Vraag

Radio via Ziggo ineens afgesloten

  • 1 September 2021
  • 30 reacties
  • 574 keer bekeken

Op de 31e augustus werden mijn audio-signalen ineens afgesloten door KPN, zonder voorinformatie. Vorig jaar ben ik overgestapt van Ziggo naar KPN. Er werd toen gesproken over deze afsluiting, terwijl men tien al wist, dat Ziggo de audio vergeten was af te sluiten. Hoe verzin je het. Contact gezocht met KPN, maar een bevredigd antwoord kreeg ik niet. Ik moest maar een pakketje snoeren kopen en de AUX-knop indrukken op de stereo. Ik ben niet de jongste meer en heb een prachtige stereo-installatie, wat doet KPN mij aan.

Wie kan mij in begrijpelijke taal hoe en wat ik moet doen ?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

30 reacties

Ik bedoelde: er is niet gesproken over deze afsluiting 

Badge +19

KPN zal niets afgesloten hebben. Dat zal Ziggo gedaan hebben omdat u daar geen klant meer bent. Bij kpn moet de installatie aangesloten worden aan de ontvanger. Wellicht moet er zelfs een nieuwe kabel komen.  Heeft u iemand in uw omgeving die u kan helpen?

Reputatie 7
Badge +9

goedeavond beste joep 1965 er zijn op u decoder 950 radio zenders inderdaad als u een verbinding tussen de decoder en u stereo  maak      dan kan u naar de zenders luisteren wat u wil 🙂👍

Badge +19

Ik ben niet de topicstarter @cornelis48 

Reputatie 7
Badge +10

KPN doet u niets aan. De tijd dat tv en radio uit de Ziggo aansluiting kwam is bijna voorbij. Hier zijn wel persberichten over geweest. Tegenwoordig komt je radio digitaal uit je tv ontvanger, die je met een kabeltje aan je radio kan verbinden. Dit is niet alleen bij KPN het geval maar ook bij andere providers. Er zijn ook verschillende andere manieren, andere soorten (internet) radio's, of internet kastjes die je aan je radio kan toevoegen. Maar dan word het wellicht aal snel te ingewikkeld.

Met zoals gezegd, het kabeltje tussen tv ontvanger en radio, is bediening het gemakkelijks en gelijk aan hoe je de tv bediend. Daarbij hoeft de tv dan niet persee aan te blijven want het geluid gaat wel door.

 

Als u dit wilt is het wel even belangrijk welke tv ontvanger u heeft. Want er is verschil in het soort kabel. Ook moet er in je radio juiste ingang zitten waar die kabel dan in gaat. 

Welke van de 2 heeft u?

 

Op de 31e augustus werden mijn audio-signalen ineens afgesloten door KPN, zonder voorinformatie. Vorig jaar ben ik overgestapt van Ziggo naar KPN. Er werd toen gesproken over deze afsluiting, terwijl men tien al wist, dat Ziggo de audio vergeten was af te sluiten. Hoe verzin je het. Contact gezocht met KPN, maar een bevredigd antwoord kreeg ik niet. Ik moest maar een pakketje snoeren kopen en de AUX-knop indrukken op de stereo. Ik ben niet de jongste meer en heb een prachtige stereo-installatie, wat doet KPN mij aan.

Wie kan mij in begrijpelijke taal hoe en wat ik moet doen ?

Hallo @Gerard Brussen , Ziggo heeft gisteren in diverse regio's analoge radio uitgeschakeld, daar heeft KPN niets mee van doen. Dat u nog signaal had was uw geluk, maar had u geen recht meer op.

U kunt radio luisteren via de geluidsuitgang van de KPN tv decoder via een kabeltje naar de geluidsingang van de versterker, dan hoeft de tv niet aan.

 

Met alle dank mij te informeren. Toch is het voor mij nog niet duidelijk. Op dit moment heb ik 2 stereo-installaties, beide aangestuurd via een coaxkabel 12. 
Wat moet ik nu doen om dezelfde audiozenders terug te krijgen ?

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 

Met alle dank mij te informeren. Toch is het voor mij nog niet duidelijk. Op dit moment heb ik 2 stereo-installaties, beide aangestuurd via een coaxkabel 12. 
Wat moet ik nu doen om dezelfde audiozenders terug te krijgen ?

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 

Hallo @Gerard Brussen , die coaxkabels kun je loskoppelen omdat Ziggo met de analoge uitzendingen is gestopt. Je zou weer een ouderwetse FM-antenne aan kunnen sluiten op 1 van je radio's en de andere radio kun je aansluiten zoals ik eerder beschreef in mijn reactie.

Succes

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Gerard Brussen 
Dit is zo online moeilijk uit te leggen,.
Er moet een passend kabeltje komen die op je bestaande stereoinstallatie wordt aangesloten en door de juiste ingang te kiezen heb je weer radio.
Is er niet een zoon, kleinzoon of een kennis die je er mee kan helpen, vooral kinderen hebben het zomaar klaar.

Het is fijn, dat je reageert. Waar moet dat andere eind van de snoer in ? In de wandcontactdoos voor kabel tv/ radio ?

Hoi Dennis, ik heb de onderste afstandsbediening.

In de wandcontactdoos voor kabel tv/ radio ?

Nee, die is van Ziggo. Aangezien je klant bent van kpn heb je dus niks aan die aansluiting.

Er moet een kabeltje van de audio-uitgang aan de achterkant van de ontvanger naar de AUX ingang (tulp) aan de achterkant van de versterker.

Dat is zo'n kabeltje.

audio kabeltje om ontvanger op versterker aan te sluiten. mini-jack - tulp (rca)

Bovenstaande kan met een HD-ontvanger Arris vip2952 of Arcadyan hmb2260.

Zet de kpn ontvanger op een radiokanaal (v.a. 801) en je versterker dan op aux om radiozenders te beluisteren. Op die manier kan je tevens het tv geluid over je boxen laten klinken!

Reputatie 7
Badge +10

Als iedereen ook leest wat @Gerard Brussen als antwoord post wordt er misschien de goede adviezen gegeven. Op de achterzijde van de decoder zit voor audio alleen een Optische aansluiting.

 

De vraag is dan aan ook aan @Gerard Brussen Zit er op de achterzijde van de radio een Optische aansluiting? Als dit lastig te zien is kan een merk en type radio uitkomst bieden.

Nu nog graag weer een reactie van @Gerard Brussen :relaxed:

Hoi Peter G en Speedmaster:

 

Ik voel me nu een beetje lastig naar jullie toe, laat het me even goed uitleggen:

 

situatie 1: Ik heb een bijna nieuwe tuner/versterker in mijn huiskamer, 1 los element

situatie 2. in een andere tuner/ versterker in de kantoorruimte, 1 los element.

Beiden geven nu geen signaal meer door via FM. van KPN

 

In situatie 2 is het maar 1 componet (tuner/versterker, als er een AUX zit, plug ik hem daar in,

maar waar moet die andere stekker dan in ?

 

In situatie 2 (hoofdaansluiting) kan ik tv - geluid via de tuner/versterker laten lopen

 

Is dat voldoende naar jullie toe ?

Lastig is het niet hoor, het is hooguit lastig uitleggen.

U heeft het over FM, die word helaas niet ondersteund door KPN, KPN werkt alleen via dat kleine boxje met de witte afstandbediening en dan ook nog maar op 1 radio tegelijk als u daar de goede kabel tussen verbind, het KPN kastje op de goede radio zender zet en de radio een ingang heeft om het geluid te ontvangen.

Via FM zou nog wel kunnen, maar dan zal u een FM antenne moeten aanschaffen en deze gebruiken.

Beiden geven nu geen signaal meer door via FM. van KPN

KPN heeft nooit FM gehad. Je gebruikte nog de kabelaansluiting van Ziggo daarvoor. En ja, je had  geen abo meer dus afsluiting lag om de hoek. TEVENS is Ziggo aan het stoppen met FM (mogelijk hoor je een dergelijke melding nu) en dus zou je toch dit jaar naar radio-ontvangst via de decoder van kpn moeten.
De FM tuners in beide sets zijn nu vrijwel afgeschreven; er is nauwelijks nog FM. Alleen door de lucht nog. Maar daarvan heb ik de ontvangst nooit heel goed gevonden.

Huiskamer. De stereo die het dichtst bij de ontvanger (die op je tv is aangesloten) staat kan je ook met je stereo verbinden. Die laatste is redelijk nieuw zeg je dus zal een “Optical in” aansluiting hebben. De kpn ontvanger heeft een optical out aansluiting. Een optisch audiokabel zul je dan moeten aanschaffen. Ook verkrijgbaar bij kpn.
Voordeel: je kan ook het geluid van tv zenders dan via de boxen doen.

Voor de stereo in de kantoorruimte, daar is vast geen kpn ontvanger in de buurt. Dan kun je bv een nieuwe tuner kopen. Het is niet anders. FM is over en uit. Maar DAB+ (antenne) en internet-radio in die tuner zijn dan wel handig natuurlijk.
Een FM antennetje (draadje) aan de tuner in het kantoor kan natuurlijk ook. Dan heb je een stuk of 15 zenders. NPO radio 1, 2, 3 en 4. Diverse commerciële en een lokale en regionale zender.

Ik kan de radiozenders wel via mijn tv laten lopen, dus vis de boxen wel geluid. Het vervelende is dan, dat ik op de tv, een LG dingen steeds weer moet veranderen.

Hallo @Gerard Brussen , we zijn weer een stapje verder. Aan je LG tv-toestel hoef je niets te veranderen als je naar de radio wilt luisteren. Op je afstandsbediening van de KPN tv-decoder heb je een knop RADIO, als je daar op drukt gaat de decoder naar de laatstgebruikte radio-zender, als je weer tv wilt kijken klik je bij de afstandsbediening van de KPN tv-decoder op TV en je ziet weer de laatstgebruikte tv-zender.

Nu moeten we het nog in orde krijgen dat je radio luistert op je eigen apparatuur zonder dat de tv aan staat.

Succes.

 

Hoi Jan, dit stelt me weer gerust. Twee jaar geleden kocht ik deze toch wel prijzige tuner/ versterker. Het kleine vierkante plugje gaat/ging in de antenne-aansluiting van de tuner, dun draad, met een soort coax 12 in de aansluiting in de muur. Ik denk dat de monteur van Expert eigenlijk wel wist, wat er op termijn zou gaan proberen. Tuner werkte verder perfect. Nu ga ik audio beluisteren via mijn t.v., dus laat ik dat dunne draadje (antenne), maar hangen, is overbodig toch ? Dan kan  ik deze gebruiken voor mijn wat oudere tuner/versterker ?
Ben ik op de goede weg ?

Hallo @Gerard Brussen , we moeten er nu naar toe werken dat je radio via je geluidsinstallatie kunt luisteren via je versterker, deze dient een S/PDIF-aansluiting IN te hebben, de KPN-decoder heeft namelijk een S/PDIF UIT aansluiting en met een geschikte kabel kun je dan radio via je versterker luisteren zonder dat je tv-toestel (LG) aan hoeft te staan, zie hieronder een afbeelding van een SP/DIF-ingang/uitgang en een S/PDIF-kabel:

Uiterst rechts is een s/pdif-poort
 
Dit is een s/pdif-kabel

 

Kan ik ook alleen met je appen, want andere mensen hebben misschien geen interesse in mijn hulpvragen?

Hallo @Gerard Brussen , dit onderwerp is voor iedereen interessant en leerzaam, dus ik communiceer uitsluitend via dit forum c.q topic.

Ik vind het prima zo, maar had de vrees dat ik met mijn vraag/uitleg anderen zou vermoeien. Ik  ben een paar dagen pas op dit forum vandaar mijn onwetendheid over de “ spelregels “.

 

@Gerard Brussen, Degene die je ermee zou kunnen vermoeien hebben 2 opties, het overslaan/negeren of zich laten vermoeien, een derde optie zou kunnen zijn zich ermee bemoeien en het zo snel mogelijk te beantwoorden.

Gaat prima, vraag maar raak, daar is het forum voor.

En wat betreft de spelregels, elkaar in de waarde laten en geen persoonlijke dingen posten zoals naam adres woonplaats, klant nummers telefoon nummers.