Vraag

FM ontvangst icm KPN-ontvanger

  • 1 May 2019
  • 12 reacties
  • 1685 keer bekeken

sinds een paar jaar gebben wij alles van KPN, o.a. I.tv en digitenne en telefoon.,voorheen waren wij bij UPC, wij hebben al die tijd gewoon onze radio een TECHNICS CH 550 gewoon kunnen gebruiken, maar nu is plotseling de ontvangst voor onze radio afgesloten, dus geen ontvanst meer. hoe kunnen wij onze radio weer aansluiten, zodat wij weer ongestoord kunnen luisteren, hier zouden kabeltjes voor zijn, zo ja welke??
alvast bedankt.

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid
*Admin: topic verplaatst naar juiste board

12 reacties

Ai, dan heeft Ziggo (vh. upc) je inmiddels geheel afgesloten. Jammer. Hoewel.... ik gebruik al zo'n 10 jaar de FM niet meer; via de kabel gebruikte ik voor radio ook al de digitale settopbox van Ziggo.

De settopbox van KPN heeft een minijack (zelfde als koptelefoonaansluiting) uitgang voor naar de versterker. Daar kan je een kabeltje voor krijgen om naar je versterker (aux in of tape in of line in met de bekende rode en witte tulpsteker) te verbinden.
Onder 'radio' heeft de settopbox zo'n 90 radiokanalen.

Het betreffende kabeltje is ooit bij de box geleverd; heb je de doos nog? Dan zit ie mss daar nog in.

Afbeelding en pagina webshop kpn van dat kabeltje.

Misschien heb je zo'n kabeltje (minijack - tulp) nog wel liggen. 😉
De radio zat in de UPC coax aansluiting?
Deze set heeft zo te zien geen spdif optical ingang.
Dan zou je een kabeltje van stereo jack naar 2 keer tulp nodig hebben.
Reputatie 7
Badge +9
@avdm34 Ik begrijp dat je geen ontvangst van het FM-signaal meer hebt doordat Ziggo (voorheen UPC) het signaal van je oude kabelaansluiting heeft afgesloten. Dat had eigenlijk al moeten gebeuren toen je je UPC-abonnement opzegde, maar je hebt toch nog enkele jaren gratis van het FM-signaal kunnen genieten...

Als je de FM weer wilt ontvangen zal je een antenne moeten aansluiten op je radio, zodat je de signalen uit de ether kunt oppikken. Dat kan een draadantenne zijn van 75 of 150 centimeter lengte, of eventueel een buitenantenne. Daarmee kan je in ieder geval de plaatselijk te ontvangen FM-zenders uit de lucht plukken.

Piet.
Update: je kunt 'm aansluiten via de DAT/DCC Play (in) aansluiting. Zie afbeelding.

Met genoemde kabeltje. Dan is voortaan de tv-ontvanger ook je radio-ontvanger. Als je de versterker op de voorkant ook op DAT/DCC zet dan moet je volgens Bartjes dan geluid krijgen v.a. de KPN settopbox.
Hallo Peter, je bent goed bezig mij te helpen, die DAT/DCC Play in aansluiting gevonden,
dat is geen probleem, maar aan de voorkant op DAT/DCC kan ik nog niet vinden.
groet ab vd. m.
Phono zou vermoed ik ook kunnen, of inderdaad zoals Piet aangeeft een Dippool antenne.
Maar net welke zenders er standaard geluisterd worden.
Heb je dit omcirkeld knopje?

Phono ZEKER NIET gebruiken. Dat is voor een platenspeler. Geeft met andere apparaten een vreselijk vervormd en hard geluid.

Zo te zien heeft Galdor68 het DAT knopje aan de voorkant gevonden! 😃

p.s. het is wel een 'antieke' audioset. Verkocht van 1992 t/m 1994.
Phono ZEKER NIET gebruiken. Dat is voor een platenspeler. Geeft met andere apparaten een vreselijk vervormd en hard geluid.

Zo te zien heeft Galdor68 het DAT knopje aan de voorkant gevonden! 😃


p.s. het is wel een 'antieke' audioset. Verkocht van 1992 t/m 1994.

Dat vervormen kan je gelijk in hebben ik stel het voor omdat er geen of nauwelijks een voorversterker in de ontvangers zit in mijn ogen wellicht vergelijkbaar. Een aux ingang verdient zeker de voorkeur.

Het plaatje is van een SA niet de SH hoewel dat nooit veel kan schelen.
Reputatie 7
Badge +28
Leuk topic!

Net als Peter luister ik al heel lang niet meer thuis naar de FM. Ik kocht in 2004 al één van de eerste Nederlanders een DAB-ontvanger. Ik weet nog wel dat ik daarvoor helemaal naar Arnhem voor moest rijden.

Mocht het allemaal niet lukken met dit oude beestje, kijk dan is op deze site wat er tegenwoordig allemaal te koop is op radiogebied:
https://www.radiowinkel.com
Je zal nu DAB+ hebben @Noordzee , ik geef toch de voorkeur aan FM op basis van tegenvallend geluid en compleet wegvallend geluid dit was in een leen auto.

Ik zou bij mislukking een geluidsbalk of andere versterker voorstellen.
Zolang deze werkt niet weg doen bijna een museumstuk 😉
Als we er toch een leuk topic van gaan maken 😃 ....

DAB+ hier alleen met wekkerradio en een losse tafelradio.
Stereoset (nouja de receiver beschikt over wel 20 ingangen en o.a. Dolby True HD 7.1, DTS-HD Master en SACD audio weergave) staat al ''sinds jaar en dag'' op de digitale settopbox van eerst kabel, toen heel even Digitenne en nu al jaren weer KPN interactieve tv (en radio dus).
Hallo PeterG, Galdor68 & Noordzee,
Voor al jullie adviezen zeer bedankt, helaas kan ik uit mijn( idd,) zeer oude radioinstallatie geen geluid uit krijgen. ik heb alles geprobeerd, zelf met een stukje coaxkabel geen resultaat. maar ondanks alles jullie allemaal bedankt
gr. avdm

Reageer