik heb ook geen apps op mijn telefoon die hier een link mee hebben. Omdat mijn zoon wel eens een spelletje speelt op mijn telefoon heb ik juist alles beveiligd en/of uitgezet, zodat er zonder vingerafdruk of wachtwoord iets kan worden aangeschaft (en mijn zoon kan nog niet lezen en schrijven). Het is dus echt heel vreemd. Daarnaast is het abonnement afgesloten op een tijdstip dat ik in de auto zit vanuit mijn werk en ik dus ook niet op mijn telefoon zit. Ik snap dus echt niet hoe dit gebeurd is. Heel bijzonder en zou het fijn vinden om er nog eens achter te komen hoe dit heeft kunnen gebeuren. 

Ik ga in ieder geval de facturen in de gaten houden. Ik zag nu ook een bedrag van 20 euro in online inkopen staan, geen idee hoe dit bedrag daar nu ineens komt. Kan ik erachter komen wat dit dan is? Of moet ik dat eerst weer betalen voordat ik zie waar dit nu vandaan komt? 

Ik krijg bijna het idee dat mij telefoon nummer ergens onrechtmatig gebruikt wordt. 

Reputatie 7
Badge +16

Ik snap dus echt niet hoe dit gebeurd is. Heel bijzonder en zou het fijn vinden om er nog eens achter te komen hoe dit heeft kunnen gebeuren. 

 

Dat snap ik heel goed, zeker als je aangeeft het zo ingesteld te hebben dat er niet zomaar aankopen gedaan kunnen worden. 

Wij zorgen voor de afrekening met jou via je factuur en regelen de betaling aan de verschillende (app)stores. Bij klachten over aankopen kun je terecht bij de store waar de aankoop gedaan is. In dit geval Sora Stream.
Kunnen ze ook aangeven hoe de online aankoop bij hen binnen gekomen is? Kunnen zij ook zien vanaf welk apparaat de aankoop gedaan is? Via een website of app, welke dan precies? Wat betreft het tijdstip: heb je dat ook bij hen voorgelegd? 

 

Ik ga in ieder geval de facturen in de gaten houden. Ik zag nu ook een bedrag van 20 euro in online inkopen staan, geen idee hoe dit bedrag daar nu ineens komt. Kan ik erachter komen wat dit dan is? Of moet ik dat eerst weer betalen voordat ik zie waar dit nu vandaan komt? 

Ik krijg bijna het idee dat mij telefoon nummer ergens onrechtmatig gebruikt wordt. 

Waar zie je deze kosten precies staan; in MijnKPN onder ‘Extra kosten’? In dat geval is het inderdaad afwachten totdat de factuur opgemaakt is. 

Onrechtmatig gebruik is uitgesloten. Er moet namelijk op enig moment toestemming gegeven zijn op jouw mobiele apparaat (denk ook aan een tablet) voor het kunnen doen van online aankopen. Een tip:

Als je geen gebruik (meer) wenst te maken van KPN Pay, dan kun je deze optie blokkeren via onze telefonische klantenservice: 0800 0402.

 

Reputatie 1

Beste Nynk en andere gedupeerden,

Helaas zijn jullie net als ik opgelicht. 

Je moet van de Kpn zelf bewijzen dat je geen aankoop hebt gedaan die nimmer heeft plaatsgevonden. 

Hoe dan?

Kpn heeft tot nog geen enkel bewijs kunnen leveren van een aankoop met mijn goedkeuring en stuurt iedereen met een kluitje het riet in. 

Kpn wil blijkbaar als bank spelen zonder hierin ook maar enkele verantwoordelijkheid te nemen. 

Lees de vele klachten op het forum. Enige troost je bent niet en enige en niet de laatste. 

Reputatie 7
Badge +16

en stuurt iedereen met een kluitje het riet in. 

Jammer dat je dit zo ervaart, @Chris35.

 

Je moet van de Kpn zelf bewijzen dat je geen aankoop hebt gedaan die nimmer heeft plaatsgevonden. 

Hoe dan?

Kpn heeft tot nog geen enkel bewijs kunnen leveren van een aankoop met mijn goedkeuring


Laat het duidelijk zijn: je hoeft van ons niets te bewijzen.
In mijn antwoord in dit topic heb ik uitgelegd dat KPN Pay een standaard functionaliteit op een mobiele aansluiting is. Om gebruik te maken van deze functionaliteit, moet je het wel zelf instellen op jouw mobiele apparaat:
​​​​​

Bron: Betaal je online aankopen via KPN Pay

Zoals je kunt lezen, is dit niet met één klik of druk op een knop ingesteld. 
Zodra KPN Pay ingesteld is, zorgen wij voor de afrekening met jou via je factuur of Prepaid tegoed en regelen de betaling aan de verschillende (app)stores. Je hebt altijd zelf (of iemand die toegang heeft tot jouw device(s)) toestemming voor dit soort aankopen gegeven, dat gaat nooit vanzelf. 

Je hebt, al in meerdere topics, aangegeven dat er onterecht online aankopen in rekening gebracht zijn. Je zult dan contact moeten opnemen met de betreffende aanbieder van de app/ dienst en/of mobiele betalingsdienst.

Het bewijs wat je graag wenst te hebben, kun je bij hen opvragen. Het is een aankoop die bij hen gedaan is, zij kunnen ongetwijfeld aangeven om wat voor een aankoop het gaat, hoe de online aankoop bij hen binnen gekomen is en vanaf welk apparaat de aankoop gedaan is (via een website of app, welke dan precies?
Deze informatie hebben wij niet en is dus ook niet via ons op te vragen.

Ik lees dat je in je eigen topic al contact hebt opgenomen met de aanbieder, Sora Stream. Laat in je eigen topic vooral weten welke reactie je van hen hebt ontvangen!

Reputatie 1

Zoals je eerder hebt kunnen lezen heb ik niets ingesteld of toestemming/ opdracht gegeven. Mvg Christiaan 

Reputatie 1

Ik heb tot op heden nog niemand gevonden die contact met sora stream per mail heeft kunnen krijgen laat staan dat er geld is teruggestort. Mocht je een e-mail adres van Sora Stream kunnen overleggen zou je ons enorm helpen,. Bijvoorbaat dank. Mvg Christiaan 

Reputatie 1

Na informatie van verschillende forumgebruikers gisteren naar help@contentformobile.net gemaild over de onterechte afschrijvingen betreft Sora stream. 

Vandaag al bericht ontvangen met de toezegging dat de €20,- zal worden terugbetaald.

Er van uitgaande dat dit het geval is neem ik mijn woorden terug wat oplichting betreft. 

Wat niet wegneemt dat het mogelijk is dat er geld via de Kpn factuur kan worden betaald zonder dat de klant hiervoor toestemming, opdracht voor heeft gegeven.

Nimmer is er een aanvraag voor Sora stream ingediend.

Advies voor Kpn, verifiëren bij de klant voordat er überhaupt een online aankoop kan worden gedaan.

Informeer de klanten over betreffende diensten en de mogelijkheden om dit te blokkeren en maak dit mogelijk in mijn Kpn. 

 

Reputatie 7
Badge +16

Fijn dat je het bedrag teruggestort krijgt vanuit deze aanbieder! 

Er van uitgaande dat dit het geval is neem ik mijn woorden terug wat oplichting betreft. 


Dat waardeer ik. We zitten hier natuurlijk niet om klanten op te lichten. 
 

Wat niet wegneemt dat het mogelijk is dat er geld via de Kpn factuur kan worden betaald zonder dat de klant hiervoor toestemming, opdracht voor heeft gegeven.

Nimmer is er een aanvraag voor Sora stream ingediend.

Advies voor Kpn, verifiëren bij de klant voordat er überhaupt een online aankoop kan worden gedaan.

 

Er kunnen geen online aankopen gefactureerd worden aan de KPN factuur, als KPN Pay niet ingesteld is.

Door het zelf handmatig instellen van KPN Pay, geef je toestemming om online aankopen te laten verrekenen met de KPN factuur.
Wij gaan niet bij iedere aankoop verifiëren bij de contractant of de aankoop terecht of onterecht is: dat stukje eigen verantwoordelijkheid laten wij bij de contractant/ gebruiker.

Je geeft aan dat je geen diensten/ aankopen hebt gedaan bij Sora Stream: dan is het aan hen, om jouw meer informatie over deze aankoop te geven. Of een terugbetaling van de kosten te regelen. 
 

Informeer de klanten over betreffende diensten en de mogelijkheden om dit te blokkeren en maak dit mogelijk in mijn Kpn. 


Het zelf kunnen blokkeren of deblokkeren van KPN Pay in MijnKPN staat op de lijst. Ik hoop dat dit op korte termijn geïmplementeerd gaat worden.

Reputatie 1

Shyrin, bedankt voor je reactie. 

Zelf heb ik nog nooit van Kpn pay gehoord en wist niet eens dat het bestond laat staan dat ik dit heb ingesteld.

Gezien de vele klachten over onterechte afschrijvingen en mensen  die aangeven dat buiten hun weten inclusief mezelf online aankopen plaatsvinden bewijst voor mij en andere slachtoffers hoe fraude gevoelig jullie systeem is en adviseer om hier gelijk mee te stoppen totdat jullie de zaken op orde hebben. 

Als Kpn de  klachten van klanten serieus zouden nemen ipv te suggereren dat het eigen schuld is zou dat de pijn enigszins kunnen verzachten. 

Dat Sora stream zonder enige vragen overgaat tot terug betaling van de onterechte afschrijving zegt mij voldoende.

 

Nog een fijne dag,  grt Christiaan 

Ik ben opgelicht met behulp van kpn pay.

Kpn pay staat helemaal niet aan in mijn play store.

Toch twee keer 10 euro afgeschreven door ESR-TV. Nooit ergens aangemeld.

Het geheel uitzetten van kpn pay kan alleen telefonisch en is in de avond niet bereikbaar.

Dit alles reken ik kpn aan. Ik ben dit helemaal zat. Geen excuses kunnen dit goed maken. KPN laat oplichters gewoon gebruik maken van een dienst die ik niet aan had staan. Kortom, ik ga weg bij kon om deze reden.

Reputatie 4
Badge +4

kassa.bnnvara.nl

Goedemiddag @Lutbos en @PEOJ! Welkom en goed om te lezen dat jullie via ons forum navraag doen over deze kosten.

Ik weet niet in hoeverre jullie al bekend zijn met online aankopen, dus ik geef extra uitleg:

Via een mobiel apparaat kun je online aankopen (een app) of een in-app aankoop (een in-app aankoop is een aankoop die je binnen een app doet. Bijvoorbeeld reclame verwijderen, een upgrade naar een pro editie van een app, munten voor een game etc.) doen. Je kunt dit soort aankopen betalen via verschillende betaalmogelijkheden, bijvoorbeeld via een creditcard, of via KPN Pay.

KPN Pay is een standaard functionaliteit op een mobiele aansluiting en deze betaalmethode moet je zelf instellen in de (app)store van het mobiele apparaat. Bij het instellen van KPN Pay vindt er een verificatie van het mobiele nummer plaats en je krijgt een bevestiging van je aankoop per e-mail. De bevestigingsmail gaat naar het e-mailadres dat je zelf hebt opgegeven.

Zodra KPN Pay als betaalmethode is ingesteld, wordt het aankoopbedrag op de volgende factuur (online aankopen) van het mobiele abonnement meegenomen. Meer informatie over het instellen van KPN Pay is te vinden onder de vraag Hoe wil je een aankoop betalen?

Bij elke factuur zit een specificatie en daarop is elke aankoop apart terug te vinden met de naam van de (app)store, specificatie van de aankoop (naam of transactie kenmerk), aankoopbedrag en aankoopmoment. Ook is de recente aankoopgeschiedenis terug te vinden in de (app)store:
 

Online aankoop beheren in Android:

Belangrijk: Als je de app verwijdert, wordt je abonnement niet opgezegd.

  1. Open de Google Play-app.
  2. Tik rechtsboven op het profielicoon.
  3. Tik op Betalingen en abonnementen en dan Abonnementen.
  4. Selecteer het abonnement dat je wilt opzeggen.
  5. Tik op Abonnement opzeggen.
  6. Volg de instructies.

Tip: Als je een abonnement hebt bij een app en de app uit Google Play wordt verwijderd, wordt je toekomstige abonnement opgezegd. Je krijgt geen terugbetaling voor eerdere abonnementen.

Bron: Google support


Online aankoop beheren in iOS (iPhone, iPad of iPod touch)

  1. Open de Instellingen-app.
  2. Tik op uw naam.
  3. Tik op 'Abonnementen'.
  4. Tik op het abonnement dat u wilt beheren. Wordt het abonnement dat u zoekt niet weergegeven?
  5. Tik op 'Annuleer abonnement'.

Bron: Apple support


Goed om te weten: het kan zijn dat de aankopen buiten de (app)store om gegaan zijn, op de factuur kun je terugvinden via welke aanbieder de aankoop gedaan.

Ik ga er vanuit dat jullie verder komen met deze informatie, anders hoor ik het graag

Nee! Het is niet de klant die de service niet snapt. Het is kpn die een onveilig betaalsysteem in de lucht houd. Ik heb kpn pay niet aan staan in mijn play store als betaalmethode. Toch is er geld afgeschreven door ESR TV. En nee ik heb mij nergens aangemeld. Gisteravond mijn KPN abonnement hierom opgezegd. Dat zou iedereen moeten doen. Een bedrijf dat de schuld legt bij de klant mag van mij ophouden te bestaan.