Beantwoord

Analoge lijn behouden naast adsl met experiaV10 met 4G buitengbied

  • 4 February 2020
  • 17 reacties
  • 356 keer bekeken

ik zit al weken in een hele vervelende toestand. woon in zgn buiten gebied ( 700 meter van het dorp en 150 meter van andere huizen die wel kabel hebben) zonder kabel met een analoge telefoon aansluiting waar mijn alarm op aangesloten is. Ik heb internet via Huawei router op 4G wat perfect werkt. Nu wordt na de ISDN ook deze router afgenomen en word ik gedwongen om over te gaan op de experiabox V10 met 4G aanvulling. Ik sta al een tijd in contact met de klachtenafdeling en word begeleid door Daphne die zich sterk inzet voor mij. Maar het lijkt op het verhaal met de paarse krokodil, echt super frustrerend. Eerst was niet duidelijk wat mijn adres was, bleek nog op een heel oud zakelijk adres te staan terwijl ik afgelopen jaren al tiental keren contact heb gehad en dingen heb aangevraagd.., hoe is het mogelijk. Dan wordt mijn isdn afgenomen , heb ik alarmsysteem aan laten passen, buiten antenne gekocht, totaal 1000 euro geinvesteerd en dan 6 maanden later word ik weer voor het blok gezet om mijn internet over een lijntje van 3 mb te laten lopen met 4G aanvulling. zodra de bestelling gedaan is door Daphne van de KPN voor de Hussel buitengebied, zijn er meteen zeer actieve personen in de backoffice die mijn analoge lijn cancelen op eigen houtje en erbij vermelden dat deze lijn van de vorige bewoners was en niet in gebruik is????? waaaaaat??? onmiddelijk terugdraaien die handel, ik kan zelf niemand direct bereiken, constant paniek over wat er nu weer gebeurd , mijn analoge lijn mag nooit uitgezet worden. Dan gaat de hele deal niet door met de hussel. Ik heb nu begrepen van Daphne van de klachtenafdeling dat er een aparte ADSL lijn in de meterkast zit hier en daar zou dan mijn nieuwe experia 4g combi op kunnen draaien. maar ik zou nog teruggebeld worden hierover door de backoffice om een monteur in te plannen en om de bevestiging te krijgen dat mijn analoge lijn onder geen beding wordt afgesloten. Inmiddels zijn er weer een aantal dagen verstreken, niemand die mij belt of een mail stuurt over de stand van zaken, zelf nog gebeld en dan krijg ik weer het standaard verhaal. Ik word hier echt gek van, zo slecht allemaal, slechte communicatie, niet iemand direct kunnen bereiken, iedereen zegt wat anders, al weken lang. het is dat ik geen keus heb vanwege de monopolypositie van KPN anders was ik allang overgestapt. 

ik wil dus nu weten wat die backoffice aan het doen is, staat er bij hen al duidelijk in het systeem dat ondanks de activering van hussel buiten gebied mijn analoge lijn in takt moet blijven ??? en wanneer komt die monteur die mij beloofd is om die adsl lijn te traceren?

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 6 February 2020, 14:21

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Het is heel simpel: er is geen analoge lijn mogenlijk naast ADSL. KPN wil dat niet (meer). Ze doen het gewoon niet. Als je per se een analoge lijn wilt, dan kan dat. Maar dan geen internet.

Je kunt je analoge alarminstallatie aansluiten op de Experiabox. Ik heb dat ook. Bellen gaat dan over internet, maar daar merk je verder niets van. Er is wel 1 ding: bij stroomuitval valt ook de Experiabox uit en kan er dus niet meer gebeld worden. Om dat op te lossen kun je de Experiabox aansluiten op een UPS. Dat is een stekkerblok met accu. Bijv.:

https://m.alternate.nl/APC/APC-Easy-UPS-BV-BV650I-GR/html/product/1538092

Bij stroomuitval blijft dan de Experiabox wel gewoon online. En bellen werkt dan ook nog gewoon.

hoi Nick,

bellen doe ik al jaren met mijn mobiel. En hier is niks simpel aan helaas. De KPN heeft gezegd dat mijn analoge lijn mag blijven naast de ADSL die ik dus nog nooit gebruikt heb maar er komen hier 2 telefoonkabels uit de grond waarvan ik er 1 gebruik voor mijn alarmsysteem. Ik ga ervan uit dat ze mij niet weer blij genaakt hebben met een dooie mus…

 

Badge +19

Maar wat is er op tegen om het alarm via de experiabox te laten lopen??

Reputatie 7
Badge +24

En je alarmsysteem doet bellen.

Je kunt wel 2 telefoonlijnen hebben, maar als je particuliere klant bent, dan heb je daar in de praktijk niets aan. Ik heb hier al meerdere van dergelijke topics voorbij zien komen. Allemaal moeilijk moeilijk en nog eens moeilijk. Al heb je er 10 leggen, de particuliere afdeling van KPN weet hier niet mee om te gaan heb ik het idee. 

hoi Joep,

ik zou ook het liefst internetten via de kabel maar ik heb hier maar 3mb , daar kun je echt niet mee internetten, TV hebben we over de schotel. De middeleeuwen dus.., maar met mijn 4g router voor buitengebied kan ik perfect internetten, netflixen alles, en dat nemen ze nu weer af…, dus ik baal.

@femke3012Die losse 4G Huawei gaat KPN uitzetten en met dat nieuwe Hussel ofwel hybride 4G+ADSL krijg je een Sagemcom 4G modem wat de krachten met ADSL bundelt, maximaal 33Mbps dan, is niet slecht als er verder geen glasvezel initiatieven enz zijn in jouw omgeving. Die losse 4G Huawei is voor KPN makkelijk een verliespost en oneerlijk t.o.v. andere mobiele klanten.

Alternatief is dat je ADSL opzegt en T-Mobile 4G voor Thuis neemt, dan heb je min of meer hetzelfde als je nu hebt. Let wel, T-Mobile werk met een 100GB bundel per maand, als je daar ruim overheen gaat, kan het sukkelen worden als je veel Netflix/streaming doet.

Ik zou kijken of het alarmsysteem ook via de ExperiaBox kan werken, misschien is dat nu al zo, is mij niet helemaal duidelijk.

Badge +19

Ik ben toch wel benieuwd wat deze site zegt over de te behalen snelheid. https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl

Een alarm installatie via een opbel lijn is gelukkig niet meer nodig, zelfs zeer onwenselijk omdat het via internet veel betrouwbaarder is.

Bij een analoge lijn betekent geen nieuws is geen slecht nieuws, maar dus niet per definitie goed nieuws.

Ik schreef daar hier op dit forum al veel vaker over, maar om daar nu een oud onderwerp uit te halen valt niet mee.

bv zo :

https://duckduckgo.com/?q=%22geen+nieuws%22+%22KeesYagi+Expert%22+site%3Ahttps%3A%2F%2Fforum.kpn.com&t=canonical&ia=web

beste Kees, dat weet ik natuurlijk allemaal al maar mijn alarmsysteem is oud en kan alleen over een analoge lijn functioneren. Het systeem werkt nog perfect. Als ik goed internet heb kan ik tzt een nieuw systeem aanschaffen dat over internet loopt maar dan moet ik wel eerst internet hebben!!! Nogmaals ik heb internet over 4G omdat ik hier voor de rest alleen een oud koperdraadje in de grond heb zitten waar je 3mb per sec mee binnenhaalt, daar kun  je niks mee. met de 4G router nu zit ik rond de 25 a 30, netflixen alles kan. Die 4 G router gaat KPN nu afnemen, en nu zijn ze dus voornemend om naast mijn analoge lijn een adsl lijn aan te sluiten waarvan ze zien dat deze hier zit vrij is…??? Er is heel veel contact geweest met de technische afdeling, ik neem aan dat toch niet iedereen daar dingen uit zijn duim zuigt. Ik wacht alleen nu op bevestiging van de backoffice, en die bellen maar niet dus nu word ik toch weer wantrouwig of dit niet weer een zoethoudertje is. alternatief is een zelfde router van Huawei kopen bij een routershop en een onbeperkte simkaart kopen van 6 maanden voor 480 euro en dan iedere 6 maanden verlengen, dan heb ik hetzelfde wat ik nu heb alleen dubbel zo duur, dan voorziet kpn alleen nog de analoge lijn voor het alarm. tv heb ik via de schotel.

Ehm, ja,lastig, wat is wijsheid / wat zal ik er verder nog over zeggen.
Je hebt wel internet, maar niet snel, da’s geen probleem voor die paar bitjes van het alarm.
En als je dat dan combineert met een andere gsm module voor reserve.
Maar ja, dan heb je weer kans dat de meldkamer (gebruik je die ?) weer meer kosten gaat rekenen ?

Er zijn POTS naar IP omzetters, bv. de “IRIS Touch”.
( ik heb er nog een over )

Er zijn POTS naar IP omzetters, bv. de “IRIS Touch”.

Wat is hier wezenlijk anders aan dan een (ge-emuleerde analoge) RJ11 poort op een ExperiaBox?

 

Goed gezien, niet veel, ik kocht toen zo’n ding om van de tikken af te zijn.

… mijn alarmsysteem is oud en kan alleen over een analoge lijn functioneren.

Heeft KPN je ook vertelt dat de ExperiaBox V10 ook 2 analogelijnen biedt? Op 1 daarvan zou je je alarmsysteem ook aan kunnen sluiten. Of een expert of de gebruikershandleiding moet zeggen dat een dergelijke combinatie niet werkt. Misschien kun je type alarmsysteem aangeven of een foto plaatsen van de tekst uit de handleiding van dat alarmsysteem. 

 

Hoi @femke3012 . Welkom op het forum.

Ik snap de situatie. Jouw huidige buitengebied oplossing wordt uitgefaseerd en daar kan ik helaas niks aan doen. Als ik het goed lees komen er bij jou 2 zogenaamde aderparen binnen en zijn ze van plan om op het vrije aderpaar de nieuwe buitengebied variant te leveren.  Ik wil graag voor je kijken of dit proces goed gaat.

Kun je je profiel aanvullen en mij hier een seintje geven? 

Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust!

Hoi Erwin, mijn case is uiteindelijk bij het escalatie team terecht gekomen en er wordt volgende week naast mijn analoge lijn een vrij aderpaar voor het internet aangesloten op de experia v10 met 4 g router. Na al het gedoe en alle beloftes is mijn motto nu eerst zien dan geloven maar het schijnt nu echt goed te komen dus hopelijk heb ik met het nieuwe systeem hetzelfde als wat ik nu heb met de huawei 4 g router. Maar nogmaals eerst zien dan geloven! Groetjes Femke  

Er gaan soms verschrikkelijk veel dingen fout  en daarom snap ik jouw motto, @femke3012 . Ik spreek de hoop uit dat het netjes wordt opgelost door het escalatie team.