Beantwoord

VDSL snelheid gelijk aan 1 line i.p.v. 2

  • 24 July 2020
  • 11 reacties
  • 190 keer bekeken

Op mijn experiabox v10 zie ik een line 1 en line 2 die allebei up zijn en ongeveer dezelfde specs laten zien. Opgeteld zou het totale bereik u/d 4968/45716 kbps moeten zijn staat er, maar in de praktijk meet ik de helft. Het lijkt er dus op dat beide lines up zijn, maar er slechts doorgave is door 1 van de 2, waardoor de helft van de snelheid bereikt wordt.

Iemand een idee wat te doen? Een beetje extra snelheid is erg gewenst, want momenteel kom ik (buitengebied) niet verder dan u/d 2,5/21 Mbps.

 

Gr. JP

icon

Beste antwoord door wjb 25 July 2020, 12:36

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Hallo @JP Buitengebied , heb je de snelheid wèl bekabeld gemeten met 1 pc aan de modem en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit?

Heb je voor het buitengebied ook een speciale 4G-router?

 

 

Badge +19

Wat zegt deze site over de te behalen snelheid op jouw adres? https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl graag een screenshot zonder je postcode plaatsen. 

@Joep1965 Dit is wat deze site teruggeeft over onze aansluiting:

We kijken TV bekabeld (alles cat6) en internetten deels bekabeld en deels via wifi

Hal,o @JP Buitengebied , je woont in ieder geval niet in een buite gebied volgens de normen van KPN.

Is jouw modem verbonden met een Y-kabel voor bonded koper?

Zo ja, branden er dan ok 2 lampjes bij de DSL  aansluiting van het modem?

Indien wèl een Y kabel maar geen 2 lampjes heb jegeen bonded koper aansluiting (meer),dus is of je kabel defect of iets in de centrale en dat verklaart de helft van de snelheid.

Indien je een Y kabel hebt zou je deze eens los kunnen halen en opnieuw aansluiten, anders aan KPN een nieuwe Y kabel vragen.

Je kunt ook testen of eenvan de poorten op het IS/RA punt het niet doet, neem daarvoor een enkele DSL kabel  en verbindt deze met een isra poort en de dsl poort van het modem en daarna hetzelfde via de andere isra poort.

 

Hallo @JanD De modem is idd verbonden met een Y kabel en beide lampjes L1/L2 branden op modem.

Ik ga dan de kabel maar een inspecteren denk ik. De kabel van de KPN die het huis binnenkomt is indertijd na een verbouwing verlengt naar het KPN kastje (IS/RA?) in de meterkast met een cat6 kabel. Wellicht dat die verbinding kuren heeft.

dank voor je reactie, ik ga  verder zoeken.

Hallo @JP Buitengebied ,dat klinkt al positief, je zou de modem ook eens een fabrieksreset kunnen geven, dat helpt ook vaak.

Succes

 

Reputatie 7

Ik neem aan dat je de snelheid meet vanaf een PC die met een netwerkkabel is aangesloten en niet via wifi. Klopt dat?

@JanD @Joep1965  Heren ik doe nog maar weer even een beroep op jullie.

Inmiddels alle kabels van binnenkomst huis, in IS/RA t/m Y kabel gecheckt en lijkt allemaal ok. De experiabox geeft onderstaande statusgegevens. Nu vind ik de verschillen tussen line 1 en 2 voor de gearceerde onderdelen ‘verdacht’. Kunnen die ertoe leiden dat pair bonding niet werkt. De speedtest resultaten komen met rond de 2,5/20 overeen met de snelheid van 1 lijn i.p.v. 2, dus ik vermoed dat alles tot de Experiabox ok is, maar deze de twee lijnen niet combineert.

 

Als jullie een idee hebben houd ik mij aanbevolen

 

 

Reputatie 7

Die DSL link informatie geeft aan dat beide lijnen operationeel zijn en dat er zo'n 46Mbps binnenkomt.

Deze snelheid moet je op een bekabeld aangesloten computer dan ook kunnen benaderen.

Dat de waarden van die twee lijnen niet gelijk zijn is geen enkel probleem.

Hoi @JP Buitengebied . Op zich ziet dat screeenshot er goed uit en is er geen directe reden tot zorg.

Het is, zoals een aantal keren hier benoemd, essentieel dat jij de snelheidsmeting bekabeld doet. Liefst op een pc of laptop en dan even zorgen dat er verder geen internet verbruikt wordt in huis. (ook de tv's even uit)

Als je dan nog maar de helft haalt wil ik graag nader onderzoek doen.

Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.