Beantwoord

Analoge Radio werkt niet meer.

  • 7 November 2016
  • 26 reacties
  • 7038 keer bekeken

Goedemiddag.

Ik heb een vraag over mijn analoge radio.
Vorige week maandag wilde ik mijn radio op mijn versterker afspelen alleen gaf deze aan te resetten dus deed ik dat. Nou blijkt dat de radio mijn signaal niet meer ontvangt. Hebben meer mensen daar last van? Hoe komt het dat in een keer het signaal verdwenen is?
Via internet kan ik wel gewoon ontvangen maar om nou de tv daar voor aan toe moeten laten staan vind ik een beetje onzin. Kan iemand mij hierbij helpen? Wat is de beste oplossing om weer signaal te krijgen via de lucht op mijn versterker?

Mvg Stan
icon

Beste antwoord door PeterG 7 November 2016, 17:10

Bekijk origineel

26 reacties

KPN biedt geen analoge radio via de FM aan. Of bedoel je wat anders?

Is je radio nog op de kabel (coax) aangesloten maar had je die opgezegd (i.v.m. KPN) dan zal deze nu geheel afgesloten zijn. En dus ook geen FM signaal meer geven.
Je zou evt. een draad- of lintantenne op je versterker kunnen doen en de zenders "uit de lucht" halen. Wil je weten wat er bij jou uit de lucht te halen is en op welke frequentie dan is deze site handig. Hoe lichter de kleur groen, des te beter de ontvangst in jouw woonplaats.

Via de ontvanger van interactieve tv of Digitenne kan je ook radiozenders ontvangen.
Hij is inderdaad aangesloten op coax maar heb helemaal niks opgezegd dat is nou juist het probleem.
Via interactieve tv en digitenne ben ik van bewust maar dan moet ik mijn tv ook aanlaten staan.

mvg Stan
KPN biedt geen analoge radio via de FM aan. Of bedoel je wat anders?

Is je radio nog op de kabel (coax) aangesloten maar had je die opgezegd (i.v.m. KPN) dan zal deze nu geheel afgesloten zijn. En dus ook geen FM signaal meer geven.
Je zou evt. een draad- of lintantenne op je versterker kunnen doen en de zenders "uit de lucht" halen. Wil je weten wat er bij jou uit de lucht te halen is en op welke frequentie dan is deze site handig. Hoe lichter de kleur groen, des te beter de ontvangst in jouw woonplaats.

Via de ontvanger van interactieve tv of Digitenne kan je ook radiozenders ontvangen.

Bij interactieve tv en ook bij Digitenne kun je de STB óók op je versterker aansluiten via bv. aux in dus buiten het televisietoestel om! Ook bij kabeltv met een losse STB kun je die apart aansluiten op de versterker. Zit ook radio bij. De TV kan dan uit blijven.
Behalve wanneer je Digitenne of kabel met een module gebruikt. Maar bij de meeste tv's kan het scherm apart uit bij gebruik van een radiokanaal. (bij philips groene knop)

Aangezien je radio gereset heeft (/is) zullen alle frequenties eruit zijn. Deze zul je wel weer opnieuw moeten instellen. Kijk op de website van je coax-bedrijf (de bij jou leverende kabelboer) voor het overzicht van de frequenties. Is dat Ziggo, zie hier.
Wat is het merk/type van je receiver?

B.T.W. Waarom vraag je dit op het forum van KPN terwijl 'wij' geen FM hebben?
Reputatie 7
Badge +30
Hij is inderdaad aangesloten op coax maar heb helemaal niks opgezegd dat is nou juist het probleem.
Via interactieve tv en digitenne ben ik van bewust maar dan moet ik mijn tv ook aanlaten staan.

mvg Stan

Dan heeft Ziggo/de kabelaanbieder je kabel nu fysiek losgekoppeld
Hij is inderdaad aangesloten op coax maar heb helemaal niks opgezegd dat is nou juist het probleem.
Via interactieve tv en digitenne ben ik van bewust maar dan moet ik mijn tv ook aanlaten staan.

mvg Stan

Dan heeft Ziggo/de kabelaanbieder je kabel nu fysiek losgekoppeld
Als je Alles in 1 neemt met overstapservice of behoud van telefoonnummer wordt de aanvraag tevens gezien als een opzegging van de oude provider. Zodra KPN het nr. opvraagt bij bv. Ziggo zal deze laatste een stopzetting van de levering in gang zetten. Eerst houdt je digitale ontvangst (icm smartcard) op. En, vaak weken/maanden later, ook de FM, analoge TV en digitale ongecodeerde TV.
Kortom, sluit je versterker aan op de audiouitgang 8erop de KPN iTV-ontvanger en druk op de knop Radio van je AB.

Een beetje luxe versterker heeft tegenwoordig ook een digitale optische (TOSLink) aansluiting die middels een optische kabel (paar tientjes in de vakhandel) ook kunt aansluiten op de KPN-ontvanger. In dat geval is zo'n versterker vaak geschikt voor Digital Dolby 5.1 en een aantal HD-zenders stuurt zo'n signaal mee, "voor nóg beter luisterervaring".
Reputatie 7
Badge +22
Welkom op het forum, Stan! Goed dat je deze vraag hier stelt. Ik lees al veel goede tips en suggesties van Peter :)

Staat je versterker dicht bij je televisie? In dat geval kun je jouw tv-ontvanger met een audiokabel aansluiten op de versterker. Dan kun je, zonder dat de tv aan hoeft, via onze ontvanger radio luisteren.
Aha, eindelijk begrijp ik (digibeet) wat er aan de hand is. Ontvang sinds vandaag ook geen FM radio meer (al een paar maanden geleden overgestapt van Ziggo naar KPN). Als ik het goed begrijp, is dus nu pas de kabel er uit getrokken door Ziggo en heeft dat te maken met het bericht dat gisteren op mijn tv-scherm verscheen, dat nieuwe software gedownload werd....?
Enfin, tot mijn grootste verdriet kan ik nu mijn geliefde zender FIP niet meer ontvangen, die standaard aan stond. De bete radiozender EVER, zit niet eens in het KPN-pakket! Boos & Verdrietig!
Reputatie 3
Badge +1
Welkom op het forum Luisje,

Bij KPN luister je naar de radio via de Set Top Box die je geleverd krijgt bij je televisie-abonnement.
Is het voor jou mogelijk om via internet te luisteren naar jouw favoriete zenders?
https://www.fip.fr/player
http://eve-radio.com/

Groet,

Jochem
Dat had ik inmiddels begrepen. Tot gisteren luisterde ik naar de traditionele FM radio en dus bijna uitsluitend naar FIP. Formidable!
In mijn werkkamer luister ik inderdaad via internet, ik heb daar speakertjes. Maar in de woonruimte luister ik, terwijl ik bezig ben met andere dingen (afwas, strijken, poetsen....) en dat is niet handig met een headphone en het geluid van de laptop is waardeloos.
Ik heb begrepen na veel google-onderzoek, dat ik een lintantenne kan aansluiten, dat ga ik dan maar proberen. Kost nog geen 3 euro, dus daar kan ik me geen buil aan vallen. Dank voor reactie.
De bete radiozender EVER, zit niet eens in het KPN-pakket! Boos & Verdrietig!Kreeg je die analoooog bij Ziggo? Hmm, die en FIP zitten hier niet in het analoge aanbod. En EVER kom ik zelfs digitaal niet tegen (?).

Ik ken die zenders niet en mis ze dus ook niet ;)

Enfin, tot mijn grootste verdriet kan ik nu mijn geliefde zender FIP niet meer ontvangen, die standaard aan stond.Mag ik vragen wat de reden van overstap was? Je checkt toch zenderaanbod als je wilt overstappen?

Overigens stopt ook Ziggo per 31 december 201920 met analoge FM radio doorgifte.

Geen idee wat het muziekaanbod van FIP is maar je kunt vast wel wat vinden bij KPN wat er op lijkt. Tussen de gewone en de Stingray (SRAY) zenders.
Het zal wel niets uithalen, maar KPN en andere providers zouden FIP in het pakket moeten opnemen. In mijn omgeving zijn heel veel mensen fan van de zender, maar kunnen die ook alleen via internet beluisteren. Tijd voor actie, FIP LIEFHEBBERS!!!!
P.S. Ook met een lintantenne zal je FIP niet krijgen. Dat is een buitenlandse zender en die zitten in Nederland niet "in de lucht" .
Dan kan je beter een "internet-radio" voor je audioset kopen.
Peter G: Ha, EVER is niet de naam van de zender, nee, ik bedoelde: FIP is de beste zender OOIT (voor mijn gevarieerde smaak althans) ja, en die zat destijds bij Ziggo in het pakket. Ik stapte over om andere redenen, vaak storing en traag internet bij Ziggo, en via de kabel bleef ik FIP ontvangen tot gisteren, En nee, voor mijn smaak (heel veel van alles wat en francofiel) is FIP de enige favoriet.
Dank, de lintantenne stond al op mijn boodschappenlijstje, nu ga ik uitzoeken wat internetradio is en wat die kost....
Peter G: Ha, EVER is niet de naam van de zender, nee, ik bedoelde: FIP is de beste zender OOITEn nee, voor mijn smaak (heel veel van alles wat en francofiel) is FIP de enige favoriet.Haha ever Engels dus. Goeie.
Hier is FIP alleen digitaal via Ziggo te krijgen. Helaas niet via het ongecodeerde aanbod anders had ik 'm eens aan gehad. Hier is ie nooit analoog zelfs maar geweest. Ik denk dat dat alleen in oud-UPC gebied het geval is.

En nee, voor mijn smaak (heel veel van alles wat en francofiel) is FIP de enige favoriet.Dan is de enige oplossing om die (weer) in de huiskamer te hebben via een internet-radio. Via wifi (internet) kun je 100-en radiozenders binnenhalen.
Er is ook een Stingray kanaal bij KPN met Franse chansons. SRAY France 936.
Ik zat al lang bij UPC voordat het Ziggo werd,, misschien is dat de reden.. Toen er nog een kabelraad was werd FIP door sommige providers uit het aanbod gehaald en soms door acties van FIP-fanaten toch weer toegevoegd.

Oh, dat bedoel je met internetradio, ja dat weet ik, dan moet ik toch een list verzinnen met speakers in het woongedeelte, waar ik vaak rondloop om huishoudelijke dingen te doen, ofwel met de laptop op schoot zit. Dan zijn speakers dus niet handig. Enfin, veel wijzer geworden, nu maar mijn wonden gaan likken buiten in de zon. Met dank.
Oh ja, FIP brengt niet alleen chansons, ook jazz, pop, klassiek, wereldmuziek, eigenlijk van alles wat, altijd in een verrassende afwisseling, en altijd van de beste kwaliteit, luister maar eens, en geen geklets of reclame.
Oh ja, FIP brengt niet alleen chansons, ook jazz, pop, klassiek, wereldmuziek, eigenlijk van alles wat, altijd in een verrassende afwisseling, en altijd van de beste kwaliteit, luister maar eens, en geen geklets of reclame.Dat kun je bij KPN allemaal beluisteren via SRAY kanalen.

We hebben je vraag één keer eerder gehad en toen heb ik FIP via m'n laptop een tijdje aan gehad. Ik kan 'm via hdmi met m'n versterker verbinden ware het niet dat de pc aan de andere kant van de kamer staat . . .
https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/radio-fip-graag-toevoegen-442061
Dank voor het meedenken, maar ik ben nu eenmaal na jaren erg gehecht geraakt aan FIP, weet mij altijd te verrassen en precies waar ik van houd.. Die Sray-kanalen zijn allemaal thema-kanalen, boeit me niet zo. Maar ik ben er uit! Mijn oude geluidsapparaat gaat de deur uit, ik koop twee goedkope speakertjes en sluit die aan op mijn tweede laptop, uitsluitend voor FIP en/of Spotify. Casus gesloten, 😥
Je kunt je oude laptop ook via de koptelefoon-uitgang op je versterker aansluiten. Die heeft vast aux in met de bekende tulpstekers. En je laptop heeft een headphones/line out met de bekende kleine jackplug.

Kabeltje van paar euro en klaar: mini-jack naar tulp 😄
Merci, maar mijn oude audio-apparaat neemt veel ruimte in en is nu verder overbodig. Als ik andere zenders dan FIP wil horen, doe ik dat voortaan wel via de interactieve tv. Misschien komt het oude audio-apparaat nog eens van pas als ik CD's wil luisteren, maar dat is ook al heel ouderwets....
Okee. Maar, er zal toch ook wel een cd-laatje in die oude laptop zitten? Daarop kun je gewoon cd's spelen. De software zit er al in dan.
Ik heb voor de laptop actieve speakers van 2 x 10 watt. Een heel goed geluid.
Of koop een bluetooth speaker. Dan heb je er ook nog bewegingsruimte mee binnen het bluetooth bereik van je laptop ;)
Dat hoeft allemaal niet veel te kosten 😄
Nee, geen CD-lade (hele simpele ACER), ook niet in mijn andere laptop. Coolblue bezorgt zo meteen zulke speakertjes, dus ik ben nu uigehuild en opnieuw begonnen. 😂
Reputatie 7
Badge +9
PeterG: Ziggo heeft van het Commissariaat voor de Media ontheffing gekregen van de verplichting om bij afschakeling van het analoge tv-signaal ook het analoge FM-signaal niet meer door te geven. Dat betekent dat de door jou genoemde datum van 31 december 2019 niet juist is. Zie ook hier: https://mediamagazine.nl/vodafoneziggo-krijgt-ontheffing-behoud-analoge-kabelradio. Ziggo kan eventueel later weer een ontheffing aanvragen om de termijn voor het doorgeven van het analoge FM-signaal te verlengen.

Piet.

Reageer