Beantwoord

Bonded vdsl na verhuizing

  • 20 January 2021
  • 5 reacties
  • 97 keer bekeken

Ik ga op korte termijn verhuizen naar een nieuwe woning. In de oude woning heb ik momenteel 200mbit internet via bonded vdsl. Deze haal ik ook netjes, en ik heb ook een nette upload van 60mbit dankzij het bonden. Die upload is ook de hele reden waarom ik voor het hogere abonnement ben gegaan en ook niet voor een concurrent (ziggo levert tenslotten maar 50).

Voor mijn werk heb ik die upload ook vaak nodig, waardoor het geen overbodige luxe is (Ik werk altijd al thuis, ook voor corona). Nu heb ik navraag gedaan bij de klantenservice voor verhuizing met internet op 2 locaties (ook weer ivm werk en het feit dat ik de exacte dag van verhuizing nog niet bepaald heb). Deze gaf aan dat ik dan alleen op de nieuwe locatie een 4g modem krijg en later op een vaste dag overgezet zou worden naar een fysieke verbinding (Zodra het leveren op oude adres gestopt wordt).

In overleg heb ik toen besloten om te kiezen voor een nieuw abonnement op het nieuwe adres, en dan een paar weken later het oude abonnement op te zeggen. Het nieuwe abonnement is ook weer een 200mbit variant, en dit zou volgens fourstack op het adres ook prima haalbaar moeten zijn.

Maandag staat een monteurafspraak (De oude bewoners hebben de inkomende lijn bij de lasdop afgeknipt lijkt het) om het internet op het nieuwe adres aan te sluiten. Ook heb ik deze week het nieuwe modem ontvangen, en tot mijn verbazing heb ik het v12 modem ontvangen welke geen bonding ondersteund.

Na zoeken op internet kwam ik tegen dat bonded verbindingen momenteel niet aangelegd zouden worden ivm corona. Als hier los een monteur voor zou moeten komen snap ik dit, maar de monteur moet toch al komen om de aansluiting terug te realiseren. 2 of 4 draden aansluiten vergroot niet opeens het risico op corona. Ook in de wijkkast lijkt mij niet een extra risico op corona te ontstaan.

Zonder bonding is het maximum op mijn adres opeens nog maar 180/30 ipv 200/60. Ik betaal natuurlijk voor die 200 en niet voor 180. Ik snap dat het geen gegarandeerde snelheid is, maar zolang de technische mogelijkheid er is verwacht ik wel dat dit ook gebruikt wordt om wel de afgesproken snelheid te behalen.

Graag zou ik willen weten of het mogelijk is om de monteur WEL bonded aan te laten leggen (En dus ook een ander modem te ontvangen) aangezien hij toch al op locatie aanwezig moet zijn.

icon

Beste antwoord door Joep1965 20 January 2021, 12:01

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Dat is een administratief struikelpuntje. Het idee is dat de meeste installaties zelf voltooid kunnen worden als er geen pair bonding is, omdat vaak standaard het 1e aderpaar is aangesloten. De grijze zone is nu dat er wel iemand langs komt, maar er is nooit een order ingeschoten voor een pair bonding. Dus het 2e aderpaar is uitgeschakeld. Dus om pair bonding te laten installeren is niet alleen de monteur voor nodig, maar ook de bestelling. Dat op dit moment niet toegelaten wordt.

Ja en dat komt er bij mij dus niet zo in. Dat komt op mij over als onwil en gewoon 0 service en persoonlijke aandacht. Het is natuurlijk onzin dat een monteur dan op een later moment terug zou moeten komen om die bonding alsnog aan te leggen.

Sowieso vraag ik me af of kpn me daar een garantie op kan geven dat dit later alsnog aangesloten zal gaan worden als bonded. Zo niet zal ik toch moeten overwegen om naar de concurrent (ziggo) over te stappen, die geen 60mbit up kan bieden, maar op z’n minst wel 50.

Badge +19

Heel verstandig heeft kpn gezegd in deze moeilijke tijd zetten we de monteur alleen in voor noodzakelijke gevallen.  En om uit te sluiten dat de ene klant wel en de andere klant geen bonding krijgt hebben ze de mogelijkheid tot bonding bestellen gewoon uit gezet. Zo simpel is het. En garanties over uitvoering dat krijg je niet want niemand weet hoe het er uit zal gaan zien.

Dan zou ik dat graag bevestigd zien worden door een medewerker van KPN. Wel en niet eerlijk kun je een hele discussie over houden, die wil ik best later aangaan, maar ik wil eerst gewoon weten of er mogelijkheden zijn.

De reden waarom ik dit op het forum zet, is tenslotte omdat telefonisch de klantenservice zeer slecht is, door het speech-to-text keuze menu met een niet zo’n slimme chatbot erachter die je steeds terugverwijst naar pagina’s op de website, die je allang gezien hebt.

Reputatie 7
Badge +25

Hoi @Robbiedobbie. Een beetje aan de late kant, excuses daarvoor. Het is precies zoals de heren hierboven aangeven. Bonding aanvragen is op dit moment dichtgezet in de leverstraat, wat inhoudt dat er geen nieuwe aanvragen gedaan kunnen worden voor bonding. Dit is helaas niet in individuele situaties open te zetten… Voor nu is het gewoonweg niet anders.

Zodra de maatregelen weer verminderd kunnen worden, en pairbonding weer mogelijk is, dan kunnen we daar een monteur voor langs sturen, dat zal geen probleem zijn. Ik weet echter nog niet wanneer dit zal zijn. Als je hier nog vragen over hebt, laat het vooral weten.