Beantwoord

Onbekende kosten op factuur voor bellen naar 1840 maar ik heb deze niet gebeld

  • 22 October 2022
  • 9 reacties
  • 151 keer bekeken

Op mijn telefoonfactuur van oktober staat dat ik voor zo'n 29 euro heb gebeld naar het nummer 1840. Ik ken dat nummer niet, maar het zou volgens KPN/internet een servicenummer zijn waar je telefoonnummers kunt opvragen. Ik heb echter geen telefoonnummers opgevraagd, ken(de) zoals gezegd dit nummer ook niet, dus hier is iets niet goed gegaan. Waar bij KPN moet ik terecht om dit probleem aan de orde te stellen en opgelost te krijgen?

icon

Beste antwoord door Noordzee 22 October 2022, 18:07

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Wat vervelend dat je zo'n duur nummer op je factuur hebt.

Ten eerste: is dit met je huistelefoon of met je mobiel?

Heb je vorige maand bij Google gezocht naar het klantennummer van een bedrijf? Dan kom je bijna altijd bij die dure 18xy nummers uit. Die kosten 1 euro per minuut.
Via zo'n nummer wordt je vaak doorverbonden met het bedrijf (of privé persoon) wat je wenst. Maar ondertussen blijf je met dat dure 18.. nummer verbonden.

Kijk eens terug in de belgeschiedenis van je telefoon (dect indien vast; of je mobiele).

Verder heeft KPN bellen naar 18xy nummers nog nooit vergoed. Er worden geen niet gebelde nummers in rekening gebracht.

Reputatie 7
Badge +9

Welkom op het forum @Janj.naj . 1840 is die nummer van een nummerinformatie-/doorverbinddienst. Als je een telefoonnummer op internet opzoekt (bijvoorbeeld een servicenummer van Eneco, KPN of andere bedrijven) is die kans groot dat je bij een van deze diensten terecht komt. Zodra je dan erop klikt om een bedrijf te bellen wordt je via deze doorverbinddienst (in jou geval dus via 1840) met de desbetreffende bedrijf verbonden en de hele tijd van het gesprek verdienen ze mee. Heel erg vervelend, vandaar, nooit een nummer op internet zomaar aanklikken maar beter die nummer van het gewenste bedrijf zelf intoetsen. Helaas is dit volkomen legaal, men kan hier alleen maar altijd weer voor waarschuwen .

Ik denk dus dat dit bij jou gebeurd is. Heb je eens een telefoonnummer op internet opgezocht en vanuit daar gebeld?

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Janj.naj ,

Wat vervelend dat je zo'n duur nummer op je factuur hebt.

Ten eerste: is dit met je huistelefoon of met je mobiel?

Heb je vorige maand bij Google gezocht naar het klantennummer van een bedrijf? Dan kom je bijna altijd bij die dure 18xy nummers uit. Die kosten 1 euro per minuut.
Via zo'n nummer wordt je vaak doorverbonden met het bedrijf (of privé persoon) wat je wenst. Maar ondertussen blijf je met dat dure 18.. nummer verbonden.

Kijk eens terug in de belgeschiedenis van je telefoon (dect indien vast; of je mobiele).

Verder heeft KPN bellen naar 18xy nummers nog nooit vergoed. Er worden geen niet gebelde nummers in rekening gebracht.

 

Ga er maar vanuit dat er wel degelijk door iemand vanaf jouw vaste lijn is gebeld naar dat nummer. 

KPN gaat jou dat niet vergoeden. 

 

Belangrijker is om dit voor de toekomst te voorkomen. 

Dat kun je bv doen in de MijnKPN-app. (Of via de internetversie van MijnKPN.)

Ga naar Vast Bellen 

Kies telefooninstellingen

Kies nummers blokkeren 

Uitgaand

Kies één van de twee onderste opties: Ik wil niet meer kunnen bellen naar ……. 0906, 0909, 18XX en evt 0900-nummers.

 

Admin: quote toegevoegd

Dank jullie wel voor de reacties. Het is goed te weten dat zo'n servicenummer zo werkt. Ik vraag me echter af of dit bij mij ook zo gebeurd is, want ik ben 83 jaar en ik bel nooit via een nummer dat ergens op internet staat, zoals 1840 (ik ben op dit forum omdat mijn kinderen mij daarop hebben gewezen want ik gebruik dit soort diensten niet omdat ik niet gewend ben een en ander via internet te doen). Dus hoe kan het dan dat dit wel zo op mijn rekening is komen te staan. Kan er ook fraude in het spel zijn? (d.w.z. dat ik inderdaad niet via een 1840 nummer heb gebeld maar dat anderen dat op een of andere manier kunnen doen?).

Reputatie 7
Badge +28

Vraag anders één van jouw kinderen om dit voor jou te blokkeren. (zie mijn vorige reactie.) 

Dankje

Vraag anders één van jouw kinderen om dit voor jou te blokkeren. (zie mijn vorige reactie.) 

Dankjewel Noordzee. Dat ga ik zeker doen!

 

Hoi @Janj.naj . Welkom op het forum.

Als je wilt kan ik het tijdstip opzoeken waarop dit nummer gebeld is. Misschien dat er dan een stukje van de puzzel op z'n plek valt? Kan het iemand anders geweest zijn?

Fraude acht ik zeer onwaarschijnlijk maar ik sluit natuurlijk niks uit. 

Reputatie 7

Beste @Janj.naj, staan die kosten op de factuur van jouw vaste aansluiting of op die van jouw mobiele telefoon?

Ik neem aan dat dit de factuur van jouw mobiele abonnement betreft want bij de vaste telefoon zou je dat dure doorverbindnummer zelf ingetoetst moeten hebben en ik me eigenlijk niet voorstellen dat je je dat dan niet zou herinneren.

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Janj.naj ,

Ga er maar vanuit dat er wel degelijk door iemand vanaf jouw vaste lijn is gebeld naar dat nummer. 

KPN gaat jou dat niet vergoeden. 

 

Belangrijker is om dit voor de toekomst te voorkomen. 

Dat kun je bv doen in de MijnKPN-app. (Of via de internetversie van MijnKPN.)

Ga naar Vast Bellen 

Kies telefooninstellingen

Kies nummers blokkeren 

Uitgaand

Kies één van de twee onderste opties: Ik wil niet meer kunnen bellen naar ……. 0906, 0909, 18XX en evt 0900-nummers.

@Janj.naj 

Zijn deze nummers inmiddels geblokkeerd met de hulp van één van jouw kinderen?Â