Vraag

Aanleg glasvezel alleen in meterkast mogelijk ?

  • 19 August 2020
  • 13 reacties
  • 485 keer bekeken

Reputatie 1

Goedemiddag,

De werkvoorbereider is langs geweest voor de aanleg van glasvezel. Hij stelde dat alleen plaatsing van het modem in mijn meterkast mogelijk was, maar daar heb ik weinig aan. Ik heb geen loze leiding naar de huiskamer en ik kan ook niet meer onder de vloer komen.
Mijn huidige provider Ziggo had bij aanleg de leiding door de achtertuin geblazen (tuinkamerwoning). Maar de voorbereider zei dat dat niet kon omdat de kabel voorlangs het huis ging lopen. Maar direct achter mijn huis is ook een straatje waar ook een kabel komt te lopen.

Ik heb ja gezegd tegen de aanleg voor een op termijn eventueel nieuwe eigenaar van mijn woning, maar vraag me toch af of er geen andere mogelijkheid is.

met vriendelijke groet

Gijs


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Hallo @Gijs47 , vroeger gaf je zo'n monteur een dikke sigaar en een warme kop koffie en kreeg je alles voor elkaar. 

Maar of dat tegenwoordig nog lukt?:thinking:

Dit probleem komt vaker voor, ik heb er zelf ook zijdelings mee te maken :
https://forum.kpn.com/internet-9/glasvezel-aangelegd-koper-blijven-gebruiken-492740

Toch vind ik het een goed idee om alles via de meterkast de laten lopen, helaas zijn de oudere huizen niet voorbereid tijdens de bouw op deze ontwikkelingen middels loze buizen.

Ik heb ja gezegd tegen de aanleg voor een op termijn eventueel nieuwe eigenaar van mijn woning,

Dat is een goede beslissing, voorlopige “oplossing”.

 

Reputatie 7
Badge +24

Volgens mij wil je het helemaal niet in de woonkamer. Want er komt eerst een glasvezelmodem aan de muur te hangen, wat bepaald geen klein kastje is. Wat ook nog een stuk snoer heeft met stekker wat in het stopcontact moet. En vervolgens dan nog de Experiabox. Een heel rommeltje dus. Dat wil je niet in de woonkamer lijkt me. Ziet er niet uit.

Reputatie 1

@Nick83 Ik weet hoe groot het glasvezelmodem is. Die kan gewoon bij achter de gordijnen. De experiabox kan met een utp kabel naar de bovenverdieping (waar nu ook mijn Ziggo modem staat en daarvandaan met een utp kabel terug naar de woonkamer. Geen probleem.

Het probleem is dat ik niet draadloos van de meterkast naar de woonkamer kan, misschien met een davilo, maar dan verlies ik behoorlijk wat snelheid

Reputatie 7
Badge +24

Kunt u misschien met een kabel vanuit de meterkast terug naar buiten, en dan buiten heen naar de plek waar u de glasvezel naar binnen zou willen hebben?

Reputatie 1

Dat betekent dat ik om een huizenblok van 4 huizenheen moet en door de achtertuinen van mijn buren moet.
Als ik door de kruipruimte moet, moet ik een luik uitzagen waar nu parket over ligt. Dat wil ik alleen doen bij calamiteiten met riool of waterleiding. Vervolgens moet ik dan van onder uit door de vloer en parket boren naar de plek waar de utpkabel weer boven moet komen.

En dat omdat KPN niet vanuit het straatje achter mijn achtertuin waar ook glasvezel komt de glasvezelkabel door mijn tuin wil schieten, iets wat Ziggo 15 jaar geleden wel als praktische oplossing zag voor een tuinkamerwoning.

Hier nog een soortgelijke vraag met mijn reacties :

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/tv-ontvanger-bekabeld-aansluiten-503198

Er is dus nu geen luik naar de kruipruimte ? Zo zou ik dat niet maken.

1 luik is genoeg, gaten boren van bovenaf, draadje er in en dan hengelen.

Of bij de kabelclub blijven.

Reputatie 7
Badge +24

Ja... je had natuurlijk al nooit parket over het kruipluik moeten leggen.

KPN sluit natuurlijk alle huizen in een rijtje vanaf dezelfde kabel aan. Sommige huizen aan de voorkant vanaf de ene kabel aansluiten en sommige vanaf de achterkant vanaf een andere kabel aansluiten, enig idee wat voor een chaotische puinhoop dat word in de centrale waar al die kabels binnen komen?

Ja... je had natuurlijk al nooit parket over het kruipluik moeten leggen.

Ik ben eens best druk geweest om een mooi luik te maken in een parketvloer, met messing T-profiel.

KPN sluit natuurlijk alle huizen in een rijtje vanaf dezelfde kabel aan. Sommige huizen aan de voorkant vanaf de ene kabel aansluiten en sommige vanaf de achterkant vanaf een andere kabel aansluiten, enig idee wat voor een chaotische puinhoop dat word in de centrale waar al die kabels binnen komen?

Dat zie ik nou weer niet zo als een probleem, als de kabels maar juist genummerd zijn in de centrale, daar heb ik ook al vreemde verhalen over gehoord als de nummers niet kloppen.

 

Reputatie 7
Badge +9

bij ons hangt de modun en de NTU in de trapkast in huis kamer geweldig. 😀👍👍

Hoi @Gijs47 . Welkom op het forum.

Jammer dat je hier tegenaan loopt. Zijn de woningen in jouw straat hetzelfde? Hoe lossen de buren het in dat geval op?

De aannemer ter plekke gaat over de aanleg. Daar kan ik helemaal niks in betekenen. :-(

bij ons hangt de modun en de NTU in de trapkast in huis kamer geweldig. 😀👍👍

Da’s inderdaad ook vaak een mooie plek voor dit soort dingen, en/of daar kun je ook een luik maken buiten zicht.

Reputatie 1

@Erwin Het is niet anders. Hij gaat in de meterkast. Als ik ooit onder de vloer moet zijn, bij calamiteiten gaat het vloerluik open en zal ik kijken of ik dan alsnog overstap op KPN. Hetzelfde geldt ook voor mijn buurman.

@KeesYagi@cornelis48 Daar was mijn luik ook, maar de trapkast is afgebroken en zoals eerder gezegd overal parket ook over het luik heen

Ik stop maar met deze discussie. Bedankt voor alle meedenken.