Beantwoord

xite 4k zender slecht beeld

  • 29 October 2020
  • 18 reacties
  • 189 keer bekeken

Reputatie 6
Badge +7

Bij de 4k zender van xite is er continu een rechthoekig vak in beeld. Dit verstoord compleet het kijkplezier van deze zender. 

Heb het tv kastje 5202 opnieuw ingesteld, het modem en de tv.

Ook heb ik een ander kastje en hdmi kabel geprobeerd maar probleem blijft bestaan. 

Het vreemde is dat dit probleem zich alleen voor doet bij deze zender. De overige 4k en hd zenders zien er normaal uit. 

Ik denk dus dat er ergens iets mis gaat bij de doorgifte van deze zender. Kan hier iets aan gedaan worden? 

icon

Beste antwoord door Eric89 4 November 2020, 13:50

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 6
Badge +7

?

Badge +12

?

welke resolutie heb je ingesteld in de ontvanger? Probeer daar eens met te spelen om te kijken wat er gebeurt. Wat bedoel je overigens met kastje in de zin: Ook heb ik een ander kastje en hdmi kabel geprobeerd maar probleem blijft bestaan. 

Reputatie 6
Badge +7

@Edwin_Merks ook met de resolutie heb ik al gespeeld maar ook dat geeft geen verschil. Als ik de xite 4k zender vergelijk met de 2 andere 4k zenders heb ik sowieso het vermoeden dat het geen echte 4k content is maar upscaled. En juist bij dat upscalen zal het wel fout gaan. Tenminste dat denk ik.

Met kastje bedoelde ik de tv decoder van kpn aris 5202

Badge +12

Ik neem aan dat je de net de 5202 meegeleverde HDMi-kabel gebruikt. Probeer eens alle beeldverbeteraars op jouw UHD-tv uit zetten. Ook eens een andere ingang van de tv proberen wil wel eens helpen.

Reputatie 6
Badge +7

@Edwin_Merks ik gebruik de meegeleverde kabels ja. Anders kon ik helemaal geen 4k kijken. De oude waren niet snel genoeg.

Heb de aris 5202 zojuist aangesloten gehad op een andere tv met de resolutie ingesteld op1080i. Wederom dezelfde rechthoek in beeld.

Ben er van overtuigd dat het niet in de hardware zit maar echt in de stream vanuit xite en of kpn. 

Normaal zou ik zeggen het is maar 1 zender het maakt niet uit. Maar heb speciaal voor deze zender het 4k abonnement genomen omdat ik van muziek houd. En omdat xite 4k in dolby uitzend klinkt het fantastisch op mijn geluidsinstallatie. Maar het slechte beeld erbij verpest de hele belevenis.

Badge +12

@Eric89

Ben er van overtuigd dat het niet in de hardware zit maar echt in de stream vanuit xite en of kpn. 

 

Dat vraag ik me dus af want dan zou ik het ook moeten zien. En hier is het beeld gewoon 4K zonder issues.

En omdat xite 4k in dolby uitzend klinkt het fantastisch op mijn geluidsinstallatie.

Loopt de HDMI ook via die geluidsinstallatie?

Reputatie 6
Badge +7

 

Reputatie 6
Badge +7

@Eric89

Ben er van overtuigd dat het niet in de hardware zit maar echt in de stream vanuit xite en of kpn. 

 

Dat vraag ik me dus af want dan zou ik het ook moeten zien. En hier is het beeld gewoon 4K zonder issues.

En omdat xite 4k in dolby uitzend klinkt het fantastisch op mijn geluidsinstallatie.

Loopt de HDMI ook via die geluidsinstallatie?

De aris 5202 zit rechtstreeks op de tv aangesloten. De geluidsinstallatie zit met een optische kabel op de tv aangesloten.

 

Heb jij ook een aris 5202 of een andere 4k decoder? 

Badge +12

Ik heb hier 2 stuks VIP5202 en nergens last van. Overigens is er maar eentje op een 4K tv aangesloten. Mijn signaal komt weliswaar van XS4ALL maar dat zou niet uit moeten maken (zelfde dienst/platform). Ik vermoed dat het dus toch in de 5202 zit.

Reputatie 6
Badge +7

Als het aan de 2 aris vip5202 kastjes wat ik heb zou liggen dan zou je verwachten dat het bij meerdere zenders voor zou komen en niet alleen bij xite 4k.

Aan de tv kan het ook niet liggen anders zou ik bij alle content zo'n vak in beeld hebben. 

Denk toch dat het signaal van kpn anders is als xs4al.

Zou het anders echt niet meer weten.

Badge +12

Als het bij de andere 4K zenders goed is dan lijkt het inderdaad wel aan het signaal te liggen. 

Wacht anders even totdat er een moderator van KPN reageert. Overigens kan dat even duren omdat het druk is op dit forum. Vul in ieder geval alvast alle (ook privé-) gegevens in bij je profiel. Die privé-gegevens zij alleen zicht baar voor de moderatoren.

 

  @Erik_ of @Paul_ : heeft een van jullie een verklaring voor het probleem van @Eric89 ? 

Reputatie 6
Badge +7

Als het bij de andere 4K zenders goed is dan lijkt het inderdaad wel aan het signaal te liggen. 

Wacht anders even totdat er een moderator van KPN reageert. Overigens kan dat even duren omdat het druk is op dit forum. Vul in ieder geval alvast alle (ook privé-) gegevens in bij je profiel. Die privé-gegevens zij alleen zicht baar voor de moderatoren.

 

  @Erik_ of @Paul_ : heeft een van jullie een verklaring voor het probleem van @Eric89 ? 

 

Bedankt voor het meedenken @Edwin_Merks 

Dat het druk is bij kpn was me al bekend vandaar dat ik het ook via het forum probeer. Mijn gegevens had ik btw al ingevuld. 

Maar even afwachten tot iemand van kpn reageert of iemand anders die wellicht iets weet.

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @Eric89,

Sorry dat ik nu pas reageer op jouw topic, doordat het ontzettend druk is kwam ik daar niet eerder aan toe. Gelukkig was @Edwin_Merks er wat sneller bij met wat handige tips!

Wat vreemd dat je rechtsonder steeds dat rechthoekige vlak hebt op Xite. Begrijp ik goed dat je het alleen op die zender hebt, of ook op andere zenders? Mooi dat je jouw gegevens al had ingevuld, dan kan ik gelijk even met je meekijken. Zo zie ik dat je twee 4K ontvangers hebt. Heb je dit probleem bij beide 4K ontvangers, of alleen bij één van de twee? Als het om één van de twee gaat, dan ben ik heel benieuwd naar het serienummer van de 4K ontvanger waarmee je de problemen ervaart. Het serienummer vindt je onderop de ontvanger (op de sticker) en begint vaak met een J of een M.

Reputatie 6
Badge +7

Hallo @Jose_ 

Het klopt dat ik hier alleen last van had bij de zender xite4k. Alle andere zenders zijn goed.

Het fenomeen deed zich bij alle 2 de ontvangers voor op 2 verschillende tv's. 

Inmiddels is het beeld wel goed en is het vreemde vlak verdwenen. Zonder dat ik zelf iets heb veranderd. Dus ik denk dat er ergens iets mis ging met de doorgifte van de zender. 

 

Welke resolutie heb je nu weer ingesteld?

Reputatie 6
Badge +7

@Henk2304 uhd 50hz

Reputatie 7
Badge +10

Ha @Eric89! Wat fijn dat het vreemde vlak inmiddels is verdwenen. :blush:  Ik wens je een mooie dag verder!

Badge +12

Hallo @Jose_ 

Het klopt dat ik hier alleen last van had bij de zender xite4k. Alle andere zenders zijn goed.

Het fenomeen deed zich bij alle 2 de ontvangers voor op 2 verschillende tv's. 

Inmiddels is het beeld wel goed en is het vreemde vlak verdwenen. Zonder dat ik zelf iets heb veranderd. Dus ik denk dat er ergens iets mis ging met de doorgifte van de zender. 

 

Fijn dat het vanzelf opgelost is. Geniet van de zender en het geluid. Daar was het toch om te doen ;-)

Reageer