Beantwoord

Demping controle: te lage internetverbinding

  • 20 July 2021
  • 8 reacties
  • 596 keer bekeken

Beste, 
 

Wij hebben een DSL verbinding met een download snelheid van 2,9 Mbps en upload 0,77. 
Volgens KPN telefonisch support zou er 6 Mbit download haalbaar moeten zijn. 
 

We hebben op dit moment een 4G router van KPN er bij aangesloten, waardoor de download 17,7 Mbps en upload 11,9 Mbps is geworden. 
 

Mijn vraag is of er een KPN medewerker kan meekijken, wat er gebeurt als de demping lager of hoger wordt gezet. 
 

Met vriendelijke groeten

icon

Beste antwoord door Ernst-Jan 23 July 2021, 12:39

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Demping is verlies van het VDSL signaal tussen DSLAM in de centrale en de Experiabox bij u thuis. Deels gewoon weerstand door de lengte van de koperlijn, deels verlies door uitstraling van het hoogfrequente VDSL signaal. Daar kunt u en kan KPN helemaal niets aan doen. Gezien uw VDSL snelheid zit u helaas ver van de centrale, ik schat zo 6 tot 8 km., dan is er niets aan te doen anders dan hopen op aanleg van glasvezel ooit.

Welk profiel hebt u nu? (Staat op de status pagina van de Experiabox.) Dat is 8bof 17a, een wisseling van profiel kan misschien iets helpen maar DLM (Dynamic Line Monitoring) heeft als het goed is het optimale profiel al gekozen. Misschien kan een moderator hier een DLM reset doorvoeren.

Hoi @Paul.T . Welkom op het forum.

@Ernst-Jan heeft het excellent verwoord. Daar kan ik weinig aan toevoegen. Uiteraard wil ik voor je kijken wat de lijn momenteel doet. Kun je daarvoor je profiel aanvullen en mij een seintje geven?

Hoe is het 4G bereik verder bij jou? Soms wil verplaatsen van de 4G router (of een buitenantenne) nog voor hogere snelheden zorgen.

 

Beste heren, 

 

Bedankt voor jullie zeer snelle reacties. 

Ik heb de gegevens in het profiel aangevuld. 

 

Ik kijk uit naar jullie reactie. 

 

Met vriendelijke groet, 

Paul

@Paul.T . Mijn meting komt overeen met wat je zelf laat zien in het screenshot. Je ziet daar dat er plusminus 8Mbit (8700kbps) op het modem binnenkomt.

Als jij de 4G router zou loskoppelen en je meet met een bekabeld aangesloten pc, zou je dus ook ongeveer 8Mbit moeten halen. 

Helaas zit er verder geen ‘rek’ in jouw verbinding. Dit is het maximaal haalbare. Door te experimenteren met de 4G router zou je misschien nog een hogere totaalsnelheid kunnen behalen. De 4G router werkt optimaal als die in het 'zicht’ van een 4g mast staat. 

Reputatie 7
Badge +7

Signaal ruis verhouding en demping laten zien dat je ver van de centrale woont. Je hebt ADSL2+ daarom i.p.v. VDSL. Wellicht zou VDSL iets meer downloadsnelheid geven maar de apparatuur (DSLAM) in de centrale bepaalt dat en gezien de parameters van je koperlijn wordt dat dus ADSL2+.

Hier is niets beter te krijgen. Je zult met het 4G modem moeten experimenteren voor de besteontvangst. Hoeveel blauwe LEDjes branden voor de signaalsterkte?

Ik heb twee LEDjes en t.o.v. VDSL met 17 Mbps download krijg ik er het 4G modem gemiddeld 30 Mbps bij op 2 km. afstand van de zendmast.

Bedankt voor de reacties

Ik heb het 4G modem een paar keer verplaatst echter krijg nooit meer dan 2 blauwe Ledjes

Zou het verbeteren met een buitenantenne?

Mijn 4 Gmodem heeft 2 losse antennes.

Reputatie 7
Badge +7

Moeilijk te zeggen. Met 2 “streepjes” ontvangst toch maar 15 Mbps extra door het 4G modem is weinig. Kan betekenen dat de 4G mast die gebruikt wordt qua capaciteit al vol zit. Als de buitenantenne een richtantenne is zoals de antenne die KPN aanbiedt dan kan richten op een andere mast wellicht verbetering geven.

Kijk eens hier wat de situatie is:

https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/maps/zendmasten
 

Probeer anders op een zonnige dag dat 4G modem met een lange kabel eens buiten te zetten en dan in de richting van de dichtstbijzijnde mast (zie link van @Ernst-Jan )

Als je ziet dat het ontvangst daar aanzienlijk beter van wordt, lijkt aanschaf van een antenne meerwaarde te hebben. Mocht dat niet zo zijn, zou het zonde van het geld zijn.