Beantwoord

Ondertiteling BBC first

  • 13 September 2020
  • 21 reacties
  • 994 keer bekeken

Bij het kijken naar BBC first: als er meerdere regels bijde ondertiteling  zijn dan staan deze door elkaar. Hoe kan ik dat verhelpen. Vandaag geconstateerd. Andere zenders wel goed.

icon

Beste antwoord door Ron van KPN 16 September 2020, 11:34

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Dat lijkt me lastig lezen. Maar kan je hier een foto van plaatsen. Ik kijk regelmatig naar die zender maar heb vermelde nog nooit geconstateerd. Dan ook prettig om a.j.b. ff datum/tijdstip en programma te vermelden. Dan kunnen we evt. met "terugkijken” een soort van meekijken.

Ook wij hebben dubbele ondertiteling bij detective midsumer murders op BBC first , nu aan het kijken om 20.30 uur 13 sept 20

Reputatie 7
Badge +10

Yep, nu 20.50

 

 

Oh, dear. Daar gaat het niet helemaal goed.

Ik zie het al. Als het tweeregelig is dan staat de onderste regel geheel en soms gedeeltelijk door de eerste. Is het eenregelig dan is het leesbaar.

Het is een probleem bij BBC First. Ziggo klanten hebben er ook al een topic over gestart.

https://community.ziggo.nl/zenderaanbod-tv-pakketten-256/ondertiteling-bbc-first-62474

Reputatie 7
Badge +10

Er lijkt meer aan de hand te zijn dan alleen de subs. Die momenteel goed werken trouwens. 
Het geluid hapert nu ook merk ik. 

Reputatie 6
Badge +10

Hi @FrSp, Het is inderdaad erg storend als de ondertiteling door elkaar loopt. De ondertiteling wordt aangeleverd door de omroepen zelf. Ik heb het zojuist zelf ook getest, maar hier is de ondertiteling weer normaal. In dit topic gaf @Anneke-Anna ook aan dat ze er bij BBC First van op de hoogte zijn en dat ze er hard aan werken om dit in de toekomst te voorkomen. Kun je me vertellen of dit bij jou ook het geval is? Ik hoor het graag van je!

Hi @FrSp, Het is inderdaad erg storend als de ondertiteling door elkaar loopt. De ondertiteling wordt aangeleverd door de omroepen zelf. Ik heb het zojuist zelf ook getest, maar hier is de ondertiteling weer normaal. In dit topic gaf @Anneke-Anna ook aan dat ze er bij BBC First van op de hoogte zijn en dat ze er hard aan werken om dit in de toekomst te voorkomen. Kun je me vertellen of dit bij jou ook het geval is? Ik hoor het graag van je!

Zit nu even naar BBC first te kijken. Ondertitels nog steeds niet optimaal. Nu staan ze net onder elkaar geen enkele ruimte tussen beide regels.

Reputatie 6
Badge +10

Dank je wel voor de terugkoppeling @FrSp. Het is erg vervelend dat de ondertiteling nog niet optimaal is. Het lijkt er dus op dat het probleem nog niet helemaal is opgelost bij BBC First. Ik ga er vanuit dat zij nog steeds druk bezig zijn om een permanente oplossing te vinden voor het probleem. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. We helpen je graag verder!

Reputatie 7
Badge +9

BBC First kampt inderdaad nog steeds met problemen met het weergeven van Nederlandse ondertitels en het eigen logo. Het hoofdsysteem daarvoor moet vervangen worden en tot die tijd wordt een back-up systeem gebruikt, dat echter niet probleemloos werkt. Dat uit zich onder andere door de al genoemde storingen en het ontbreken van hele dunne zwarte lijntjes om de letters, waardoor de letters minder goed zichtbaar zijn op lichte ondergronden. Maar er wordt hard gewerkt om het probleem zo snel mogelijk te verhelpen. BBC First is daarvoor echter mede afhankelijk van de leveranciers van apparatuur. Ook speelt mee dat er wellicht een verhuizing van de eindregie van BBC First aan zit te komen, wat mede van invloed kan zijn op de werkzaamheden. Nog even geduld dus! 

Piet.

Reputatie 1

De ondertitels staan ook veel te hoog in beeld. Komt dit door hetzelfde probleem?

 

Reputatie 6
Badge +10

Dat is een hele goede vraag. Ik heb het zelf ook getest en ze staan inderdaad wel hoger dan bij andere zenders. Daarom vermoed ik dat de problemen nog niet verholpen zijn bij BBC First, maar ik geef dit signaal voor de zekerheid wel door. 

Reputatie 1

Dank je Ron voor je reactie hopelijk word dit ook verholpen, ik hou het in de gaten.

Dat is een hele goede vraag. Ik heb het zelf ook getest en ze staan inderdaad wel hoger dan bij andere zenders. Daarom vermoed ik dat de problemen nog niet verholpen zijn bij BBC First, maar ik geef dit signaal voor de zekerheid wel door. 

Bij mij staat de ondertiteling sinds een dag of 10 juist lager dan normaal, zodat het grotendeels buiten beeld valt.

Ik weet niet hoe ik dat kan bijstellen.

Hoi, @theo345 

Doorgaans is dat de "beeldverhoudings-instelling” van de TV zelf. Dat 'knopje’ zit dus niet op de KPN afst.bed.

Wil je hier een foto plaatsen? Dan is het effe beter te beoordelen van afstand.

De ondertiteling staat n.m.m. ietsje lager dan bv bij NPO maar zeker niet deels buiten beeld.

Hier komt de foto.

 

Dit is wel heel apart. Het beeld is verticaal (in de hoogte) uitgerekt. De bovenkant, met o.a. het logo, is ook niet te zien.

Ik neem toch aan dat je het met álle zenders hebt….

Gebruik de "beeldformaat" instellings knop op de afst.bed. van de televisie zelf om dit weer goed te krijgen. Er zijn maar zo'n 5 standen vaak.

En helaas, zoveel tv's zoveel mogelijkheden. Uitleggen op afstand is dan lastig. Hopelijk heb ik je een beetje in de goede richting kunnen uitleggen.

Ik heb ook nog even gegoogled voor je op “beeldformaat instellen”.

Dat uitrekken van het beeld is mij ook niet eerder opgevallen. Ik zal er eens op letten.

Maar dit Samsung scherm heb iki nu zo'n 10 jaar en het beeld heeft me nooit gestoord. Ook nu is het voor alle zenders prima, ook de ondertiteling, en bij de BBC was het tot voor kort ook goed.

Maar sinds een dag of 10 is de BBC ondertiteling er af gelopen en dat krijg ik niet goed.

De standen van het scherm zelf heb ik al uitgeprobeerd.

Juist.

Ik heb hier ook een oud Samsung tv-tje en even die afst.bed. erbij gepakt.

Ik neem aan dat ie met scart is aangesloten? Of al HDMI? Je screenshot komt overeen met de scherminstelling ‘zoom’ i.c.m. scart verbinding.

Om met dat oude tv-tje de beeldverhouding aan te passen is op dat bedieninkje (van de TV zelf) de gele knop met de aanduiding P.SIZE.

Nog even dit: welke ontvanger van KPN heb je? Toch niet nog een Motorola??? (dit staat los van dat probleem met de beeldverhouding hoor)

Mijn ontvanger is een Arris 2952.

Het scherm heet Samsung SyncMaster 2333HD.

De aansluiting is HDMI.

Het uitrekken van het beeld treedt ook bij andere zenders op. Schijnt dus niet alleen met BBC te maken te hebben. Dat het mij niet erder is opgevallen is dan even een raadsel. Ik kijk zelden TV, dat heeft er misschien mee te maken.

Logisch is dan het scherminstelling aan te passen. Maar mijn scherm heeft niet zo'n gele knop. wel een knopje menu, dat zal ik eens proberen.

Het knopje menu toont een aantal opties, plus bij het vraagteken ? de opmerking dat ik de beeldverhouding kan instellen. Maar hoe ik dat kan aansturen blijkt nergens uit, en proberen leidt tot niks.

Dus maar eens op zoek naar een gebruiksaanwijzing van het scherm.

Bedankt voor het meedenken.

Het scherm heet Samsung SyncMaster 2333HD.
Dus maar eens op zoek naar een gebruiksaanwijzing van het scherm.

Nou die gebruikershandleiding staat HIER.

Op pag. 17 wordt het knopje P.SIZE uitgelegd op de bijgeleverde (!) afst.bed.
Het blijkt bij de jouwe niet het gele knopje, maar een knopje net onder de blauwe te zijn. (dus de Samsung afst.bed.)
Maar het beeldformaat/verhouding is ook via het menu in te stellen lijkt mij (bij de mijne, zie hieronder, i.i.g. wel)

Sailllant: ik heb een vergelijkbaar toestelletje. Ook 23 inch. Als extra want 23 inch is wel klein. De mijne is uit 2006: Samsung LE23R71B. Die van jouw is uit 2009, dus ook al niet meer het nieuwste van het nieuwste.
M'n hoofdtoestel is een 43 inch 4k. Ook van Samsung.