Vraag

Aansluiting op glasvezel: hoe gaat dat in zijn werk?

  • 27 September 2021
  • 10 reacties
  • 197 keer bekeken

ik krijg over een maand een monteur op bezoek om de aansluiting van mijn glasvezel te regelen 

ik vraag me echter af of hij ook in de kruipruimte moet zijn om de glasvezel vanaf de straat naar de meterkast te voeren 

kunt u mij zeggen hoe dit in zijn werk gaat?

verders heb ik zowel boven als beneden een tv aansluiting 

is het verstandig om voor boven een 2de kabel vanaf de modem in de meterkast te hebben of word deze afgetakt van afde kabel die naar de kamer gaat?

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +24

De glasvezel komt binnen, waarschijnlijk in de meterkast? Daar stopt die. Er komt op die plek een glasvezelmodem. Daarop word de Experiabox aangesloten. Alle apparatuur bij u in huis zit op de Experiabox aangesloten, dat blijft bij glasvezel gewoon hetzelfde. 

De monteur zal inderdaad in de kruipruimte moeten zijn denk ik.

Hallo @bosch bolletje , de normale gang van zaken is het volgende:

  • KPNNetwerk geeft aan glasvezel aan te gaan leggen
  • Je krijgt een brief met een code om toestemming voor aanleg te geven
  • Er komt een schouwer om in overleg met jou de plaats van binnenkomst en de plaats van de glasmodem te bespreken en plakt op de plek waar de glasmodem komt een ophangvoorbeeld.
  • de gravers gaan in de straat de glasvezel aanleggen en leggen het tot aan de buitenmuur bij je huis.
  • Er wordt een afspraak met je gemaakt wanneer de glasvezel naar binnen gebracht wordt in de afgesproken ruimte en wordt daar afgemonteerd en getest.
  • Als je klant bent bij KPN komt er vanzelf een keer een monteur om e.e.a. af te monteren en kun je het verder zelf aansluiten.
  • Wil je echter eerder omgezet worden van koper naar glas kun je een migratieverzoek bij KPN, de provider, indienen en word je misschien sneller geholpen.

Bovenstaande is in een paar tellen geschreven, maar kan in zijn totaliteit tot ruim een half jaar duren of langer voordat je werkelijk over bent naar een werkende glasvezelverbinding, de door KPNNetwerk genoemde data en tijden moet je met een zeer ruime korrel nemen daar men zeer afhankelijk is van de planning van de onderaannemers die het werk moeten uitvoeren namen KPNNetwerk.

TV-aansluitingen kunnen het beste bekabeld rechtstreeks vanaf het modem.

Succes.

 

Hoi Nick & Jan 

van het meeste wat verteld is was ik al op de hoogte 

het ging me hoofdzakelijk over het naar binnen brengen van de glasvezel 

ze zullen dus door de fundering boren en ook door de vloer in de meterkast 

ik heb zelf al het een en ander voorbereid 

waaronder dus kabels getrokken van de meterkast naar de kamer en nu dus ook naar de eerste verdieping

dus 2 kabels 

de inbouw wandcontact dozen zijn erg oude meuk van pak weg 45 jaar oud 

deze heb ik er af gelaten 

neem aan dat er door de monteur de goede dozen op worden gezet 

ik heb geen kpn aansluiting in de meterkast 

er loopt echter wel een kabel onder het huis welke ik dus nu in de kruipruimte heb 

daar heb ik mijn kabel vanuit de huiskamer maar bij gelegd

ben onder in de kruipruimte geweest zal best nog wel een aardige klus worden om de kabel in de meterkast te krijgen denk ik 

maar we gaan het meemaken 

voor de rest een prettige avond voor beide 

Reputatie 7
Badge +24

 neem aan dat er door de monteur de goede dozen op worden gezet 

Niet door de monteur die glasvezel binnen komt brengen. Die komt glasvezel binnen brengen en afmonteren. Verder doet die niks. Later komt er nog een monteur het modem plaatsen en de Experiabox aansluiten. Die kan het misschien wel doen.

 

dat is te hopen 

anders heb ik nog niets 

zal van de week wel eens naar een kpn winkel gaan en kijken wat men daar kan vertellen 

misschien moet ik ze anders zelf kopen 

wat ik eerlijk gezegd raar zou vinden daar ze garanderen dat ze niet weg gaan voor alles werkt 

😂😂😂😂zal moeilijk gaan zonder wand dozen denk ik 
 

Reputatie 7
Badge +24

dat is te hopen 

anders heb ik nog niets 

zal van de week wel eens naar een kpn winkel gaan en kijken wat men daar kan vertellen 

misschien moet ik ze anders zelf kopen 

wat ik eerlijk gezegd raar zou vinden daar ze garanderen dat ze niet weg gaan voor alles werkt 

😂😂😂😂zal moeilijk gaan zonder wand dozen denk ik 
 

Gewoon de kabel vanuit de wandcontactdoos zo naar de tv ontvanger. Zonder binnenwerk dus, zonder afdekplaatje. Gebeurt zat hoor. Als de monteur niets bij zich heeft wat past zit er niks anders op.

De monteur sluit aan met de kabels die in het pakket zitten, desnoods dwars door een kamer als het niet anders kan, alles wat niet standaard werk is kunnen kosten voor gerekend worden, dit ter beoordeling van de monteur en behoort dit van tevoren met je te bespreken.

Dat zal niet gebeuren dan zorg ik zelf dat er de goede platen op komen 

vind dat echt geen gezicht en hoef er ook niet bij mijn vrouw mee aan te komen 

 

We zullen het zien als de goede man bij de deur staat 

Reputatie 7
Badge +10

Monteur heeft 1 type muuraansluiting bij zich. Enkele, dus geen raamwerken. Deze kosten 12euro per stuk. Als je andere wilt, moet je ze zelf kopen.

 

Je bent al bestaande (koper) klant?