Vraag

DHCP Reservation - hostnaam resolved niet naar ip

  • 29 December 2019
  • 17 reacties
  • 674 keer bekeken

Sinds een paar weken heb ik een Experia Box V10a (v5.00.31 build420). Via “DHCP Reservation” heb ik geprobeerd een statisch ip adres in te voeren van een netwerk apparaat, maar dat lijkt niet te werken.

Invoer:

  • mac address: mac adres van het apparaat
  • ip address: 192.168.2.100
  • host name: server2
  • [save settings]

Ik verwacht vanaf nu dat als ik in het netwerk doe:

  • ping server2, of
  • ping server2.home, of
  • ping server2.local

dat ik de naam dan geresolved wordt naar 192.168.2.100, maar dat werkt dus niet.

Iemand enig idee?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7

Hey Luigi, goede vraag. Het fijne weet ik hier ook niet van. Maar als ik een beetje rondkijk op internet lijkt het erop dat je wellicht een domeinnaam eraan moet toevoegen. Ik zie voorbeelden dat .local toevoegen aan je hostname (bij het pingen) zou werken. De domeinnaam van de Experia Box is home (in te zien via de interface, linkermenu Network, topmenu LAN), dus wellicht ook dat het .home moet zijn. 

 

Misschien dat @wjb  hier nog wat over kan zeggen.

 

Reputatie 7

Ik weet niet of de host names ook netjes door de dns server van de V10a gebruikt worden.

Als dat zo is dan zou je mogen verwachten dat het apparaat op basis van zijn naam en domein te benaderen is.

Op de V10 (zonder a) werkte dit ook dus ik zou verwachten dat dit ook op de V10a werkt.

Waar heb jij het domein van jouw V10a op ingesteld?

Je moet dan uiteraard ook wel de Experia Box als dns server op de cliënt (computer) hebben ingesteld.

 

Zelf gebruik ik een EdgeRouter waarbij de host names opgepakt worden door de dns server.

Zo is mijn Gigaset N300A IP benaderbaar onder telefoon.iot.local...

...omdat ik deze in de DHCP server voor het vlan IoT (Internet of Things) deze naam heb gegeven...

...en het domein voor dit vlan op iot.local gezet is.

 

Op de V10 werkte dit wel, maar op de V10a niet.

Het domein heb ik niet aangepast, is dus home. Pingen van server2.home of .local of zonder werkt dus niet.

De client computers krijgen hebben de dns idd goed staan. Die hebben de ook met de dhcp lease gekregen.

Reputatie 7

Op de V10 werkte dit wel, maar op de V10a niet.

Dan denk ik dat dit voorgelegd moet gaan worden aan de technische experts van modemdevelopment.

Enig idee hoe ik dat zou moeten voorleggen?

Reputatie 7

Dat is je al gelukt. :sunglasses:

@Erik_ zal dit vast wel op gaan pakken. :wink:

Ok, bedankt, dan heb ik nog wat aanvullende informatie.

In eerste instantie leek bovenstaande wel te werken. Toen ik server2 (192.168.2.100) invulde in mijn DHCP Reservation lijst, kon ik vanaf een (linux) client pingen naar server2.local.

Daarna wilde ik mijn printer toevoegen aan de DHCP Reservation lijst, maar ik wist het mac adres daar niet van. Heb dus allemaal nullen ingevuld. Ik kreeg toen bij het saven een foutmelding, maar hij bewaarde het toch. De printer.local kon ik toen niet pingen. Ik heb de printer entry verwijderd en opnieuw toegevoegd, inmiddels met het mac adres dat ik had gevonden, maar dat werkte nog steeds niet. Ik kan de printer natuurlijk wel pingen op zijn ip-adres.

Toen heb ik server2 ook van de DHCP Reservation lijst verwijderd, maar, ondanks dat die lijst nu leeg is, blijft server2.local resolvable (zowel op linux als op windows).

Ofwel, de ene entry krijg ik er niet op, de andere entry krijg ik er niet af (functioneel gezien tenminste, ik heb het niet over de gui).

Werpt dit een ander licht op het issue? Nogmaals, bij de V10 werkt dit met minder problemen.

Reputatie 7
Badge +24

Als je dergelijke functies hebben wilt, dan kan je het best een eigen router aanschaffen...

Reputatie 7

Toen heb ik server2 ook van de DHCP Reservation lijst verwijderd, maar, ondanks dat die lijst nu leeg is, blijft server2.local resolvable (zowel op linux als op windows).

Let op, dns entries worden vaak gecacht om performance te verbeteren.

Om zeker te weten dat de naam niet door de dns cache op de PC zelf resolved wordt maar door de Experia Box zal je de dns cache op jouw PC moeten flushen. 

 Let op, dns entries worden vaak gecacht om performance te verbeteren.

Om zeker te weten dat de naam niet door de dns cache op de PC zelf resolved wordt maar door de Experia Box zal je de dns cache op jouw PC moeten flushen. 

 

Dat heb ik gedaan (rcnscd restart), ook client herstart helpt niet.

Reputatie 7

Dan wordt het, ben ik bang, toch even op @Erik_ wachten.

Reputatie 7

Ik was een paar dagen afwezig, vandaar mijn latere reactie. Dank voor de aanvullende info. Ik ga het voorleggen aan modemontwikkeling en kom er bij je op terug zodra ik reactie heb.

Reputatie 7

Korte update: ik heb nog geen definitief antwoord, maar er wordt naar gekeken wat er nou precies misgaat hier. Zodra ik verdere updates heb kom ik er weer op terug.

Ok, bedankt, dan heb ik nog wat aanvullende informatie.

In eerste instantie leek bovenstaande wel te werken. Toen ik server2 (192.168.2.100) invulde in mijn DHCP Reservation lijst, kon ik vanaf een (linux) client pingen naar server2.local.

Daarna wilde ik mijn printer toevoegen aan de DHCP Reservation lijst, maar ik wist het mac adres daar niet van. Heb dus allemaal nullen ingevuld. Ik kreeg toen bij het saven een foutmelding, maar hij bewaarde het toch.

Ik denk dat de kans vrij groot is dat dit tot een onafhandelbare situatie geleid heeft. Via de GUI is dat dan denk ik niet recht te breien en via CLI inloggen kan niet, dan zou een fabrieksreset een corrupte/deadlock configuratie kunnen wegpoetsen.

Kijk anders ook eens met commando dig  ( en ook dig @192.168.2.254) wat er e.v.t. aan de hand is.

 

Ik lijk tegen hetzelfde probleem te lopen op de V10A. Is er inmiddels al meer bekend?

Reputatie 7

Helaas nog niet. Zou jij, risp, ook je forumprofiel willen invullen? Dan kunnen we ook nog even op verbindingsniveau wat dingetjes controleren. Het helpt in het uitzoeken als we van meerdere klanten gegevens hebben om te kunnen vergelijken.

Sinds vandaag ook weer terug bij KPN met vast internet.

Maar met geen mogelijkheid kan ik de domein naam en houtnaam resolven naar bijvoorbeeld mijn Raspberry Pi.

Standaard staat er bij domein naam : home en bij hostname raspberrypi