Beantwoord

Overgestapt naar Freedom, modem werkt nog maar moet toch vernietigd worden

  • 25 March 2024
  • 11 reacties
  • 128 keer bekeken

Ik ben onlangs overgestapt van KPN (XS4ALL) ADSL naar Freedom ADSL.
De Fritzbox 7581 blijk ik gehuurd te hebben, en moet teruggestuurd worden, ik kreeg hier een brief over.
Echter, het modem doet het nog prima, hij is al jaren superstabiel, en hij bleef zelfs zonder enige aanpassing werken tijdens en na de overstap. Ik heb reeds gebeld met KPN, echter de medewerker verzekerde me dat het modem na ontvangst door KPN vernietigd gaat worden??

Ik begrijp dat KPN duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, zoals
te lezen op:

https://www.overons.kpn/nieuws/duurzaamheid-steeds-belangrijker-bij-keuze-telecomprovider/

https://www.kpn.com/beterinternet/groener

https://www.overons.kpn/nl/kpn-voor-nederland/duurzaamheid
 

Recycleren is leuk, maar het lijkt mij dat de groenste optie is: apparatuur gewoon blijven gebruiken.

Nu wordt ik dus verplicht om een ander/nieuw modem te kopen/huren, wat weer onnodig gebruik van grondstoffen betekent. En er wordt een prima stuk hardware moedwillig vernietigd.
Een nieuw modem gebruikt exact zoveel stroom als het huidige modem, dus ik denk dat dat geen argument kan zijn.

 

Heeft iemand een idee wat ik kan doen om te voorkomen dat het modem teruggestuurd/vernietigd wordt?

icon

Beste antwoord door Ik_Combineer 25 March 2024, 16:59

Bekijk origineel

11 reacties

Het is een bruikleenapparaat @dnmvisser , dus eigendom van KPN, en KPN mag er mee doen wat ze willen en aangezien ze groen hoog in het vaandel hebben staan, zal KPN dat ook op een verantwoorde manier doen.

Als je de modem niet terugstuurt krijg je eerst een paar aanmaningen en daarna een factuur voor de vervangingswaarde en dan is de modem je eigendom.

 

Reputatie 7
Badge +24

Nu wordt ik dus verplicht om een ander/nieuw modem te kopen/huren...

U bent degene die overstapt. Waarom zou KPN u als afscheidscadeau een gratis modem geven? KPN zou wel gek wezen.

Ik weet niet hoe oud dat ding is. Maar als dat ding nog gewoon ondersteund word, dan geeft KPN hem misschien wel gewoon weer aan een klant die een kapot modem heeft.

Het is een bruikleenapparaat @dnmvisser , dus eigendom van KPN, en KPN mag er mee doen wat ze willen en aangezien ze groen hoog in het vaandel hebben staan, zal KPN dat ook op een verantwoorde manier doen.

Als je de modem niet terugstuurt krijg je eerst een paar aanmaningen en daarna een factuur voor de vervangingswaarde en dan is de modem je eigendom.

 

Je probeert uit te leggen wat het contract omvat maar dat weet ik allemaal al zoals je kunt lezen in mijn post. Mijn vraag was of het mogelijk was om van deze regels af te wijken, zodat eea nog groener kan worden.

Nu wordt ik dus verplicht om een ander/nieuw modem te kopen/huren...

U bent degene die overstapt. Waarom zou KPN u als afscheidscadeau een gratis modem geven? KPN zou wel gek wezen.

Ik weet niet hoe oud dat ding is. Maar als dat ding nog gewoon ondersteund word, dan geeft KPN hem misschien wel gewoon weer aan een klant die een kapot modem heeft.

 

Beter lezen @Nick83. Ik vermeld duidelijk dat KPN zelf aangeeft dat ze het modem gaan vernietige

Het is een bruikleenapparaat @dnmvisser , dus eigendom van KPN, en KPN mag er mee doen wat ze willen en aangezien ze groen hoog in het vaandel hebben staan, zal KPN dat ook op een verantwoorde manier doen.

Als je de modem niet terugstuurt krijg je eerst een paar aanmaningen en daarna een factuur voor de vervangingswaarde en dan is de modem je eigendom.

 

Je probeert uit te leggen wat het contract omvat maar dat weet ik allemaal al zoals je kunt lezen in mijn post. Mijn vraag was of het mogelijk was om van deze regels af te wijken, zodat eea nog groener kan worden.

Ik ben bang dat KPN niet van hun groene protocol af gaat wijken @dnmvisser 

Reputatie 7
Badge +24

Nu wordt ik dus verplicht om een ander/nieuw modem te kopen/huren...

U bent degene die overstapt. Waarom zou KPN u als afscheidscadeau een gratis modem geven? KPN zou wel gek wezen.

Ik weet niet hoe oud dat ding is. Maar als dat ding nog gewoon ondersteund word, dan geeft KPN hem misschien wel gewoon weer aan een klant die een kapot modem heeft.

 

Beter lezen @Nick83. Ik vermeld duidelijk dat KPN zelf aangeeft dat ze het modem gaan vernietige

Ja, dat zegt de medewerker. Maar dat is helemaal niet altijd zo. Goede modems worden gewoon hergebruikt. 

Reputatie 7
Badge +12

Ik ben medewerker van KPN en zeg dat deze modems niet vernietigd worden en KPN ze toch terug wilt. Die worden namelijk gewoon gerecycled.

Ik ben medewerker van KPN en zeg dat deze modems niet vernietigd worden en KPN ze toch terug wilt. Die worden namelijk gewoon gerecycled.

 

Wat verstaat u precies onder “recyclen”?

Gebruiksklaar gemaakt en weer uitgegeven @dnmvisser aan andere klanten 

Reputatie 7
Badge +12

Geen idee, ik werk niet voor logistiek. Maar we kunnen ze opnieuw inzetten, verkopen, uit elkaar halen en de onderdelen opnieuw hergebruiken. Al is het maar om aan te tonen dat we producten terug krijgen en deze niet op een vuilnisbelt belanden. 

Reputatie 7
Badge +9

Het is wat het is, als KPN dat ding terug wilt kan je hem opsturen of niet. Als je hem niet terug stuurt zal je een rekening krijgen van de KPN geschatte waarde en is de kous afgedaan.

Reageer