Vraag

RTL Duitsland stopt na dertig jaar met F1-uitzendingen

  • 21 June 2020
  • 5 reacties
  • 1732 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +22

Foto & tekst: GP update.net

De Formule 1 is vanaf volgend jaar niet meer te zien bij RTL Duitsland. De zender zegt zich volledig op het voetbal te richten en doet na dit jaar geen gooi meer naar de TV-rechten in Duitsland. De koningsklasse is dertig jaar lang op de zender te zien geweest.

Sinds 1991 heeft RTL de rechten voor de Formule 1 in handen, die entree viel samen met de opmars van ene Michael Schumacher. De succesjaren van Schumi en later die van Sebastian Vettel waren in volle glorei bij RTL te zien. Het leidde tot een enorme populariteit van de sport bij onze Oosterburen.

Maar na de slotrace van 2020 is het afgelopen, RTL mengt zich na afloop van het huidige contract niet meer in de strijd om de uitzendrechten. "Een ongekend hoofdstuk uit de Duitse TV-geschiedenis komt daarmee ten einde", valt op de website van RTL te lezen. De formele uitleg is dat de zender zich vanaf volgend jaar meer wil richten op het voetbal, met onder meer interlands van het Duitse elftal en de Europa League. Daarnaast speelt het financiële plaatje een grote rol: "Als er concurrenten meedingen die bereid zijn om het dubbele bedrag te bieden, dan moet je jezelf voorbereiden op een vertrek", zegt Manfred Loppe namens RTL tegen Bild.

Opmerkelijk is dat het besluit van RTL mogelijk samenvalt met het eerste F1-seizoen sinds 1991 zonder Duitser op de grid. Mocht Vettel besluiten om de koningsklasse na zijn Ferrari-vertrek vaarwel te zeggen en mocht er in de vorm van Nico Hülkenberg (rentree) of Mick Schumacher geen nieuwe aanwas komen, dan zal de Formule 1 het voor het eerst in dertig jaar zonder Duitse coureur moeten stellen. Of de Formule 1 na dit jaar nog wel op het 'open net' te zien blijft in Duitsland is vooralsnog onduidelijk. Het F1-contract met de Duitse betaalzender Sky loopt na 2020 eveneens af.


5 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Vanaf het seizoen 2021 toont Sky het volledige Formule 1-weekend live en exclusief in Duitsland, ook in Ultra HD.

Onder het merk "Sky Sport F1" zal Sky vanaf 2021 de koninklijke klasse van de autosport als eerste 24-uurs Formule 1-kanaal op de Duitse televisie aanbieden, dat 24 uur per dag uitsluitend motorsportcontent zal tonen. Sky zal alle Formule 1-raceweekenden live uitzenden - van de eerste vrije training tot de race op zondag. Alle races en de meeste kwalificatiesessies zullen ook in Ultra HD beschikbaar zijn.

Dit betekent 30 live-uren tijdens de raceweekenden en in totaal 800 uur motorsportprogrammering per jaar. Met het Sky Sport Pakket kunnen klanten van Sky de motoren live zien brullen in de Formule 1 op de klassieke lineaire televisie of via streaming met Sky Go, altijd en overal. Bovendien kunnen Formule 1-fans die nog geen Sky-abonnement hebben de koninklijke klasse van de autosport live volgen via de flexibel te boeken streamingservice Sky Ticket, zelfs zonder een lang contract.

Het nieuwe contract heeft betrekking op exclusieve rechtstreekse uitzendrechten via alle distributiekanalen - satelliet, kabel, IPTV, web en mobiel - in Duitsland. Daarnaast zal Sky vier geselecteerde wedstrijden per seizoen gratis uitzenden voor iedereen en na elke wedstrijd een 30 minuten durende highlight show op Sky Sport News HD presenteren.

 

Via de satelliet kun je dus nog steeds gratis naar vier wedstrijden per jaar kijken. 

 

Reputatie 4
Badge +2

Wordt interessant om te kijken wat te doen wanneer ik ook volgend jaar F1 wil kijken. Nu kijk ik deze via RTL Duitsland. Of ik neem een Ziggo abonement bij KPN voor 15 euro per maand...of ik stap over naar Ziggo, bespaar die 15 euro per maand op de abonnementskosten, en krijg een leuke welkomstkorting. 

Het liefst blijf ik bij KPN/XS4ALL. Maar dit verschil wordt qua kosten/besparing wel groot.

Wordt interessant om te kijken wat te doen wanneer ik ook volgend jaar F1 wil kijken. Nu kijk ik deze via RTL Duitsland. Of ik neem een Ziggo abonement bij KPN voor 15 euro per maand...of ik stap over naar Ziggo, bespaar die 15 euro per maand op de abonnementskosten, en krijg een leuke welkomstkorting. 

Het liefst blijf ik bij KPN/XS4ALL. Maar dit verschil wordt qua kosten/besparing wel groot.

Er is F1TV via elk willekeurig internet voor 8 euro per maand. Alleen even iets verzinnen om dat op een TV / groot scherm te krijgen. Chromecast werkt voor zover ik weet, maar iets met een HDMI kabel kan altijd.

Reputatie 7
Badge +22

Er is F1TV via elk willekeurig internet voor 8 euro per maand. Alleen even iets verzinnen om dat op een TV / groot scherm te krijgen. Chromecast werkt voor zover ik weet, maar iets met een HDMI kabel kan altijd.

ik heb een super idee! 💡 Laat KPN de F1TV app op de TV ontvangers plaatsen! € 8,- per maand betalen via het KPN factuur. En klaar! 😂 Maar ben bang dat dit niet gaat gebeuren. 😒

Er is F1TV via elk willekeurig internet voor 8 euro per maand. Alleen even iets verzinnen om dat op een TV / groot scherm te krijgen. Chromecast werkt voor zover ik weet, maar iets met een HDMI kabel kan altijd.

ik heb een super idee! 💡 Laat KPN de F1TV app op de TV ontvangers plaatsen! € 8,- per maand betalen via het KPN factuur. En klaar! 😂 Maar ben bang dat dit niet gaat gebeuren. 😒

Dat zou inderdaad heel mooi en makkelijk zijn voor de KPN klant, maar dat F1TV ecosysteem is denk ik strak in handen van Liberty Global (via via), de eigenaar van Ziggo (50% van VodafoneZiggo). Misschien loont het om naast Android (TV) en Apple (TV) en HTML5 nog meerdere client implementaties te hebben, zoals in TV ontvangers (meerdere types) van een kleine provider als KPN. Ik denk van niet, maar wie weet. Die app is voor zover ik weet (ik gebruik alleen de HTML5/browser) weinig bijzonders, maar de diverse kastjes van KPN zijn denk ik erg beperkt in vergelijking met een willekeurig doorsnee recent mediaplayer platform. Het is dan voor ontwikkelaars een (oud) paard vooruit trekken. KPN zou dan een bulk deal met LG/F1TV moeten sluiten b.v. en van het verschil met de 8 euro de ontwikkeling/porting moeten bekostigen.

Reageer