Beantwoord

aansluiting glasvezel niet goed gemonteerd

  • 8 February 2020
  • 7 reacties
  • 2015 keer bekeken

Goedemiddag,

afgelopen week hebben ze van kpn bij mijn ouders de glasvezels kabel naar binnen gebracht en aangesloten. Nu is mij altijd geleerd dat de kabel op minimaal 60 cm diepte door de gevel geboord moet worden ivm eventuele schade die kan komenĀ als je zelf in de tuin bezig bent met schoffelen of een schep. Nu zie ik dat ze bij mijn ouders de kabel vanuit de woonkamer naar buiten hebben geboord en de kabel nog maar net onder het zand naar buiten komt. Mochten mijn ouders later de tuin gaan verbouwen of het huis wordt verkocht en iemand anders gaat er mee aan de gang, kun je er op rekenen dat de glasvezel kabel dit niet gaat overleven. Wat weer een enorme ergenis zal worden als je dagen, mischien wel weken weer kan wachten op een monteur.

Ā 

icon

Beste antwoord door Ward_ 10 February 2020, 16:02

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Die 60 centimeter is niet wettelijk maar verschilt per gemeente en is bovendien alleen voor de openbare grond van de gemeente zelf. In de tuin, op eigen grond, is er geen wettelijk voorschrift.

Vanuit KPN Netwerk NL is het beleidĀ dat de kabel vanuit de stoep opĀ minimaal 50 centimeter diepte naar de woning toeloopt (indien mogelijk, anders met extra bescherming)Ā Maar bij de gevel naar binnen hoeft deze zeker niet op 60 centimeter te zitten. Wel onder maaiveld uiteraard anders wordt het wel lastig. Als de kabel bij de gevel naar de meterkast gaat wordt deze meestal wel via een kruipruimte of zoiets gelegd en dan is het wel een stuk dieper. Maar alsĀ de aansluiting beter in de woonkamer kan zitten zoals hier, dan is het niet te voorkomen dat de kabel buiten vlak onder het zand uitkomt.

Ā 

Dus als ik dit zo lees is er niets gedaan wat niet volgens de richtlijnen zou zijn.

Ik was ook benieuwd naar het antwoord.

Als ik zelf iets aanleg dan zorg ik er voor dat de meest kwetsbare plaatsen een extra bescherming hebben.

Een stuk beton (tegel, opsluit band) er tegenaan zetten of er boven op leggen bv.

Een open gezaagde buis er omheen doen, van te voren door de buis steken zou mooier / handiger zijn natuurlijk.

Wat ik heb gezien bij het recent aanleggen van een glasvezelnetwerk (niet KPN) is dat er naar de huizen (eerst) een mantel buis wordt gelegd.

Reputatie 7
Badge +24

Als er een kruipruimte aanwezig is, dan is het mogenlijk om vanuit de kruipruimte naar buiten te boren. Zou ik persoonlijk bij mij wel doen in ieder geval. Als er geen kruipruimte is, dan zit er niks anders op dan het zo te doen, zoals op de foto. Schuin naar buiten boren. En als buiten de grond ook nog wat lager is dan de vloer in de woonkamer, dan is het gevolg dat je heel ondiep uit komt. Misschien zelfs boven de grond als de tuin erg verzakt is.

Ik mis de foto van de situatie buiten om eerlijk te zijn, hoe schuin is er geboord?

Al is het goed om hier over na te denken mogen we er van uitgaan dat de mantel sterk genoeg is. Daar zal wel enige kracht met goed scherp gereedschap voor nodig zijn. Als een veel gebruikte schoffel genoeg is dan is de mantel meteen slecht, of er wordt onnodig veel kracht op de schoffel gezet.

Ik ben eerder benieuwd is er verder in de tuin meer bescherming kort bij de gevel maak ik me nooit zo druk om. De kabels die ik heb doorgestoken met graafwerk was merendeels langs het trottoir of midden op een perceel.

Opvallend dat er geen oranje mantel is gebruikt, ik zie steeds meer foto's met een witte mantel. Wel mooier in de gemiddelde woonkamer minder opvallend met grondwerk dat zou mijn zorg zijn.

een foto van buiten was inderdaad wel even handig gewesst. Er ligt wel een tegel tegenaan maar die ligt uiteraard los. buis zit er niet er is alleen aan beide kanten afgekit. En een kruipruimte is aanwezig dus hier hadden ze de kabel gewoon lager kunnen doorboren. Het punt is natuurlijk wel dat je je moet afvragen of dit de juiste methode is om een netwerk aan te leggen die de komende tientallen jaren nog mee moet.

Er zal om diverse redenen altijd voor de snelste methode worden gekozen die voldoet aan de normen, m.i. is dat hier gedaan. Ik zie veel liever een zichtbaar kabeltje uit een muur komen, danĀ weet je wees voorzichtig. Vanuit hetĀ oogpunt als groenvoorziener, tuinman Ā kan deze situatieĀ prima de nodige jaren mee.Ā 

Reputatie 7
Badge +10

Wat die mantelbuis betreft: voor het stuk van stoep naar gevel wordt normaliter een tuinboring gemaakt, daar wordt een mantel buisje doorheen gedrukt en daarin komt de glasvezelkabel.

Bij de gevel komt deze er weer uit en wordt dan naar binnen gebracht. Kruipruimte lijkt me op dit adres ook lastig want dan moet je ook een gat in de betonnen vloer boren (en dus ook in de vloerbedekking). Dit is echt een hele normale manier mits de afgesproken locatie van de aansluiting in de woonkamer was.