Vraag

4k ontvanger met Loewe Bild 7.55

  • 29 July 2019
  • 11 reacties
  • 666 keer bekeken

Badge
Hallo,

Ik heb sinds enige tijd een Loewe Bild 7.55 OLed 4K tv hangen.
Sinds de komst van de 4K kast van KPN hoor ik al dat de problemen rondom die kast in combi met deze e.o. andere tv’s wordt opgelost maar bezig de hoop op te geven!

situatie:
Zowel mijn tv als de kpn kast staan ‘standby’
Ik zet de KPN kast aan en dan mn TV.
na opstart van beide (tv is altijd sneller) krijg ik GEEN beeld (!) wel kan ik het Blauwe KPN menu zien als ik op de juiste knop druk.
maar het tv beeld is zwart en krijg ook geen geluid.
Ik zet dan middels de schakelaar op de achterzijde van de kpn kast uit en weer aan.
Dan start de kpn kast weer op en krijg wel beeld.

Soms, als ik mn kpn kast eerst op laat starten en dan pas mn tv aanzet krijg ik wel beeld.
maar dit lukt maar ca 10% van de keren.
(en uiteraard heb ik alle andere mogelijk denkbare opstart-varianten ook al geprobeerd)

Heb dit al meerdere malen gemeld maar hoor er NIETS meer over.

Het ligt ook niet aan mn TV
Omdat ik bleef klagen heeft Loewe wel 3x de elektronica gewisseld, als service. Maar dat helpt niet. (Geen van de 3 keren)
En.... ALLE ander beeld bronnen, al dan niet 4 K, geven wel beeld..... altijd.... de eerste keer... bij aanzetten.

Het ligt ook niet aan de internetverbinding, HDMI kabels oid, .... is allemaal (totaal onzinnig) getest.
Heb ook een ander 4K kast geprobeerd, maakt ook niet uit!

Ik denk dat jullie HMDI software (als enige) denkt dat mijn TV een opname unit is ofzoiets.
Want de nieuwe HDMI heeft een communicatie protocol.

en nu, KPN effe fixen?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

TV is sneller?? De KPN decoder is v.u. standby in 1 seconde aan! Dus ik begrijp dat je hem helemaal uit zet met de schakelaar. I.v.m. de HDCP 2.2 handshake werkt dat pas als de TV helemaal is opgestart.
Dus eerst TV aan. Als deze helemaal is opgestart dan decoder aanzetten.

Het is al een langlopend probleem. De tijd voor de handshake is heel kort en héél kritisch. De verificatie moet binnen max. 20 ms plaatsvinden. Als de tv nog aan het opstarten is lukt dat vaak niet.
Badge
(bedankt voor je snelle reactie)

maar ik denk dat je me niet begrijpt.
mijn TV staat snachts in een soort van slaapstand en gedurende de daguren in een standby stand.
Dat staat vast zo ongesteld.

En uiteraard zet ik die KPN kast niet uit !!!!
Ik moet hem uit en aanzetten om beeld te krijgen.
Hij staat dus standby (uitgezet met de afstandsbediening)
Als ik eerst de TV aanzet (uit standby haal) en dan pas de 4K kast (uit standby haal) krijg ik zeker geen beeld.

en dat opstarten duurt ( meestal) echt vele seconden ....
ergo mijn tv is meestal sneller.
(is ook een ‘bad-ass-tv)
Al moet ik zeggen dat de 4k soms wel snel is.
als ‘graadmeter’ kijk ik altijd naar het display op de 4K kast. 90% van de keren duurt het ca 5 á 10 sec voordat daar iets komt te staan.
Heel soms gaat dat wel snel en dan doet mn tv het meestal ook. (Meestal, niet altijd)
Helaas is dit een bug in de 4K ontvanger die lastig te tackelen is. Omdat het niet bij alle merken of typen (!) mis gaat. Het is het HDCP Handshake probleem. Komen al maanden topics over.
Deze is van december j.l.
https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/4k-tv-decoder-dagelijks-moeten-herstarten-465181

Dit is alleen, het best, te omzeilen door de tv-ontvanger uit te zetten (schakelaar) en pas aan te zetten als de tv helemaal is opgestart.

Hoe vaak kijk je naar één v.d. slechts 3 UHD zenders? De overigen zijn gewoon HD. Dat is en blijft ook via de 4K decoder in HD.
Badge
Ik snap je maar heb dit ding ‘genomen’ ivm 4K, anticiperend op 4K uitbreidingen.
nu zeg je dus eigenlijk, ‘ga terug naar de HD versie’ .... toch?
Da’s op zich een goed- of beter gezegd een eerlijk advies al komt dit wel een soort van een 1/2 jaar te laat. Ik betaal wel al die tijd meer voor deze box.
Heb je enig idee wanneer dit opgelost zou kunnen zijn?
Is er een soort van een coulance regeling vanuit KPN voor dit soort gevallen?
Nou, half jaar te laat... Je bent eerder véél te vroeg met 4K ontvangst. Er is namelijk nog géén reguliere zender (NPO, RTL, Talpa, ARD, ZDF, BBC, ... ) die ook maar plannen heeft om binnen afzienbare tijd in 4K te gaan uitzenden. En wat de buitenlandse betreft moet je ook nog afwachten of dat hier op de 'kabel' komt.

Aan een 4K televisietoestel ontkomt je inderdaad niet meer als je een maat boven 32 inch wilt hebben.
Maar voor ontvangst is het mijns inziens nog véél te vroeg. De E.B.U. norm is 1080i50; HD dus.
De eerste enigszins reguliere uitzendingen in UHD verwacht ik niet voor halverwege 2022 ....

Ben zelf in het verleden vaak snel in nieuwe ontwikkelingen gestapt (early adopter). Maar dat doe ik niet meer...

Leuk die 3 demokanaaltjes (€ 10 extra betaal je daarvoor) en die (veel te dure) 4K films in on demand...

Dus ik "zeg" inderdaad: ga terug naar HD pakket en demonstreer het 4K via de Netflix app in je 4K televisie i.c.m. Netflix-4K-abonnement.

(bovenstaande is geheel mijn persoonlijke zicht op het 4K gebeuren)
Reputatie 7
Badge +30
Welkom op het forum, Ooktree! Dit issue speelt inderdaad al langer bij sommige tv's. We hebben daar op dit moment nog geen oplossing voor. Wel verwachten we in de nabije toekomst met een nieuwe 4K ontvanger te komen. De precieze datum daarvoor is alleen nog niet bekend. Ik verwacht dat dit issue ook iets is wat in de nieuwe ontvanger meegenomen is.
Reputatie 5
@Erik "Ik verwacht dat dit issue ook iets is wat in de nieuwe ontvanger meegenomen is."

Daar zal niemand op zitten te wachten dat daar ook dat probleem mee is 😀
Wel verwachten we in de nabije toekomst met een nieuwe 4K ontvanger te komen. De precieze datum daarvoor is alleen nog niet bekend. Ik verwacht dat dit issue ook iets is wat in de nieuwe ontvanger meegenomen is.

Erik, het is verassend voor mij dat jij ook aan dit soort schijninformatie doet. Ben ik niet van jou gewend.

Gewoon vertellen of KPN er aan werkt of alleen maar aan denkt.
Reputatie 7
Badge +30
Sorry als ik onduidelijk was, Cor. De nieuwe ontvanger komt er, ik weet alleen nog niet wanneer die voor klanten beschikbaar komt. Ik hoop nog dit jaar. Het ontwikkelteam is bekend met de issues van de huidige ontvanger, dus ik ga er van uit dat ze daar actief aandacht aan besteden bij het ontwikkelen van de nieuwe.
Zie volgend artikel over het nieuwe apparaat:
https://tweakers.net/nieuws/156206/kpn-test-nieuwe-compacte-4k-ontvanger-met-linux.html
Reputatie 7
Badge +30
We hebben sinds begin deze maand een nieuwe 4K ontvanger, degene die inderdaad in dat artikel genoemd wordt. Deze leveren we uit aan nieuwe 4K klanten. Daarna zal, afhankelijk van voorraad, deze gebruikt worden om 4K klanten die nog geen tweede 4K ontvanger hebben te voorzien van een tweede. Waarna het apparaat ook beschikbaar zal gaan komen voor serviceleveringen van bestaande 4K klanten.

Wat betreft de overige dingen in het artikel over testen met nieuwe software en dergelijke, dat is verder niet bekend.