Beantwoord

4G buitengebied antenne Iskra type P-58 L700 UNI, is de kabel te verlengen?

  • 20 March 2024
  • 3 reacties
  • 63 keer bekeken

Hallo KPN gebruikers.

 

Sinds een paar jaar hebben we op het dak de: Iskra type P-58 L700 UNI, Dual Directional MIMO-antenne, 690-2600MHz, 2x11dBi, met SMA-connectors

(Buitenantenne 4G incl. 10m kabel, voor verbeteren ontvangst i.c.m. 4G Modem (kpn.com))

In de winter werkt het prima, omdat er geen blad aan de bomen zit (2 a 3 streepjes)

Zomers is het echter 1 a 2 streepjes, en dit is te merken.

Daarnaast is de huidige opstelling 4 a 5 meter aluminium mast tegen de schoorsteen aan. Geen optie meer, omdat onze zoon van slaapkamer veranderd is. Als het ligt waait is er een heel naar geluid waarvan hij wakker wordt. Onze anderen kinderen sliepen altijd op die kamer voordat de mast er stond.

 

Nu is de bedoeling een de lichtmast van de paardenbak te gebruiken, en in plaats van  de huidige 10 a 12 meter naar ongeveer 15 a 18 meter te gaan (net boven de boomtoppen uit te komen), maar hierdoor is de 10 meter bijgeleverde vaste kabel niet lang genoeg meer. De eerste optie was om de 4G modem buiten in een bak aan de lichtmast te hangen, en met een lan kabel de woning in te gaan, maar met vocht of eventueel te resetten leek ons dit geen goed idee. 

 

Daarom leek het ons een beter idee om de huidige antenne kabels te verlengen met ongeveer 20M zodat de modem in de bijkeuken kan staan.

Is er iemand die de kabel van de externe antenne dan wel verlengt heeft, zo ja welke kabel moet ik dan hebben (zie link), en heeft het koppelen van de kabel invloed op het signaal? dan wel storing gevoelig 

 

SMA kabel - Type: RG-174 Impedantie: 50 ohm Aansluiting 1: SMA male Aansluiting 2: SMA female Lengte: 10 meter (allekabels.nl)

 

Alvast bedankt voor het mee denken.

icon

Beste antwoord door Ernst-Jan 20 March 2024, 23:05

Bekijk origineel

3 reacties

Badge +19

Van een eerder topic heb ik begrepen dat 10 meter het maximale is. Nou is het wel zo dat de buitenantenne goed uitgericht moet worden.  Heeft mij een paar uur gekost om de juiste opstelling te hebben. 

Reputatie 7
Badge +7

RG 174 kabel? Niet doen. Veel te veel demping. Met dergelijke lengtes kabel is de demping hoger dan de winst die u denkt te behalen door de antenne hoger te plaatsen.

U moet hele goede coax gebruiken. Maar duur en door de dikte niet echt praktisch, zoiets: https://www.deltron.nl/ssb-ecoflex-10-coax-50-meter/, bij 20 meter rond de 2.5 dB demping. Dat gaat nog wel.

Het lijkt me dat advies en installatie door een erkend installateur nodig is. Besef ook dat zo’n hoge antenne nl. enorm gevaarlijk is voor blikseminslag en daar dus op ingericht moet worden met een afleider, aarding e.d.

RG 174 kabel? Niet doen. Veel te veel demping. Met dergelijke lengtes kabel is de demping hoger dan de winst die u denkt te behalen door de antenne hoger te plaatsen.

U moet hele goede coax gebruiken. Maar duur en door de dikte niet echt praktisch, zoiets: https://www.deltron.nl/ssb-ecoflex-10-coax-50-meter/, bij 20 meter rond de 2.5 dB demping. Dat gaat nog wel.

Het lijkt me dat advies en installatie door een erkend installateur nodig is. Besef ook dat zo’n hoge antenne nl. enorm gevaarlijk is voor blikseminslag en daar dus op ingericht moet worden met een afleider, aarding e.d.

Dank u wel Ernst-jan. Inderdaad mijn vraag ook als mensen hier ervaring mee hebben, want verlies van snelheid door te koppelen is een iets wat mijzelf zorgen baarde.

 

Dat die hoogte te niet wordt gedaan doordat ik de antennes 10m kabel die er aan gekoppeld zit te verlengen.

De andere optie is natuurlijk de modem buiten in een bak aan de mast te maken. 

 

Idd blikseminslag is een risico,  maar verwaarloosbaar wegens de bomen waar ik waarschijnlijk net iets in/boven blader dak van zal zitten. Inderdaad kan ik mij het beste er wel in verdiepen om bliksemafleider te maken.

Dankjewel voor de link van de kabel als het bijdraagt dan zie ik het als een goede investering het gaat ook jaren mee.

 

Alleen moet het wel werken.

Reageer