Beantwoord

Opnames beperkt houdbaar

  • 11 January 2019
  • 22 reacties
  • 1994 keer bekeken

Reputatie 1
Ik vroeg mij af waarom opnames beperkt houdbaar zijn. Wat is de reden? Waarom kan het niet langer bewaard worden?
icon

Beste antwoord door PeterG 13 January 2019, 13:04

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Als je het binnen een jaar nog niet gekeken hebt ... Het wordt gezien als uitgesteld kijken.

Betaal jij overigens de extra servers voor nog langere opslag. Ik vind een jaar al lang. Er komt iedere dag x TB bij aan opslag: SD. HD en HDglas.
Reputatie 1
Ook als ik de programma's heb bekeken verdwijnen ze na een jaar. Ik betaal alleen de gewone abonnementskosten, niets extra's. Bij ziggo wordt alles wel gewoon bewaard totdat je het zelf wist.
Maar mijn vraag is dus nog niet beantwoord door KPN.
Ziggo heeft wellicht meer ruimte beschikbaar voor dit doel of verwerkt dit op een andere manier.

Verdwijnt het ook als de 200 uur niet vol is?
Ik kan er niet heel veel over vinden op de site Via de veel gestelde vragen kom ik steeds bij het forum uit.
Het kan uiteindelijk nog met distributie afspraken met de content leverancier te maken hebben.
Reputatie 1
Ik zit altijd rond 85% vrije ruimte. Zo veel neem ik niet op.
Verdwijnt het ook als de 200 uur niet vol is?
Ja, dan verdwijnt het ook. De servers van KPN gooien het er na een jaar af, om ruimte te maken (houden) voor nieuwe opnamen.

Persoonlijk zie ik het nut er niet van het te bewaren als je het gezien hebt. Ik kijk het dan nooit nog een keer. Alleen series bewaar ik helemaal tot na de laatste aflevering. Dan gaat de hele zwik weg.

Bij Ziggo neem je op op de Harddisc in je ontvanger. Ook dié is een keer vol. En zul je moeten wissen voor ruimte. Of hij overschrijft het zelf.
Bij Ziggo ben je bij OMRUIL van je apparaat al je opnamen KWIJT. Ook als je ze nog niet gezien hebt. Dat is bij KPN niet het geval.

Galdor68 schreef:
Ik kan er niet heel veel over vinden op de site

Dit staat op m'n site:
  • Je kunt tot 200 uur opnemen. Overschrijd je dat dan worden je oudste niet beveiligde opnames gewist
  • HD opnemen is geen probleem
  • Er kunnen tot 6 opnamen TEGELIJK gemaakt worden
  • Je hebt 1 x opnemenpakket ongeacht aantal ontvangers
  • Het is ook toegankelijk via interactieve tv online (via app en browser)
  • Opnamen starten 5 min. voor de EPG tijd en stoppen 15 min. na de EPG eindtijd.
  • Opnames inplannen is vrijwel onbeperkt (gaat via de EPG)
  • Je opnamen worden maximaal 1 jaar bewaard (ook als deze beveiligd zijn)
  • Opnamen worden ook gemaakt als je stroom uitvalt
  • Weetje: in the cloud opnemen is 4 juli 2011 van start gegaan. In oktober 2014 zijn alle ontvangers, ook die met HDD, overgezet naar in the cloud opnemen.
  • En sedert half juni 2016 is ook het live geheugen op het netwerk.
  • En nog een tip: laat serie-opnamen in “geplande opnamen” staan ook al is de serie afgelopen. Ze blijven dan keurig op één regel (mapje) in de gemaakte opnamen staan!
Galdor68 schreef:
Ziggo heeft wellicht meer ruimte beschikbaar voor dit doel of verwerkt dit op een andere manier.

Opnemen bij KPN: via servers van KPN
Opnemen bij Ziggo: Harddisc in je settopbox (je moet wel een hele flinke HDD hebben wil je 200 uur HD kunnen opnemen)
Ergo het antwoord is dus dit is het opname beleid vanuit KPN.
Heeft dus ook weinig of niks met distributie afspraken te maken.
Of en waarom je opnames langer dan een jaar wil bewaren dat is een persoonlijke keuze.
In het video tijdperk werden ook genoeg tv opnames bewaard lang niet altijd opnemen over een oude opname.

Als voorbeeld gaat om een opname van een uitzending waar je te gast bent geweest en in beeld komt of een andere programma als deelnemer, kan ik me prima voorstellen dat je dit wil bewaren.

Dit is dus het grootste nadeel dat kan niet.
Herstel niet zonder deze uitzending door middel van extra hardware (video capture)op een harde schijf op te slaan.
Geef mij KPN maar. Bij Ziggo krijg je één ontvanger met HardDiscDrive (Mediabox XL). Ook al heb je bij hun 5 ontvangers. Je kunt dus maar op één plek je opnamen maken en kijken, meestal de woonkamer. De opnamen zijn ook niet te kijken via Ziggo Go. Dan is het bij KPN flexibeler, met als enige beperking de houdbaarheid. Maar dat is bij Ziggo ook relatief: als je Mediabox stuk gaat en omgeruild wordt > weg alles.
Er zitten inderdaad genoeg verschillen tussen beide providers maar KPN kan in aanbod niet tippen aan Ziggo maar dat is mijn persoonlijke mening.

Het lijkt mij bij KPN toch onwenselijk dat via de app alle opnames voor iedereen zichtbaar zijn zover ik weet. Je kan uiteraard dingen instellen maar 1 gedeelde pin lijkt mij nog niet ideaal.
Je kan al die zenders toch niet tegelijk zien. Ziggo heeft wel héél veel niche zenders naar mijn mening. Ik kom ruim uit met het aanbod van 1 t/m 10 en soms bbc first, one, two, VRT één, canvas. Ik neem alles op wat ik wil kijken en kijk dus reclameloos.

Ziggo kan wat mij betreft roepen: we hebben X aantal zenders. Maar daar kunnen er zo 10 à 15 van weg. Kijkt vrijwel niemand naar.

Valt het jouw ook op dat men altijd wil wat men niet heeft of niet kan krijgen. Wanneer is men gewoon eens content met wat je WEL hebt? KPN biedt ruim voldoende.
Reputatie 7
Er zitten inderdaad genoeg verschillen tussen beide providers maar KPN kan in aanbod niet tippen aan Ziggo maar dat is mijn persoonlijke mening.
Dat vraag ik mij echt af, er is nauwelijks verschil in het aantal aangeboden zenders en alle zenders die enigszins de moeite waard zijn, zijn zowel bij Ziggo als bij KPN beschikbaar.
Het opnemen in "the cloud" heeft zo ontzettend veel voordelen dat ik absoluut niet terug zou willen naar lokaal opgeslagen opnames.
@wjb wat de moeite waard is verschilt uiteraard per persoon maar met HBO- Movies en Series XL hebben ze toch wel een iets beter aanbod wat toch net genoeg kan zijn om de doorslag te geven.
Wat bij Ziggo deels standaard is moet bij KPN extra worden afgenomen.
En de niche kanalen die Peter noemt kunnen toch ook doorslaggevend zijn.

@PeterG dat klopt helemaal bij KPN zullen ook nog genoeg kanalen zijn die verhoudings gewijs minder worden bekeken. Maar inderdaad het gras bij de buren.......

Als Telfort 2 specifieke kanalen ID en C&I niet had door gegeven was ik nog ziggo klant en hing de FTu on aangeroerd. KPN was voor ons destijds te duur om daar het glasvezel af te nemen. Prijs technisch konden we dan net zo goed bij Ziggo blijven. Op dit moment ben ik de noodzaak van het volledige tv pakket aan het afwegen ik kijk bijna alleen Netflix. Een slogan van KPN ' het beste van tv komt toch wel op het internet.' Met de kanttekening dat het beste niet voor iedereen gelijk is.

Opnemen waar dit topic over gaat er is niet veel de moeite waard om op te nemen. niet voor ons, het via de gids terugkijken is dan wel weer handig ik ben nog van ach ja jammer dan wordt nog wel eens herhaald.

Ik ben wel van mening dat we met alles wat er nu kan behoorlijk verwend zijn en inderdaad is het vaak nog niet genoeg maar dat is de ontwikkeling en de tijdsgeest een klein beetje de houding van 'het kan dus ik wil het, en ik wil het nu'
Reputatie 7
@wjb wat de moeite waard is verschilt uiteraard per persoon maar met HBO- Movies en Series XL hebben ze toch wel een iets beter aanbod wat toch net genoeg kan zijn om de doorslag te geven.
Het klopt dat wat de moeite waard is voor iedereeen verschilt en dat geldt ook voor dat "HBO- Movies en Series XL". Dus is dus niet dat ze een iets beter aanbod hebben, maar dat jij hun aanbod iets beter vindt. 😉
Laat ik dan 'beter' vervangen door 'groter' dat is dan een betere woordkeus. En dat grotere aanbod maakt dat het voor mij beter. Los van het punt dat je niet alles kan zien, is van alle providers de kans dat Ziggo een zender niet heeft het kleinst.
Reputatie 7
Laat ik dan 'beter' vervangen door 'groter' dat is dan een betere woordkeus.
En dat betwijfel ik dan weer, maar ik heb het aantal films en series bij pluspakket en Videoland ook niet geteld. ;-)

MLos van het punt dat je niet alles kan zien, is van alle providers de kans dat Ziggo een zender niet heeft het kleinst.
Dat zou best kunnen, maar wat ik juist veel belangrijker vind is dat ik opnames die op de televisie in de woonkamer gemaakt zijn op de televisie in de tuinkamer bekeken kunnen worden, maar ook in mijn hotelkamer tijdens een zakenreis.
Reputatie 1
De films en series die ik opneem kijken wij geregeld terug. Vooral kinderen kijken vaker dan 1 keer. Is algemeen bekend. Bovendien wil ik toch graag zelf de keuze houden. Ik zal niet terug gaan naar ziggo vanwege duidelijke redenen maar dit is toch in mijn ogen een minpunt van kpn.
Reputatie 7
Badge +25
Hoi! Volgens mij zijn alle vragen inmiddels wel beantwoord hier, toch?

Het is inderdaad een keuze met voordelen en nadelen. Persoonlijk vind ik het grootste voordeel dat opnames bij ons 'overal' beschikbaar zijn (want in cloud), maar het nadeel is inderdaad dat opnames komen te vervallen. Als je een keer op tv komt dan kan je die opname niet voor altijd bewaren bijvoorbeeld.

Maar dit is wel op te lossen d.m.v. innovatie denk ik. Bijvoorbeeld een extra dienst aanbieden voor een paar euro waarbij je een x aantal uur langer kan bewaren dan een jaar. Maar het is natuurlijk de vraag hoeveel klanten hier daadwerkelijk gebruik van zouden maken want zoals jullie zelf al aangeven verschillen de wensen per klant. Daar is dan weer marktonderzoek voor nodig etc.

Voor nu is het in ieder geval zo dat opnames maximaal een jaar houdbaar zijn, en ik heb niets gehoord over wijzigingen hierin.
@wjb ook dan wint Ziggo in die zin dat een los abonnement bij Videoland meer content geeft dan via de provider en evenveel kost. Wat dat aan gaat telt Videoland eigenlijk niet mee, net zo min als Fox sport dit is daar ook te bestellen wat sport betreft even niet naar de kosten kijkend valt stopt KPN met doorgeven van Ziggo Sport valt er voor de liefhebber ook weer één en ander af.

Vanuit het pluspakket gerekend dat is een goed punt. Echter zover ik hier een uitspraak over kan doen lijkt dat Plusaanbod ook bij Videoland vandaan te komen. Het kan maar zo zijn dat KPN zelf hier de verspreidings rechten voor aankoopt, of zoals gezegd dit via 1 van de andere content aanbieders regelt. @Paul_ kan of mag jij hier iets over vertellen, op dit soort afspraken lijkt soms een groot onbespreekbaar taboe te rusten.

Die mogelijkheden dat maakt inderdaad zeker een verschil voor mij is dat een bijzaak.
Wat dan uit eindelijk wel mee kan tellen in de eindafweging bij de keuze voor een provider.

Als gezegd ik kijk hierin dus niet naar de functionele mogelijkheden puur naar het aanbod.

Puur persoonlijk zou ik alleen een internet aansluiting afwegen, maar dat is niet aan mij alleen.
Reputatie 7
Badge +25
Echter zover ik hier een uitspraak over kan doen lijkt dat Plusaanbod ook bij Videoland vandaan te komen.

Nee, dat niet. Ik weet niet tot in detail hoe die constructies werken maar dit is niet het geval. Videoland (RTL) bepaalt de content van Videoland, en wij die van het Pluspakket.
Reputatie 5
PeterG,

over het aanbod van KPN kan je van alles zeggen, maar niet dat dit is toegenomen, in tegenstelling tot de prijs per maand.
En hoe fijn is het dat je ALLEEN met de EPG kunt programmeren, hooguit 4 dagen vooruit en als je dan op je hotelkamertje in het buitenland iets wil laten opnemen, moet je hopen dat je device de goede browser, goede chipset en vooral niet ouder dan twee jaar is!
En het in de cloud? Mooi, KPN is nu nog steeds niet in staat om de HD-glas op 1 te krijgen (capaciteitsgebrek???) of HD op 1 na meer dan twee jaar "uitrollen", de laatste stand van december is nog steeds niet bemoedigend, misschien is het nu wel zo, dat weet IK niet. En als je dan al gebrek aan capaciteit hebt, dan zal het zeker niet helpen als je de opnames in de cloud hebt staan! Dat gebruik van netwerkcapaciteit geldt natuurlijk ook, om het maar eens plastisch te zeggen, als je een plaspauze inlast.
Reputatie 7
Badge +25
Laten we hier verder geen 'klaag- en vergelijktopic' van maken. De vraag van TS is beantwoord. Als je toch graag verder wil discussiëren (wat prima is natuurlijk), dan kan je zelf een topic aan maken en daar verder gaan.
Mijn excuus wat dat aan gaat, soms eigenlijk vaak gaat dit ongemerkt.
-- verwijderd --