Beantwoord

5Ghz afdwingen

  • 6 February 2020
  • 6 reacties
  • 255 keer bekeken

Is het mogelijk om in een ongesplitst wifi netwerk af te dwingen dat sommige apparaten zoals mijn iphone altijd de 5Ghz band gebruiken?

icon

Beste antwoord door TKubin 7 February 2020, 06:15

Bekijk origineel

6 reacties

Inmiddels heb ik met de servicetool van KPN (gevonden hier op t forum) de SSID van de 5GHz gewijzigd, dus een gesplitst netwerk.

Wel raar dat je deze splitsing nog steeds niet direct in je modem kan bewerkstelligen, is op zich basisfunctionaliteit lijkt me. 

Hallo @TKubin , bij het ene type modem kan het wel (V10) en bij het andere type modem niet en bij jouw modem dus niet, waarschijnlijk een V10a.

 

Reputatie 7
Badge +21

Goedemorgen @TKubin, welkom op het Forum en bedankt voor jouw bericht!

Helaas is het niet mogelijk (of in ieder geval niet standaard) om vanuit een apparaat een voorkeur aan te geven met welke 'band' ze verbinding maken als het WiFi netwerk niet gesplitst is. Het kan zijn dat hier wel apps voor zijn, maar de werking daarvan is mij onbekend. Het makkelijkste is dus gewoon om de WiFi netwerk te splitsen, wat volgens mij nu bij jou ook gelukt is! Gewoon één van de twee (of allebei) een andere naam geven wat herkenbaar is, en daarmee verbinding maken. 

Heb je hier nog vragen over? Dan hoor ik het graag!

Hi Susan, ja het is uiteindelijk gelukt. Wel gek dat ik tot vorige week overal in huis automatisch op de  5GHz band zat en sindsdien alles per default via de 2.4GHz gaat. Wellicht een firmware update van de experiabox?

Reputatie 7
Badge +24

Hi T, excuus voor de late reactie. Ik neem het even van Susan over. Bij mij niet bekend dat er een firmware update is geweest met deze oorzaak, de sterkte is doorslaggevende factor. Fijn om te lezen dat het nu wel is gelukt. 

Reputatie 7

Helaas is dat met de wifi accesspoints van KPN niet mogelijk. Bij andere wifi accesspoints zien we de instellingsmogelijkheid wel om apparaten naar de 5GHz band te sturen.

 

Reageer