Beantwoord

Enorme stijging dataverbruik bij ingang nieuw contract

  • 2 June 2022
  • 8 reacties
  • 137 keer bekeken

Hallo allemaal, 

Redelijk nieuw hier, dus geen idee of ik aan het juiste adres ben. 
 

Mijn vraag aan jullie behoeft wat introductie. 
 

Sinds februari 2022 heb ik mijn contract verlengd. Wederom 2-jarig. Mijn oude contract liep nog tot 24 mei 2022, maar ik kon al verlengen. Vooraf heb ik mijn internetverbruik bestudeerd. Ik had een bundel van 25Gb/mnd maar na het bestuderen van alle onderliggende facturen bleek dat ik gemiddeld 5Gb per maand gebruik. Beetje zonde dus. 
 

Ik besloot voor een bundel van 10Gb/mnd te kiezen en als ‘cadeautje’ kreeg ik er 2Gb bij. 12Gb om per maand te verbrassen dus. Leek me meer dan voldoende. 
 

Ook bestelde ik een nieuw toestel (van de iPhone 11 naar de iPhone 13 pro). En waarempel, ook 5G werkte ineens. Ik hield de eerste maanden mijn internetverbruik goed in de gaten (want 5G, weet je wel), maar dat leverde geen significante stijging in dataverbruik op. 
 

Op 25 mei startte mijn nieuwe overeenkomst/contract. Er waren nog 6 dagen over in de maand en die werden evenredig met de nieuwe bundel verrekend (12Gb/31dgn*6dgn=2,3Gb voor die 6 dagen). Die waren al na 5 dagen op. Hetgeen betekent dat ik in die 6 dagen ruim 230% meer data heb verbruikt dan in de gehele voorliggende periode. 
 

Er is niets veranderd aan mijn leefsituatie, werksituatie, instellingen en dataverbruik. Ik ben dus niet vaker van huis geweest (WiFi), doe geen andere handelingen met mijn telefoon en de instellingen in mijn telefoon zijn niet veranderd. 
 

Ik vind dit hoogst opmerkelijk. Daarnaast vind ik het erg flauw van KPN, aangezien ik al twee jaar veel te veel data heb overgehouden in mijn oude contract, namelijk 24mnd*(25-5Gb)=480Gb. Ik heb sterk het gevoel dat hier iets niet in de haak is. 

 

Mijn vragen; hebben meer mensen hier last van of ervaring mee? Wat zijn de antwoorden die KPN geeft? 

icon

Beste antwoord door Thomas van KPN 6 June 2022, 16:32

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Een iPhone kan in het instellingen scherm nauwkeurig aangeven waaraan het datagebruik besteed is. Wat wordt daar aangegeven?

Is de instelling om alleen updates e.d. te doen via WiFi goed ingesteld? 

Badge +12

Op de iPhone kun je precies zien (bij data) welke toepassing wat verbruikt. Heb je daar al gekeken?

Dank voor jullie reactie. Dat heb ik zeker. Daarin is a) niets veranderd en b) ik gebruik deze telefoon (en dus dezelfde instellingen) al maanden. Het was echt per ingangsdatum van het nieuwe contract dat mijn mobiele dataverbruik énorm toenam (237% om precies te zijn).

 

5G verhoogt je verbruik niet, het gaat alleen sneller. In je telefoon kun je precies zien welke apps  verantwoordelijk voor het dataverbruik.

 

 

Dat weet ik Jan, dank je. Maar nogmaals; er is in mijn datagebruik niets veranderd. Ik ben niet vaker van huis geweest, ik heb niets aan de instellingen veranderd, helemaal niets. Ik zie ook geen afwijkende gegevens in mijn app overzicht. Ook al zou dat wel zo zijn, dan is het erg frappant dat juist op de ingangsdatum van het nieuwe contract er zo'n enorme toename in dataverbruik te zien. Volgens de wetten van de statistiek zou dit niet mogelijk moeten zijn. 

 

Badge +12

Welke app heeft de meeste mb's verbruikt en hoeveel?

 

Nord VPN (maar dat is logisch want mijn dataverkeer verloopt via deze VPN tunnel. Ik kan het exacte aantal MB’s niet achterhalen, ik heb op reset gedrukt toen het verbruik ineens de pan uitrees. 

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Gé Kaël, welkom op ons forum!
Zoals hierboven ook al wel genoemd heeft je abonnement geen invloed op je dataverbruik anders dat je misschien via 5G meer data kunt gebruiken dan 4G. Linksom of rechtsom is het iets op je toestel dat de data verbruikt.

Dat gezegd hebbende lees ik dat je nieuwe abonnement recent ingegaan is. Kan het zijn dat je factuurperiode nu anders is dan voorheen? Zo kan het zijn dat je deze maand minder data hebt gekregen dan je verwachtte.