Beantwoord

Bekabeld internet bovenverdieping

  • 18 August 2020
  • 5 reacties
  • 127 keer bekeken

Reputatie 2

Waarschijnlijk meest domme vraag ooit.. Ik heb boven (nieuwbouwwoning)enorm slechte wifi. Zo'n 4 mb. Enige optie lijkt bekabeld interactieve tv kijken.

Nu heb ik even gekeken wat er boven al wél zit en dat is onderstaande (zie foto) Kan iemand mij precies uitleggen wat ik moet doen om boven bekabeld interactieve tv te kijken? 2e kastje heb ik al:)

 

icon

Beste antwoord door Raymondt 18 August 2020, 14:09

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @Anna2020 ,

Welkom op het forum! Domme vragen bestaan niet! Voor zover ik het kan zien is hetgeen wat je daar uit het doosje hebt steken een schakeldraad/elektra draad. De grote vraag is waar die draad naartoe gaat. Er vanuitgaande dat deze open lasdoos eerst een blindplaat had om hem af te dekken, zal ie niet op het elektranet aangesloten zijn, maar zal ie in de doos gedaan zijn als een trekdraad. Mocht je nu in je meterkast ook 1 of meerdere buizen hebben hangen waar net als hier een los eindje zwarte draad uit komt, dan is de kans enorm groot dat het er dus als trekdraad in zit. Die draad kan je dan helpen door een nieuwe juiste kabel naar boven te trekken.

Wat je nodig hebt op deze plek is een netwerkkabel, en als je die netwerkkabel hebt kun je die (boven) bevestigen aan deze draad, en dan beneden aan de corresponderende draad trekken zodat je op die manier je nieuwe netwerkkabel erin krijgt. Het is dan handig om dat met z’n 2en te doen, zodat 1 beneden de zwarte draad aantrekt, en de ander boven de netwerkkabel doorvoert. Ook zal dit een netwerkkabel moeten zijn die zonder stekkers er door getrokken wordt, en pas als ie op de plek zit, dat de stekkers erop gemonteerd kunnen worden.

Kun je hier iets mee?

Reputatie 2

Bedankt @Raymondt Daar kan ik zeker wat mee, dank je wel. Ik heb net in de meterkast gekeken, daar hangen inderdaad buizen met zwart draad eraan. Dus dit zou ook moeten lukken. 

Ik ga het in mijn 1tje doen maar dat moet goed komen toch?

Dus stekkertjes van de netwerk kabel afhalen, kabel met draad door buizen trekken en stekkertjes weer op netwerkkabel monteren? Klinkt makkelijker dan het is :)

Reputatie 7
Badge +9

Hoi Anna,

Als je het in je eentje doet, zorg er dan in ieder geval voor dat je de netwerkkabel echt goed vastmaakt aan de zwarte draad (zodat het niet halverwege los kan schieten, want dan heb je een uitdaging), en dat de netwerkkabel zo ligt boven, dat het niet tijdens het doorvoeren in de krul komt te zitten (en daarmee uiteindelijk vast komt te zitten in de invoer). Regelmatig weer even naar boven lopen en kijken hoe het er bij ligt daar is aan te raden.

Als je de stekker van de netwerkkabel afhaalt, kun je die niet meer hergebruiken. Je hebt dan een nieuw stekkertje nodig, en een speciale tang om die stekkertjes mee op de kabel te zetten. Het is voor mij natuurlijk niet echt in te schatten hoe goed dat je af zal gaan. Ik zou het zo voor elkaar hebben, maar ik heb het inmiddels dan ook al honderden keren gedaan.

Bij het plaatsen van de nieuwe stekker is uiteraard de volgorde van de draden in de stekker belangrijk. Die moeten aan beide kanten gelijk zijn en de kleurvolgorde die daarin altijd gebruikt wordt is:

wit-oranje / oranje / wit-groen / blauw / wit-blauw / groen / wit-bruin / bruin

Zie eventueel ook hier voor wat aanvullende informatie

Bedankt @Raymondt Daar kan ik zeker wat mee, dank je wel. Ik heb net in de meterkast gekeken, daar hangen inderdaad buizen met zwart draad eraan. Dus dit zou ook moeten lukken. 

Ik ga het in mijn 1tje doen maar dat moet goed komen toch?

Dus stekkertjes van de netwerk kabel afhalen, kabel met draad door buizen trekken en stekkertjes weer op netwerkkabel monteren? Klinkt makkelijker dan het is :)

De kabel trekken valt wel mee. De stekkertjes er op zetten is een rotklus als je dat nog nooit hebt gedaan en je hebt geredschap nodig en als dat van slechte kwaliteit is denk je al snel dat het aan jou ligt dus moet je ook een meter kopen.  Maar bestaan op You Tube veel “how to do” filmpjes voor “RJ45” als zoekitem.

Eenvoudiger is dat gewoon door KPN te laten doen voor 50Euro. 

https://www.kpn.com/service/monteur/servicemonteur.htm

Reputatie 2

Wederom enorm bedankt @Raymondt. Als ik dit zo lees ga ik er toch maar even over nadenken om iemand in te huren :) Ben niet zo heel handig.

 

Nogmaals dank voor je uitgebreide uitleg!

 

 

Reageer