Beantwoord

4G modem buitengebied geen ontvangst meer.

  • 17 May 2021
  • 14 reacties
  • 98 keer bekeken

Reputatie 2
Badge +2

Beste forumleden,

 

Hier in het buitengebied maar een snelheid van 8 Mb/s. Ter compensatie kreeg ik 5 euro korting op mijn abo. Later kreeg ik een 4 G modem snel internet buitengebied aangeboden en inderdaad liep de snelheid daarmee op naar 30 Mb/s. De korting werd vervolgens ingetrokken.

Sinds kort is de snelheid van het 4G modem teruggelopen naar 0 Mb/s en heb ik weer de oorspronkelijke snelheid van 8 Mb/s van de V10 over. Alle lampjes branden dus wel verbinding maar aan of uitzetten levert geen enkel verschil in snelheid op.

V10 gereset, het 4G modem gereset. Niets helpt.

Per saldo heb ik nu een 4G modem dat alleen stroom verbruikt en ik mis de 5 euro korting bovendien.

De helpdesk meld dat dit aan de capaciteit van de zendmast ligt maar het blijft vreemd dat het geen enkele snelheid meer toevoegt.

Wie weet raad?

icon

Beste antwoord door luckyme 22 May 2021, 10:39

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Badge +19

Heb je de boel al gereset?

Reputatie 2
Badge +2

Heb je de boel al gereset?

Joep bedankt voor je reactie.

Ja, zoals ik al schreef zowel V10 als 4G modem gereset.

Badge +19

Vreemd dat het niet werkt.  Ik ben juist uitermate tevreden met de 4g oplossing.  Heb je de simkaart al een keer goed aangedrukt? Hoeveel streepjes ontvangst heb je? Hier kan je je positie tov de zendmasten zien.

Reputatie 7
Badge +20

Ai @luckyme, als de volledige snelheid van het 4G modem wegvalt, is dat een flinke stap terug dus ik snap goed dat je even aan de bel trekt!

Ik zie dat er nog een keer contact is geweest met 1 van mijn collega's en dat er voor vanmiddag een monteur aan is gestuurd om de situatie bij jou thuis goed te bekijken. Laat je weten hoe dat is gegaan?

 

Reputatie 2
Badge +2

Intussen is de monteur langs geweest. 4G modem werkt inderdaad niet. Ik krijg morgen een nieuw kastje. Hopen dat het daarmee is opgelost :-)

Reputatie 7
Badge +20

Ah, dan blijft het dus nog een extra dagje spannend! Laat je weten of alles weer in orde is als je de nieuwe aan hebt gesloten? :slight_smile:

Reputatie 2
Badge +2

Ah, dan blijft het dus nog een extra dagje spannend! Laat je weten of alles weer in orde is als je de nieuwe aan hebt gesloten? :slight_smile:


Nieuw modem inmiddels ontvangen maar helaas zonder resultaat.  De verdenking valt nu op de V10 box.

Het ticket stond nog open en de monteur zou vandaag nieuwe afspraak maken voor een vervolg stap. Het wachten is nu op zijn telefoontje.

 

Reputatie 7
Badge +20

Hmm, dan blijkt het dus nog weer anders te zitten :thinking:

Hopelijk hoor je snel iets van de monteur, hou je me op de hoogte?

Reputatie 2
Badge +2

Hmm, dan blijkt het dus nog weer anders te zitten :thinking:

Hopelijk hoor je snel iets van de monteur, hou je me op de hoogte?


Vanmiddag komt er weer een monteur, ben benieuwd :-)

 

Reputatie 2
Badge +2

Opgelost. Hoewel ik dacht alles geprobeerd te hebben bleek de oplossing toch simpel. Als je VPN gebruikt blijkt de toegevoegde snelheid van het 4G modem weg te vallen en hou ik alleen de snelheid van het V10 modem (8Mb/s) over. 

Hoewel het 4G modem dus wel iets toevoegt zijn er dus ook (flinke) nadelen en is het wat mij betreft een schamele oplossing. Hij werkt niet bij iTV ontvangst en ook niet bij ingeschakelde VPN.

Conclusie: als mijn vrouw tv kijkt hou ik een schamele 2 á 3 Mb/s over om te internetten als ik VPN gebruik.

Het wachten is nu dus op glasvezel!

Reputatie 7
Badge +20

Aha! Bedankt dat je dit hier deelt, was hier zelf ook niet van op de hoogte! Flink balen inderdaad, je zal de VPN niet voor niets gebruiken natuurlijk :rolling_eyes:

Ik hoop dat jouw regio snel aan de beurt is met de aanleg van glasvezel, dan ben je van dit gedoe af!

Opgelost. Hoewel ik dacht alles geprobeerd te hebben bleek de oplossing toch simpel. Als je VPN gebruikt blijkt de toegevoegde snelheid van het 4G modem weg te vallen en hou ik alleen de snelheid van het V10 modem (8Mb/s) over. 

Hoewel het 4G modem dus wel iets toevoegt zijn er dus ook (flinke) nadelen en is het wat mij betreft een schamele oplossing. Hij werkt niet bij iTV ontvangst en ook niet bij ingeschakelde VPN.

Conclusie: als mijn vrouw tv kijkt hou ik een schamele 2 á 3 Mb/s over om te internetten als ik VPN gebruik.

Dit is een bekend fenomeen van SIB.

Als je de mogelijkheid hebt om een VPN technologie of protocol te gebruiken op basis van TCP/IP, dan gaat dat ook mede via de 4Gmodem. OpenVPN met TCP geselecteerd werkt, of een SSL VPN.

Het wachten is nu dus op glasvezel!

 

Reputatie 2
Badge +2
 

Dit is een bekend fenomeen van SIB.

Als je de mogelijkheid hebt om een VPN technologie of protocol te gebruiken op basis van TCP/IP, dan gaat dat ook mede via de 4Gmodem. OpenVPN met TCP geselecteerd werkt, of een SSL VPN.

Dank voor je reactie.

Ik heb ExpressVPN en de instellingen geprobeerd: Open VPN-TCP en OpenVPN-UDP en Automatisch. Helaas heeft dit geen resultaat. Misschien nog suggesties?

Het wachten is nu dus op glasvezel!

 

 

Ik heb ExpressVPN en de instellingen geprobeerd: Open VPN-TCP en OpenVPN-UDP en Automatisch. Helaas heeft dit geen resultaat. Misschien nog suggesties?

Het kan zo zijn OpenVPN via TCP aan de serverkant genegeerd wordt en je alsnog de standaard (en efficientere) OpenVPN via UDP krijgt, maar kan ik niet zeggen, zal je die in de logfiles o.i.d. moeten kijken.

Kan ook simpelweg zijn dat om andere redenen 4G (weer) niet bijschakelt. Er zijn best wat meldingen daaromtrent, maar het is nog nooit duidelijk wat er nou precies aan de hand is. Men geeft wel aan dat de SIMkaart er niet goed in zou zitten, maar dus als je die er uit en opnieuw in zou doen werkt het dan weer en noemt men dat als causaal verband. Maar een SIMkaart uit/in heeft doorgaans nog wel wat meer effecten, er kan best nog een achterliggend ander probleem zijn.