Beantwoord

2 vragen over aansluiten Experia WiFi versterkers

  • 6 July 2021
  • 5 reacties
  • 180 keer bekeken

Reputatie 3

Voor een kennis van mij die bij KPN zit met internet, televisie en bellen heb ik een vraag over de WiFi.

In de woning van deze kennis, die bestaat uit 2 woonlagen, heb ik bedraad 2 zwarte vierkante Experia WiFi versterkers geplaatst. 1 boven en 1 beneden. Tevens heeft deze persoon beneden bij het ISRA punt een ZTE H369A (Experia Box v10).

Bij het aansluiten heb ik eerst de Experia Box gereset naar fabrieksinstellingen. Daarna de 2 Experia WiFi punten met Ethernet kabels aangesloten en toen aangezet.

Alles werkt, maar ik lees overal dat het Wireless lampje op de Experia Box uit moet gaan na het aansluiten van de extra versterkers. Dit is niet gebeurt en het lampje brandt nog steeds.

Betekent dit dat e.e.a. niet goed functioneert? Ik vraag mij dit af, omdat alles het prima doet?

In de webinterface zie ik de 2 versterkers, een met IP 192.168.2.150 en een met IP 192.168.2.15

Een tweede vraag die ik heb is dat met de default settings van de Experia Box ‘Band steering’ uit staat. Geeft het een betere en stabielere performance als ik deze aan zet? En zo ja, is dan een vinkje zetten in de Experia Box voldoende of moet ik dan ook inloggen op de WiFi versterkers?

Ik probeer voor deze kennis namelijk alles zo simpel mogelijk te houden.

icon

Beste antwoord door DennisK86 6 July 2021, 20:25

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 3
Badge +1

Geen idee waarom die soms toch blijft branden. Maar met het gebruik van een experia wifi moet inderdaad de wifi van het modem uit gaan. Als dit niet vanzelf gebeurt kan je deze eventueel ook zelf handmatig uit doen door het wifi knopje aan de bovenkant ingedrukt te houden. 

 

De experia maar ook onze super wifi maken gebruik van roaming. Dit houd in dat als je door het huis loopt je apparaat van de ene versterker naar de andere overschakeld. Zodat je altijd de sterkste signaal hebt.
Dit wordt niet ondersteund door het modem waardoor deze uit moet. Mocht je namelijk anders met de wifi van het modem verbonden zijn schakel je pas over naar een versterker als de wifi van het modem compleet weg is.

 

Aangezien de wifi van het modem uit is hoef je ook niks te doen met de instelling van band steering.

Reputatie 3

Ok, bedankt voor deze heldere uitleg.

Top!

Reputatie 3

Vandaag heb ik geprobeerd de WiFi van de Experia Box uit te schakelen met de knop aan de zijkant op advies van @DennisK86.

Het WiFi lampje blijft echter branden en krijg ik niet uit.

Iemand nog een idee? Mijn indruk is echter dat alles wel ok werkt met de zwarte vierkante Experia WiFi punten, maar ik kan mij vergissen natuurlijk.

@Glamdring Het kan wel tot 20 seconden duren voordat de wifi uit gaat, gewoon het knopje ingedrukt houden tot het lampje uit gaat. Je kunt het ook uitschakelen door in te loggen op het modem ;

Experia Box v10 / v10A

1. Open een browser (op een apparaat dat verbonden is via Wi-Fi op LAN)

2. Ga naar http://192.168.2.254

3. Log in. De eerste keer kan dit zonder wachtwoord en zal je gevraagd worden een wachtwoord aan te maken. Als je al een keer hebt ingelogd gebruik je het wachtwoord dat je hebt aangemaakt.

4. Je bent nu ingelogd. Klik op het tabblad "WiFi"

5. Klik op "Uit" onder "WiFi aan/uit-configuratie". Klik vervolgens op Toepassen.

Reputatie 3

Dankjewel @HansaanZet !

Ik zal het morgen nogmaals proberen.