Beantwoord

Schandalige kosten voor gebruik internet in buitenland

  • 22 March 2024
  • 17 reacties
  • 224 keer bekeken

Goedemiddag,

Een paar dagen geleden aangekomen in Amerika. In alle hectiek van het reizen, opgehaald worden, taxi’s, enorm vermoeid zijn. Kom ik eindelijk op het hotel aan. Vervolgens zie ik dat ik netjes een berichtje van KPN heb ontvangen omtrent bundel gebruik in het buitenland, prima. Ik activeer de bundel 25€ voor 10GB, helemaal goed, ik begrijp de iets duurde prijs. Maar ik log in, op mijn KPN en zie dat ik 4mb gebruikt heb, kosten 10€ en 25m gebeld heb, kosten 25€. 

Echt belachelijk dat jullie zo omgaan met je klanten, misbruik van de hectiek in het buiten snel extreem hoge tarieven rekenen omdat men weet dat de klant moe is e  niet scherp is. 4MB voor 10€, wanneer 10000mb 25€ kost??? Dit is toch niet uit te leggen, en simpel weg diefstal. Hetzelfde geldt voor de bel minuten, 3-5€ is onbeperkt bellen maar 25minuten is 25€?!

Gaan jullie zo met je klanten om? Ik heb andere abonnementen bij jullie maar ga zeker heroverwegen of ik bij een bedrijf wil zitten die op deze manier flinke winsten wil maken. Schandalig!

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 25 March 2024, 08:58

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Odido zonder bundel; 1,27 per minuut of 2,50 per mb

vodafone zonder bundel: 1,25 per minuut of 2,50 per mb

 

Het is redelijk algemeen bekend dat internet en bellen in het buitenland duur is, al helemaal aan de andere kant van de wereld. Het beste kun je dus van te voren een bundel aan zetten. 

Reputatie 2

Odido zonder bundel; 1,27 per minuut of 2,50 per mb

vodafone zonder bundel: 1,25 per minuut of 2,50 per mb

 

Het is redelijk algemeen bekend dat internet en bellen in het buitenland duur is, al helemaal aan de andere kant van de wereld. Het beste kun je dus van te voren een bundel aan zetten. 

Bundel in NL aanzetten of roaming uitzetten inderdaad. Zou bij je stappenplan moeten horen die je hebt als je op vakantie gaat… 

Je argument is oud bollig en is niet het punt wat er gemaakt wordt. Het gaat om kosten die totaal buiten proportie zijn, door het dan goed te praten als algemeen bekend, is een lachertje. 
 

Kortom bundel per mb kost 0,0025€ en zonder is het 2,5€ per mb. Kortom 1000x zo duur… Hoe kan je dat ooit uitleggen. Ik ben heeel benieuwd. 

Reputatie 2

Je argument is oud bollig en is niet het punt wat er gemaakt wordt. Het gaat om kosten die totaal buiten proportie zijn, door het dan goed te praten als algemeen bekend, is een lachertje. 
 

Kortom bundel per mb kost 0,0025€ en zonder is het 2,5€ per mb. Kortom 1000x zo duur… Hoe kan je dat ooit uitleggen. Ik ben heeel benieuwd. 

Tja. wat wil je horen? je hebt gelijk. Ja het is een stuk duurder zonder bundel, dat is algemeen bekend. 

Waar dat door komt? Je bent buiten Europa. Dat er een bundel gekocht kan worden is alleen maar mooi meegenomen. 

Reputatie 7
Badge +24

En ja, die kosten zijn buitenproportioneel. Maar de providers houden het gewoon lekker zo. Die verdienen er goed aan.

Kan je er als consument wat aan doen? Helemaal niks. Je eigen druk maken is nutteloos. 

Reputatie 4
Badge

 

Kan je er als consument wat aan doen? Helemaal niks. Je eigen druk maken is nutteloos. 

En dus maar……Slikken of stikken? 
Het zou veel meer uitgesproken moeten worden, qua dat betreft hebben deze grote jongens een behoorlijk portie boter op hun hoofd en denken ze voornamelijk aan aandeelhouders en winstuitkeringen. En daarna, op plaats 35 aan de klanten en redelijkheid.

Wat overigens niets wil zeggen over mijn tevredenheid over KPN sinds ik lid ben van de familie. 😎 Maar sommige tarieven……..

@KPN graag contact met mij opnemen hierover.

Reputatie 7
Badge +12

@AaronV dit is een community waarbij we vooral elkaar helpen. Een reactie van KPN / Een moderator duurt meestal enkele dagen. Als je sneller reactie wilt kan je beter chatten via Facebook of X (Twitter)

Reputatie 7
Badge +9

@KPN graag contact met mij opnemen hierover.

Ze gaan er niks mee doen, voortaan beter inlezen van te voren!

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @AaronV, welkom op het forum. Vervelend dat je onverwacht kosten hebt gemaakt in het buitenland. Ik zie dat de anderen je al de goede tip hebben gegeven om een volgende keer voor vertrek alvast een bundel aan te zetten. Dat is ook wat ik je aanraad. Verder kan ik helaas niets voor je betekenen wat betreft de nu gemaakte kosten.

Apart hoe makkelijk KPN over een factor 1000 qua kosten heen stapt. Kosten in rekening brengen is helemaal prima, en bundels die voordeliger zijn ook. Uiteraard had ik dat eerder moeten doen, dus extra kosten is acceptabel en uitlegbaar, deze betaal ik graag. Maar als bedrijf dien je dit proportioneel tov de geleverde dienst en gemaakt kosten te doen, een factor 1000 is schandalig en niet uit te leggen richting je klant. Uiteraard kan je als KPN hier wat aan doen, echter wordt ervoor gekozen om dat niet te doen.
De eerst volgende gelegenheid zal ik dus zeker overstappen naar de concurrent.

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @AaronV 

Ten eerste welkom op het forum van KPN, en leuk dat je momenteel verblijft in Amerika.
Ik hoop oprecht dat je het naar je zin gaat krijgen aldaar.

Omtrent jouw vraagstuk en de hoge kosten in Amerika, kan ik je wel wat uitleg geven, in de goede hoop dat je het dan wat beter gaat begrijpen, waarom je nu deze hoge bedragen op je komende factuur zult zien staan.

Om te beginnen verdient KPN (maar ook alle andere providers, waaronder Odido en Vodafone) helemaal niets aan de door jouw gemaakte kosten in Amerika, aangezien KPN die weer moet afstaan aan de providers in Amerika waar jij als gast gebruik van maakt.
De Amerikaanse providers, vragen gewoonweg veel geld aan de Europese providers (dus ook aan KPN) om hun klanten gebruik te kunnen laten maken (roaming) van hun mobiele netwerken in Amerika en Canada.
Dat wordt vervolgens vast gelegd in roamingovereenkomsten tussen de providers onderling.

KPN heeft voor haar klanten (om de kosten niet al te hoog te laten oplopen) speciale Amerika/Canada data bundels gelanceerd, zodat je in elk geval goedkoper gebruik kunt maken als gast van het mobiele data netwerk (4G en 5G) in Amerika.

De overige kosten, de kosten die KPN weer moet afdragen aan de Amerikaanse providers zorgt er dus voor dat KPN er dus weinig tot niets aan verdient.

Dus je kunt dus nu wel kwaad worden richting KPN, wat ik ook begrijp vanuit jouw kant, maar dit heeft dus geen enkele zin in dit geval.
Het zijn de afspraken die vast zijn gelegd tussen KPN en de Amerikaanse providers die gewoonweg meer geld vragen om gebruik te mogen maken van hun netwerken.

Overstappen naar een andere provider heeft in dat opzicht ook heel weinig zin, omdat ook Odido en Vodafone dezelfde tarieven moeten afstaan aan de Amerikaanse providers voor gebruik van hun mobiele netwerken, en dit dus in rekening brengen bij hun klanten.
(Budget providers kunnen zelfs nog hoger tarieven hanteren, en kennen vaak ook geen speciale buitenland bundels)

Ook die hebben net als KPN wel speciale bundels waardoor je wat goedkoper uit kunt zijn, maar als je dat tegen elkaar afweegt betaal je uiteindelijk hetzelfde.

Het is de verantwoordelijkheid van de klant zelf, om voor vertrek zelf actief op zoek te gaan naar de kosten voor gebruik van het mobiele netwerk buiten de EU, zoals in jouw geval Amerika.
Dan weet je van tevoren, wat je eventueel te wachten staat als je gebruik wilt maken van je smartphone.
Ook adviseer ik altijd, om de buitenland data bundel een dag voor vertrek al in Nederland te activeren, zodat deze actief staat op het moment dat je land in Amerika.

Ik hoop dat het je nu wat meer duidelijkheid geeft, van hoe het nu zit.

Ben je binnen de EU op vakantie, dan valt alles gewoon binnen je Nederlandse Abonnement.

Wat mij vooral verbaast, verwonderd, steekt in deze, je zou OF gewaarschuwd moeten worden voor het gaan maken van hoge kosten dan wel het zou standaard uit moeten staan en alleen mogelijk moeten zijn na uitdrukkelijke toestemming.

Dat je er op deze manier geniepig in wordt geluisd dat is niet netjes.
( maar dat het wel gebeurd verbaasd mij helaas niet)

Reputatie 7
Badge +9

Wat mij vooral verbaast, verwonderd, steekt in deze, je zou OF gewaarschuwd moeten worden voor het gaan maken van hoge kosten dan wel het zou standaard uit moeten staan en alleen mogelijk moeten zijn na uitdrukkelijke toestemming.

Dat je er op deze manier geniepig in wordt geluisd dat is niet netjes.
( maar dat het wel gebeurd verbaasd mij helaas niet)

Je krijgt direct een sms zodra je aankomt in een land met de kosten voor dat land, dus dan ben je toch gewaarschuwd ? Ook staat het in de voorwaarden met tarieven overzicht bij het afsluiten van het contract.

Hoi @AaronV 

Ten eerste welkom op het forum van KPN, en leuk dat je momenteel verblijft in Amerika.
Ik hoop oprecht dat je het naar je zin gaat krijgen aldaar.

Omtrent jouw vraagstuk en de hoge kosten in Amerika, kan ik je wel wat uitleg geven, in de goede hoop dat je het dan wat beter gaat begrijpen, waarom je nu deze hoge bedragen op je komende factuur zult zien staan.

Om te beginnen verdient KPN (maar ook alle andere providers, waaronder Odido en Vodafone) helemaal niets aan de door jouw gemaakte kosten in Amerika, aangezien KPN die weer moet afstaan aan de providers in Amerika waar jij als gast gebruik van maakt.
De Amerikaanse providers, vragen gewoonweg veel geld aan de Europese providers (dus ook aan KPN) om hun klanten gebruik te kunnen laten maken (roaming) van hun mobiele netwerken in Amerika en Canada.
Dat wordt vervolgens vast gelegd in roamingovereenkomsten tussen de providers onderling.

KPN heeft voor haar klanten (om de kosten niet al te hoog te laten oplopen) speciale Amerika/Canada data bundels gelanceerd, zodat je in elk geval goedkoper gebruik kunt maken als gast van het mobiele data netwerk (4G en 5G) in Amerika.

De overige kosten, de kosten die KPN weer moet afdragen aan de Amerikaanse providers zorgt er dus voor dat KPN er dus weinig tot niets aan verdient.

Dus je kunt dus nu wel kwaad worden richting KPN, wat ik ook begrijp vanuit jouw kant, maar dit heeft dus geen enkele zin in dit geval.
Het zijn de afspraken die vast zijn gelegd tussen KPN en de Amerikaanse providers die gewoonweg meer geld vragen om gebruik te mogen maken van hun netwerken.

Overstappen naar een andere provider heeft in dat opzicht ook heel weinig zin, omdat ook Odido en Vodafone dezelfde tarieven moeten afstaan aan de Amerikaanse providers voor gebruik van hun mobiele netwerken, en dit dus in rekening brengen bij hun klanten.
(Budget providers kunnen zelfs nog hoger tarieven hanteren, en kennen vaak ook geen speciale buitenland bundels)

Ook die hebben net als KPN wel speciale bundels waardoor je wat goedkoper uit kunt zijn, maar als je dat tegen elkaar afweegt betaal je uiteindelijk hetzelfde.

Het is de verantwoordelijkheid van de klant zelf, om voor vertrek zelf actief op zoek te gaan naar de kosten voor gebruik van het mobiele netwerk buiten de EU, zoals in jouw geval Amerika.
Dan weet je van tevoren, wat je eventueel te wachten staat als je gebruik wilt maken van je smartphone.
Ook adviseer ik altijd, om de buitenland data bundel een dag voor vertrek al in Nederland te activeren, zodat deze actief staat op het moment dat je land in Amerika.

Ik hoop dat het je nu wat meer duidelijkheid geeft, van hoe het nu zit.

Ben je binnen de EU op vakantie, dan valt alles gewoon binnen je Nederlandse Abonnement.

 

Ik snap wat je zegt en dat het zo werkt begrijp ik maar dat wil nog niet zeggen dat het dan goed is of maar zo moet blijven omdat het eenmaal zo is. Kortom is dat wederom natuurlijk een zwak excuus. In Amerika heb je ook providers met vergelijkbare kosten. Amerikanen die naar Europa reizen en bijv gebruiken maken van KPN haar netwerk, hebben hetzelfde issue. Kortom deze grote corporaties kunnen prima onderling afspraken maken.

Reputatie 7
Badge +24

Kortom deze grote corporaties kunnen prima onderling afspraken maken.

Maar waarom zouden ze? Het zijn geen liefdadigheidsinstellingen hé? 

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @AaronV 

Wat mede forumlid @Nick83 al aangaf, zijn providers geen liefdadigheidsinstellingen maar in feite commerciële bedrijven die gewoon geld willen verdienen.
Amerikaanse providers, maar ook de providers in andere landen buiten de EU, zeggen gewoon:
“Oké, jullie klanten mogen gebruik maken van ons mobiele netwerk (roaming) maar daar moet je dan wel voor betalen, met daarbij de overige afspraken (roaming-overeenkomst), zoals van welk netwerk ze gebruik mogen maken (3G, 4G of 5G).

In de periode dat ik zelf nog volop werkzaam was bij enkele providers in Nederland, waren de kosten voor bellen, sms’en en internetten in Amerika nog vele malen hoger dan nu.
Dus de roaming prijzen zijn al flink omlaag gebracht in de afgelopen 10 jaar.
Voorlopig zie ik het nog niet gebeuren, dat deze (roaming) tarieven nog verder omlaag zullen gaan.

Toch zou het mij niets verbazen, dat over pakweg 10 jaar alles vanuit je mobiele abonnement gaat, dus inclusief Amerika, Canada en de overige landen buiten de EU.
Het zullen in het begin waarschijnlijk wel de duurste abonnementen zijn, maar het kan ook nog zijn dat je het als losse optie bij je mobiele abonnement kan toevoegen voor een X bedrag per maand.

Odido is daar al mee begonnen met de optie “Buitenland Plus” bij hun 2 duurste sim only abonnementen, dus het is een kwestie van tijd dat ook KPN en Vodafone hier wat mee gaan doen, en ook Amerika en Canada binnen je abonnement gaan vallen.

Ik weet hoe het werkt binnen telecomland, als de één ermee begint, volgt de ander vanzelf (al kunnen daar soms wat jaren tussen zitten).
Dit is al vanaf het begin van mobiele telefonie, en heet met een mooi woord concurrentie!
Elkaar scherp houden, en hetzelfde gaan aanbieden als de concurrent, om te voorkomen dat bestaande klanten gaan overstappen.

Geloof me, over 10 jaar zien de mobiele abonnementen er heel anders uit dan op dit moment!

Reageer