Vraag

Over naar 4k pakket vanaf Ziggo, wat is een goed plan van aanpak


Reputatie 3
Badge
Ik ga over een paar weken over van Ziggo naar kpn. Ik heb het helemaal gehad met Ziggo, vreselijke website, niet reageren op klachten en er alleen maar op uit om je nog meer te laten betalen voor een nog langere termijn. Je krijgt het gevoel dat je continu moet oppassen voor wat ze nu weer flikken bij je...

Ik heb het KPN 4k pakket genomen, heb ik tenminste gelijk twee ontvangers waarmee ik de toekomst in kan. Kost per maand even wat meer maar krijg daar gelijk ook wat extra snelheid bij, ga van 60/10 naar 150/50.

In afwachting van de levering ben ik alvast aan het bedenken hoe ik een en ander ga inpassen in mijn manier van beeldmateriaal consumeren.
Op dit moment gebruik ik vooral m'n Apple tv's om media te gebruiken, zijnde netflix en youtube. TV-zenders stream ik vanaf m'n telefoon naar de Apple tv's. Dit heeft me verlost van de coax-kabel en werkt erg prettig. Ik kan mijn TV-meubel op wielen aansluiten op elk stopcontact in huis en verder kijken.

Het internetsignaal gaat in mijn woning vooral via Devolo-adapters, zowel bij het modem als de TV staat een 1200+ versie die meer snelheid lijken te leveren dan waar mijn Ziggo aansluiting me geeft.. De Apple TV geeft 10 ms ping 61.6 Mbps download en 10.2 Mbps uploadload hetgeen overeenkomt met wat ik krijg rechtstreeks aangesloten op m'n modem. Tussen de Devolop adapter zelf gaat het volgens devolo's zelf met 282 Mbit/s, ik neem aan dat ik dus nog wel ruimte heb in die verbinding als ik straks aan 150/15 * hang

De nieuwe 4K ontvanger gaat logischerwijs de Apple TV vervangen, met als voordeel dat ik dan direct op dat kastje tv-zender kan selecteren en meer kan dan nu met de Ziggo-app. Ik verlies dan wel de mogelijkheid om Airplay te gebruiken vanaf iphone en macbook.

Heeft de 4K ontvanger de mogelijkheid voor Airplay?

Qua aansluitingen een belangrijk verschil dat het HDMI signaal niet meer via m'n 10 jaar oude 5.1 homecinema hoeft te lopen omdat de 4k ontvanger een optische uitgang heeft voor audio. Zo kan de HDMI kabel tenminste een 4K signaal naar m'n beeldscherm sturen.

Ik neem aan dat de optische uitgang van het 4k kastje het geluid in 5.1 kan doorsturen naar de homecinema. klopt dat?

De huidige 5.1 opstelling voldoet prima, ook al kijk ik stiekem wel eens naar de mogelijkheden van Dolby Atmos.

Ik heb de 32 inch full HD t.v. alvast vervangen door een 4k monitor die ik nog heb staan maar ik heb een sterk vermoeden dat die niet de volle pracht en praal zal kunnen weergeven die uit het KPN-kastje komt, met name op HDR gebied. Ik overweeg daarom een 4k TV te kopen die Dolby Vision en Dolby Atmos ondersteund(en gelijk maar Airplay).
De Apple TV 4k die ik heb ondersteund beide protocollen, dus dan kan Netflix helemaal losgaan, Youtube doet helaas niet aan 4k op de Apple TV 4k, maar dat is minder van belang.

Welke Dolby protocollen worden door het KPN-kastje ondersteund op dit moment?

Wellicht is het na 10 jaar tijd om mijn homecinema met full-hd hdmi aansluitingen en 5.1 speaker opstelling een te vervangen. Maar eigenlijk doet ie het nog heel goed.

Weet iemand nog een subtiele manier om een 5.1 homecinema uit te breiden zodat het een goed Dolby Atmos systeem wordt? Een soundbar komt me over als een stap terug....ik vermoed dat ik er gewoon niet aan ontkom om een nieuwe AV-receiver** te kopen en daar de speakers van de oude 5.1 op aan te sluiten of als een soort pre-amp te gebruiken ;-)

Tenslotte.....formule 1, ik raak ziggo sport kwijt maar zag wel een duitse zender met formule 1. Heb ik in het nieuwe pakket ergens een zender die formule 1 uitzend? Hoeft geen Ziggo te zijn perse.



*Internetsnelheid
In contract staat onderstaande. Snap niet helemaal hoe zich dat verhoudt met de 200/20 die de postcodecheck mee aangeeft.
===============================
Wij verwachten de volgende maximale internetsnelheid op uw adres:
Downloadsnelheid: 150 Mbit/s Uploadsnelheid: 15 Mbit/s
Deze snelheid is een schatting en kan hiervan afwijken. De werkelijke snelheid hangt af van verschillende factoren, zoals het aantal apparaten en het gebruik van WiFi.
In de meeste gevallen is de beschikbare internetsnelheid op uw adres 85% van de maximale down- en uploadsnelheid. De minimaal beschikbare snelheid op uw adres is 75% van de hierboven getoonde maximale down- en uploadsnelheid.


** zoiets? https://www.iear.nl/product/marantz-nr1509/
of iets duurder maar wel erg compleet https://www.iear.nl/product/marantz-sr6013/

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

236 reacties

Reputatie 7
Ik had het over een app op Android TV (en/of lieve Apple TV), niet over een app op een mobiel device dat kan casten naar een android tv kastje.
Android TV kastje, wat bedoel je daarmee?
Je cast immers rechtstreeks naar de Android TV, niet naar een apart kastje.
Reputatie 3
Badge

Ik had het over een app op Android TV (en/of lieve Apple TV), niet over een app op een mobiel device dat kan casten naar een android tv kastje.Android TV kastje, wat bedoel je daarmee?
Je cast immers rechtstreeks naar de Android TV, niet naar een apart kastje.


Dit soort kastjes
https://duckduckgo.com/?q=android+tv+kastje&t=ffab&atb=v164-1&ia=web
Reputatie 7
Ik had het over een app op Android TV (en/of lieve Apple TV), niet over een app op een mobiel device dat kan casten naar een android tv kastje.Android TV kastje, wat bedoel je daarmee?
Je cast immers rechtstreeks naar de Android TV, niet naar een apart kastje.
Dit soort kastjes
https://duckduckgo.com/?q=android+tv+kastje&t=ffab&atb=v164-1&ia=web

Tja, die wil je natuurlijk niet gebruiken maar dat is ook nergens voor nodig immers je cast direct naar

Maar laten we deze discussie sluiten, ik kijk nauwelijks TV dus schakel wel over naar de tv-ontvanger als het nodig is of hang de ziggo-coax kabel aan de oude TV, want omdat ik in Amsterdam woon staat daar gewoon nog beeld op 😉 My guilty pleasure, F1 kijken via ziggo sport kan zo gewoon plaatsvinden ;-)
Dan is de switch naar KPN voor mij helemaal onbegrijpelijk als je toch nauwelijks TV kijkt.
Als je dit 4k pakket niet voor dat beetje content hebt afgenomen heeft het hoe dan ook geen meerwaarde behalve dan de bluetooth besturing van de ontvanger.

Zo zijn we weer bij het begin van dit topic waar PeterG dezelfde vraag stelt waarom dit duurdere pakket. We weten nu dat deze ontvanger niet toekomst bestendig is gezien het youtube deel.
Reputatie 3
Badge

Maar laten we deze discussie sluiten, ik kijk nauwelijks TV dus schakel wel over naar de tv-ontvanger als het nodig is of hang de ziggo-coax kabel aan de oude TV, want omdat ik in Amsterdam woon staat daar gewoon nog beeld op 😉 My guilty pleasure, F1 kijken via ziggo sport kan zo gewoon plaatsvinden ;-)Dan is de switch naar KPN voor mij helemaal onbegrijpelijk als je toch nauwelijks TV kijkt.
Als je dit 4k pakket niet voor dat beetje content hebt afgenomen heeft het hoe dan ook geen meerwaarde behalve dan de bluetooth besturing van de ontvanger.

Zo zijn we weer bij het begin van dit topic waar PeterG dezelfde vraag stelt waarom dit duurdere pakket. We weten nu dat deze ontvanger niet toekomst bestendig is gezien het youtube deel.


De switch naar KPN is vanwege het regelmatig uitvallen van Ziggo. Die keuze staat nog steeds als een paal boven water. Geen enkele storing meer gehad.

Vervolgens is de keuze voor het duurdere pakket omdat ik van het 4k kastje duidelijk meer had verwacht, Youtube, Netflix en TV kijken op een het hetzelfde kastje. De eerste twee in 4K en voor zover ik TV kijk, soms in 4K en in de toekomst steeds meer in 4K.

Ik zit nu in de 6 maanden welkomsperiode en betaal dus 35 euro per maand. Als die periode is afgelopen, kijk ik wel wat ik doe. Als de situatie dan is zoals ie nu is, dan schakel ik waarschijnlijk het abonnement zover mogelijk terug naar de goedkoopste abonnement. Dan betaal ik naar mijn gevoel een redelijk bedrag voor een stabiel internet met alle snelheid die ik nodig heb en kan indien gewenst nog steeds net zoveel tv-kijken als nu.

Wat het casten betreft, nee, die route vind ik geen oplossing, leuk voor techneuten maar niet voor in mijn woonkamer.
Reputatie 7
Badge +22
Vreemd dat deze huidige 4K ontvanger niet een update kan krijgennaar de andere youtube app.
Op zich wel jammer, wat het zijn best goede ontvangers.
Wat betreft de YouTube app, daar heb ik nog wat meer nieuws over. YouTube heeft wat dingen aangepast waardoor de oude app het niet meer doet. Dat betekent dat op de reguliere ontvangers Motorola 1853 en ouder, plus de 4K ontvanger het op dit moment niet meer mogelijk is om gebruik te maken van de YouTube app. Voor de reguliere ontvangers kunnen we deze omwisselen voor een nieuwer model (de Arris of Arcadyan). Voor de 4K ontvanger kan dit nog niet. Wel zullen we in de nabije toekomst met een nieuw model 4K ontvanger gaan komen. Precieze datum daarvoor heb ik nog niet, maar met die ontvanger kan je dan wél gebruik maken van de nieuwe YouTube app.

@Erik_ ik mag dan aannemen dat klanten met een 4K abonnement de huidige ontvanger mogen omruilen voor een nieuwere versie?
Reputatie 3
Badge

@Erik_ ik mag dan aannemen dat klanten met een 4K abonnement de huidige ontvanger mogen omruilen voor een nieuwere versie?


Ik wil de twee 4k ontvangers graag omruilen voor een app op m'n eigen 4K Apple TV 😉
Reputatie 7
Badge +30

Wat betreft de YouTube app, daar heb ik nog wat meer nieuws over. YouTube heeft wat dingen aangepast waardoor de oude app het niet meer doet. Dat betekent dat op de reguliere ontvangers Motorola 1853 en ouder, plus de 4K ontvanger het op dit moment niet meer mogelijk is om gebruik te maken van de YouTube app. Voor de reguliere ontvangers kunnen we deze omwisselen voor een nieuwer model (de Arris of Arcadyan). Voor de 4K ontvanger kan dit nog niet. Wel zullen we in de nabije toekomst met een nieuw model 4K ontvanger gaan komen. Precieze datum daarvoor heb ik nog niet, maar met die ontvanger kan je dan wél gebruik maken van de nieuwe YouTube app.
@Erik_ ik mag dan aannemen dat klanten met een 4K abonnement de huidige ontvanger mogen omruilen voor een nieuwere versie?


Voorlopig in ieder geval nog niet. De nieuwe wordt nu eerst alleen uitgeleverd bij nieuwe 4K klanten. Daarna worden de klanten benaderd die al een 4K abonnement hebben, maar geen twee 4K ontvangers. Vanwege voorraden zijn die er namelijk ook. ZIj krijgen dan een van de nieuwe geleverd als tweede ontvanger. En dan pas daarna zal de nieuwe ook beschikbaar gaan komen voor service-leveringen. Wanneer dat is, is op dit moment nog niet te zeggen.
Reputatie 7
Badge +22
@Erik_ er is zelfs al een bericht dat er een nieuwere versie komt van de 4K ontvanger.
Reputatie 7
Badge +30
Ik weet niet waar die persoon dat vandaan haalt, maar zoals Paul iets verderop in dat topic ook al aangeeft, daar is verder nog niets over bekend.
Reputatie 7
Badge +22
Ik weet niet waar die persoon dat vandaan haalt, maar zoals Paul iets verderop in dat topic ook al aangeeft, daar is verder nog niets over bekend.
Ik vond dit ook een beetje vaag, maar hij zei dat het van een medewerker van KPN af kwam. Daarom moest ik het toch jou maar effe melden. 👍🏼