Vraag

1Gbit abonnement snelheid wordt niet behaald

  • 14 August 2020
  • 10 reacties
  • 1442 keer bekeken

Ik heb nadat KPN Netwerk in de wijk glasvezel had uitgerold tot in mijn straat afgewacht tot alles gereed gemaakt zou worden in mijn meterkast met het bestellen van het 1Gbit abonnement. Zodra dit kon (5 juli) heb ik online eea aangevraagd met overstapservice. 

5 augustus is een monteur van KPN langs geweest die binnen tien minuten de Experiabox v12 heeft aangesloten op het aansluitpunt in de meterkast. Sindsdien is de lijn actief naast het nog doorlopende vdsl abonnement van T-Mobile thuis omdat KPN vergeten was om tijdig mijn oude abonnement op te laten zeggen. Ik kreeg het verzoek dit zelf als nog te regelen met dubbele maandlasten tot gevolg. 

Maargoed: de glasvezel aansluiting is up en running. Ik ben benieuwd of ik de snelheden van het 1Gbit abonnement kan halen. Bedraad heb ik dit getest op mijn computer via de windows 10 app van speedtest.net op de servers van Xs4all, KPN, Voorthuizen en een locatie bij mij in de buurt. Voorthuizen en Xs4all geven de beste resultaten weer. Ik haal maximaal 650 zowel download als upload. De KPN server en server in de buurt blijven steken op 500 download als upload.

Via WiFi op mijn Huawei Mate 20 pro met Android 10 rechtstreeks naast de meterkast weet ik deze resultaten te evenaren in de speedtest app. Verderop in de woonkamer of slaapkamer vallen de snelheden in elkaar (dat is te verwachten) naar 400 download en 135 upload via de Xs4all en Voorthuizen server en 205 download en 140 upload voor de KPN server in Amsterdam.

Nu zijn deze snelheden sowieso beter dan wat ik hiervoor had via T-Mobile thuis met mijn 100/30 pakket. Maar ik betaal nu voor het 1000/500 pakket flink extra terwijl de max dus 600/500 blijkt te zijn en het 500/500 pakket meer tot zijn recht komt. Ik kan uiteraard mijn abonnement naar beneden bijstellen maandelijks, maar van een door een KPN Netwerk ingerichte glasvezel installatie in de wijk en door een KPN monteur aangesloten Experia v12 had ik van het glasvezel 1Gbit abonnement meer verwacht. Bij bestellen had ik zeker rekening gehouden met dat je over WiFi nu eenmaal meer verval hebt in snelheid, maar dat bedraad ook maar niet eens in de buurt komt is curieus. Kan liggen aan mijn werklaptop, prive desktop en/of gebruikte cat utp kabels of aan de v12 Experiabox of hoe mijn adres is aangesloten in de straat/wijk. 

Ik ga andere kabels proberen, maar aan de aansluiting richting mijn thuisadres kan ik weinig veranderen. En ik heb geen andere router/modem om uit te sluiten of het wellicht aan de V12 Experiabox ligt. Dus kan iemand van KPN klantenservice meekijken wat er aan gedaan kan worden? Alvast bedankt. 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Het blijkt dat KPN vaak nog niet de beloofde snelheid haalt met 1 Gbps, zo is ook te lezen op het Tweakers forum. Ik denk dat het beter is om je abonnement (tijdelijk) terug te zetten naar het 500 Mbit abonnement, want je betaalt voor 1 Gbps toch wel een fors hoger bedrag per maand.

Het blijkt dat KPN vaak nog niet de beloofde snelheid haalt met 1 Gbps, zo is ook te lezen op het Tweakers forum. Ik denk dat het beter is om je abonnement (tijdelijk) terug te zetten naar het 500 Mbit abonnement, want je betaalt voor 1 Gbps toch wel een fors hoger bedrag per maand.

Ik ken het topic en had al snel het doorgenomen. Ook hier lees ik soortgelijke dingen zoals in het topic van https://forum.kpn.com/internet-9/traag-internet-zowel-kabel-als-wifi-1gbit-sinds-1-week-504197

 

Ik heb ook al de WiFi manager geprobeerd en die meet zelf dit:

Weliswaar met server op Rotterdam. Dit was trouwens voordat ik via de WiFi manager de Experiabox op een ander kanaal liet instellen. Op de eerste etage kwam er toen 68 Mbps uit en beneden begane grond 98 Mbps. Met zulke snelheden voldoet vdsl nog zelfs en had ik mij een hoop geld en ergernis kunnen besparen door bij Tmobile thuis te blijven. 

Kortom dan vind ik zelfs het 500 pakket nog duurbetaald voor wat je krijgt. Het is Gpon als ik het goed begrijp, want alleen Xs4all en KPN kunnen leveren. TMobile/Online.nl/Budget/

Youfone hebben hun online bestelstraat nog niet gereed gemaakt voor Gpon gebied kennelijk. Ik dacht namelijk in WBA gebied uit te komen zodat ik gewoon bij T-Mobile over kon op glasvezel met mijn mobiele unlimited pakket erbij is dat de betere deal namelijk. (2x€25)

 

 

Reputatie 4
Badge +3

@maghetwetenvoor zover ik gelezen heb is GPON niet trager dan AON (GoF).

Dus dat zal de reden niet zijn dat je internet trager is. Je zal bekabeld ook al verschillende UTP kabels op je Experiabox geprobeerd hebben neem ik aan….

 

Als je daarmee wel de 650 Mbit haalt, dan zit de snelheid op je glasvezel zelf dus goed voor 500 Mbit abonnement. Alleen als WiFi ver achterblijft dan moet het hem zitten in de WiFi van de Experiabox.

@maghetwetenvoor zover ik gelezen heb is GPON niet trager dan AON (GoF).

Dus dat zal de reden niet zijn dat je internet trager is. Je zal bekabeld ook al verschillende UTP kabels op je Experiabox geprobeerd hebben neem ik aan….

 

Als je daarmee wel de 650 Mbit haalt, dan zit de snelheid op je glasvezel zelf dus goed voor 500 Mbit abonnement. Alleen als WiFi ver achterblijft dan moet het hem zitten in de WiFi van de Experiabox.

De onderste drie resultaten vanuit de speedtest app op Windows 10, met tien meter bekabeling cat 5E naar de eerste etage (mijn werkkamer) op de drie volgende servers van onderen naar boven : KPN Amsterdam, Sit Voorthuizen, Qonnected Zwolle

De bovensre drie resultaten vanuit de  speedtest app op Windows 10, rechtstreeks met 1 meter cat 5E kabel tussen Xperia box V12 en mijn desktop naast de meterkast op de drie volgende servers: KPN Amsterdam, Sit Voorthuizen, Xs4all internet BV Amsterdam.

Dus ja bekabeling tussen de Experiabox en PC brengt de snelheid ook omlaag maar zelfs rechtstreeks met 1 meter kabel er tussen haal ik nog maar max 480/525 op zijn beste. Genoeg om het 500/500 pakket te pakken, maar met het 1 Gbit pakket en een nieuwe oplevering in de wijk verwacht ik meer richting de 850/940 wat de max is. Want die 500 upload gaat wel gewoon goed. Dus hoe kan de download dan zo tegenvallen? 

Mijn Killer E2200 Gigabit Ethernet Controller leest zelf ook 1000/1000 uit overigens. En Cat 5e op zich moet geschikt zijn voor deze snelheden.

Reputatie 4
Badge +3

@maghetwetenvoor zover ik gelezen heb is GPON niet trager dan AON (GoF).

Dus dat zal de reden niet zijn dat je internet trager is. Je zal bekabeld ook al verschillende UTP kabels op je Experiabox geprobeerd hebben neem ik aan….

 

Als je daarmee wel de 650 Mbit haalt, dan zit de snelheid op je glasvezel zelf dus goed voor 500 Mbit abonnement. Alleen als WiFi ver achterblijft dan moet het hem zitten in de WiFi van de Experiabox.

De onderste drie resultaten vanuit de speedtest app op Windows 10, met tien meter bekabeling cat 5E naar de eerste etage (mijn werkkamer) op de drie volgende servers van onderen naar boven : KPN Amsterdam, Sit Voorthuizen, Qonnected Zwolle

De bovensre drie resultaten vanuit de  speedtest app op Windows 10, rechtstreeks met 1 meter cat 5E kabel tussen Xperia box V12 en mijn desktop naast de meterkast op de drie volgende servers: KPN Amsterdam, Sit Voorthuizen, Xs4all internet BV Amsterdam.

Dus ja bekabeling tussen de Experiabox en PC brengt de snelheid ook omlaag maar zelfs rechtstreeks met 1 meter kabel er tussen haal ik nog maar max 480/525 op zijn beste. Genoeg om het 500/500 pakket te pakken, maar met het 1 Gbit pakket en een nieuwe oplevering in de wijk verwacht ik meer richting de 850/940 wat de max is. Want die 500 upload gaat wel gewoon goed. Dus hoe kan de download dan zo tegenvallen? 

Mijn Killer E2200 Gigabit Ethernet Controller leest zelf ook 1000/1000 uit overigens. En Cat 5e op zich moet geschikt zijn voor deze snelheden.


Heb je ook met andere kabel getest?

En je zou (zoals op Tweakers wordt geschreven) eens proberen ovh.net te raadplegen voor een test.

@maghetwetenvoor zover ik gelezen heb is GPON niet trager dan AON (GoF).

Dus dat zal de reden niet zijn dat je internet trager is. Je zal bekabeld ook al verschillende UTP kabels op je Experiabox geprobeerd hebben neem ik aan….

 

Als je daarmee wel de 650 Mbit haalt, dan zit de snelheid op je glasvezel zelf dus goed voor 500 Mbit abonnement. Alleen als WiFi ver achterblijft dan moet het hem zitten in de WiFi van de Experiabox.

De onderste drie resultaten vanuit de speedtest app op Windows 10, met tien meter bekabeling cat 5E naar de eerste etage (mijn werkkamer) op de drie volgende servers van onderen naar boven : KPN Amsterdam, Sit Voorthuizen, Qonnected Zwolle

De bovensre drie resultaten vanuit de  speedtest app op Windows 10, rechtstreeks met 1 meter cat 5E kabel tussen Xperia box V12 en mijn desktop naast de meterkast op de drie volgende servers: KPN Amsterdam, Sit Voorthuizen, Xs4all internet BV Amsterdam.

Dus ja bekabeling tussen de Experiabox en PC brengt de snelheid ook omlaag maar zelfs rechtstreeks met 1 meter kabel er tussen haal ik nog maar max 480/525 op zijn beste. Genoeg om het 500/500 pakket te pakken, maar met het 1 Gbit pakket en een nieuwe oplevering in de wijk verwacht ik meer richting de 850/940 wat de max is. Want die 500 upload gaat wel gewoon goed. Dus hoe kan de download dan zo tegenvallen? 

Mijn Killer E2200 Gigabit Ethernet Controller leest zelf ook 1000/1000 uit overigens. En Cat 5e op zich moet geschikt zijn voor deze snelheden.


Heb je ook met andere kabel getest?

En je zou (zoals op Tweakers wordt geschreven) eens proberen ovh.net te raadplegen voor een test.

Ik heb die met 1m bekabeld direct in de meterkast uitgevoerd met een andere utp kabel. Ovh.net ga ik nog even proberen. 

Reputatie 7
Badge +13

Welkom op het forum! Ik zie dat je al van veel advies bent voorzien en dat je ook al een flink aantal tests hebt doorlopen. Ben je nog verder gekomen met een andere UTP-kabel en testmethode? Bij dergelijke downloadsnelheden kunnen er diverse factoren een rol spelen die de download snelheid kunnen beperken. Zoals de gebruikte hardware en de aanbodkant van de server. Ik hoor graag wat je bevindingen zijn!

Welkom op het forum! Ik zie dat je al van veel advies bent voorzien en dat je ook al een flink aantal tests hebt doorlopen. Ben je nog verder gekomen met een andere UTP-kabel en testmethode? Bij dergelijke downloadsnelheden kunnen er diverse factoren een rol spelen die de download snelheid kunnen beperken. Zoals de gebruikte hardware en de aanbodkant van de server. Ik hoor graag wat je bevindingen zijn!

 

Via een cat 6 utp 1m kabel en testen via ovh.net en fast.com geeft beter resultaat: 555 download en 560 upload. Maar als nog bij lange na niet de 840 die je dus met marge eraf mag verwachten. Nogmaals aan de upload ligt het niet: die blijft stabiel rond de 500 uitkomen. Maar dat de download vaker rond de 350/400 uitkomt ipv minstens het dubbele maakt dat dit 1000/500 pakket te weinig meerwaarde heeft als de snelheid niet op stabiele wijze behaald kan worden. Ik ben niet de enige die deze klachten zo ervaart zie: https://forum.kpn.com/internet-9/1-gigabit-glasvezel-487736

Dat naast de instabiele WiFi van de Experiabox v12 terwijl ik bij T-Mobile thuis de Experiabox V10 heb staan die tot in de achtertuin of op zolder nog genoeg WiFi bereik doorzend zonder WiFi boosters en het feit dat KPN de aangevinkte overstapservice niet heeft uitgevoerd maakt dat ik dan liever doorga met 100/30 op vdsl want het werkelijke verschil in snelheid is dan het prijsverschil mij niet waard. Zeker niet als ik om de haverklap krijg wat in dit topic besproken is: https://forum.kpn.com/internet-9/huawei-p20-pro-toegang-tot-het-netwerk-ontzegd-506791 met mijn Huawei Mate 20 pro.

Kortom ik heb mijn abonnement inmiddels laten beëindigen. Ik had van de komst van glasvezel in de wijk andere verwachtingen. Het lijkt met gpon technologie op zoals vroeger je bij @Home / Ziggo op de kabel de snelheid ook in elkaar donderde omdat iedereen in de wijk tegelijkertijd online ging. Op zich een logische keuze vanuit KPN maar dan mag er wel aan verwachtingsmanagement gedaan worden bij afsluiten van deze abonnementen. Let op: idealiter 840/500, snelheid kan wisselen naar gelang het aantal gebruikers bij u in de buurt. 

Reputatie 7
Badge +13

@maghetweten Dan wil ik je bedanken voor het delen van je bevindingen en ik beloof je dat ik deze zal doorzetten. Het spijt mij dat we je verwachtingen niet hebben kunnen waarmaken en als ik nog iets voor je kan doen dan help ik graag! Ik wens je een fijne dag verder :-) .

Gisteren ook de 1gbit verbinding gekregen:

Bedraad