Beantwoord

Ervaringen kpn ADSL (overstappen van ziggo kabel of niet?) ivm jitter

  • 25 June 2021
  • 8 reacties
  • 460 keer bekeken

Momenteel heb ik een Ziggo kabel aansluiting, maar word daar niet vrolijk van.
Door de vele ping spikes / hoge Jitter word ik steeds uit games en video conferences gegooit, zou ook graag online willen jammen (muziek maken), maar de jitter verhinderd dat.
Na 5x een monteur hier te hebben gehad die steeds zei het gevonden te hebben, maar het probleem niet te hebben opgelost.  En een helpdesk die mij steeds maar verteld dat ik toch lekker snel kan downloaden (download bijna nooit iets, wil gamen/video conferencen of zelfs online jammen, maar downloaden? amper, en hoeft van mij niet snel te gaan, kom uit inbel modem tijdperk.. lol)
Wil ik nu overstappen. 
Er is alleen helaas geen telefoon aansluiting meer hier in huis (verwijderd door vorige bewoners?)
En glasvezel is hier nog niet (Ridderkerk).
En voor dat ik kosten ga maken om over te kunnen stappen (telefoon aansluiting laat aanleggen o.i.d.) Zou ik graag wat ervaringen weten van andere mensen met jitter of ping spikes bij kpn op adsl (aller liefst iemand uit deze omgeving) 
Zijn er mensen met soortgelijke problemen?  Of juist uitstekende ervaringen?

Alvast bedankt voor reacties

icon

Beste antwoord door NHendriks 30 June 2021, 23:19

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Hi @TrueD, welkom hier en excuus voor de late reactie. 

Dit is een beetje lastig om te garanderen. Het heeft te maken met het netwerk, zowel binnen als buiten je woning. 

Laten we beginnen met de snelheid op je adres. Als je hier je postcode en huisnummer invult, wat zie je dan bij snelheid staan? 

Ja 1 van de 5 monteurs had ook geconstateerd dat het probleem buiten zit (om precies te zijn tussen het huis en de verdeel kast)

Toen is er een klein stukje kabel vervangen van buiten naar binnen toen was het volgens hun opgelost, niet dus!

Ik denk ook dat het misschien gewoon aan het ziggo netwerk ligt (tools die ik geprobeerd heb geven aan dat de vertraging/instabiliteit zit tussen modem en eerste ziggo hub)

Binnen is inmiddels wel uitgesloten met 4 modem wissels, verschillende nieuwe kabels. Zelfs met 1 kabeltje van 60cm als enige aangesloten (op verschillende laptops) zelfde effect.

Ik krijg als ik op die link klik geen snelheid te zien. Maar vind ik ook totaal niet interresant.( kpn koper staat er) gamen kon ik ook met ouderwetse inbel verbinding.

Gaat mij om de stabiliteit van de verbinding. Ping en jitter of pingspikes , snelheid is breedte van de verbinding, niet stabiele reactie tijden. In tegendeel misschien wel, op mijn eerste breedband verbinding had ik een hogere ping dan via inbellen via telefoon.

En telefoon aansluiting is binnenshuis volledig verwijderd door vorige bewoners. (Ja heb zeker al gekeken in de meterkast,  daar loopt niet 1 telefoon draad en zitten geen telefoon kastjes)

Dus gaat me geld kosten om nieuwe telefoon kabel uit de straat naar mijn huis te krijgen.

En om er dan achter te komen dat ik nog steeds niet kan gamen,jammen en video bellen, omdat er een storing ergens hier in de buurt in straat zit waar knp ook last van heeft, dan ben ik dubbel zo teleur gesteld als dat ik nu al ben

Sorry voor het lange verhaal

Lukt het wel via fourstack?https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/

212 Mbit staat daar, is meer dan genoeg... heb nu 300 (om te jammen heb ik er maar 1 nodig)

Maar zegt niets over stabiliteit

Reputatie 7
Badge +11

Als ik die snelheid zie dan zal je een vectoring-VDSL verbinding krijgen, ook als je bijvoorbeeld een 50Mbps-verbinding afneemt. Vectoring is een soort anti-ruis wat meegestuurd wordt om de lijn stabieler te maken. Zie het als een noise-canceling koptelefoon maar dan voor je DSL-verbinding.

 

Er zijn echter genoeg redenen waarom een koperlijn instabiel zou kunnen worden, echter kan ik genoeg voorbeelden noemen van klanten die al jaren op een VVDSL-verbinding zitten en nog nooit last hebben gehad van uitval of andere problemen.

 

Het grote voordeel is dat er bij zo'n actieve kast een glasvezel naar een DSLAM loopt. Dat is een apparaat waarop je verbinding wordt aangesloten. Vanuit die DSLAM is iedere verbinding een volledig eigen lijn, in tegenstelling tot een kabelnetwerk waar alle verbindingen uit dezelfde kast gedeeld zijn. Er is ook voldoende redundancy ingebouwd om ervoor te zorgen dat er genoeg bandbreedte is om alle klanten die op die straatkast zijn aangesloten te kunnen voorzien van diensten. Als je 200Mbps afneemt dan krijg je ook 200Mbps, altijd, ongeacht wat anderen doen met hun internet omdat er dus een bepaald percentage aan extra bandbreedte aanwezig is. Hoeveel precies is mij niet bekend.

 

De enige manier om er echt achter te komen of het in jouw situatie echt stabieler is is door het te proberen, je zou bijvoorbeeld een maandelijks opzegbaar abonnement kunnen nemen en het een maand proberen. Als het bevalt dan kun je het volgens mij gewoon omzetten naar een goedkoper jaarcontract (@Alex_P klopt dit?). Bevalt het niet, dan terug overstappen naar Ziggo zo gepiept.

Ja ik denk zelf ook dat het een coax probleem is,  bij mijn allereerste breedband verbinding (ook coax, quiknet) kon ik printen op de printer van de buren :) , maar was gamen ook onmogelijk. Misschien heeft 1 van de buren een apparaat dat stoort (of de kabel ligt ergens te dicht langs iets dat stoort).

En een proef zou ik dus ook heel  graag willen doen.

Alleen heb ik geen telefoon aansluiting meer. (Verwijdert door vorige bewoners)En moet er waarschijnlijk een nieuwe kabel naar binnen worden getrokken. En vrees dat dat in de honderden euro gaat kosten.

Weet jij toevallig waar ik dat zou kunnen navragen/ regelen?

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord!

Reputatie 7
Badge +11

Pfoe, daar durf ik geen uitspraak over te doen. @Erwin_ weet jij hier misschien wat meer over?

Reputatie 7
Badge +24

De enige manier om er echt achter te komen of het in jouw situatie echt stabieler is is door het te proberen, je zou bijvoorbeeld een maandelijks opzegbaar abonnement kunnen nemen en het een maand proberen. Als het bevalt dan kun je het volgens mij gewoon omzetten naar een goedkoper jaarcontract (@Alex_P klopt dit?). Bevalt het niet, dan terug overstappen naar Ziggo zo gepiept.

Dit klopt. 

Verder is dit vrij makkelijk. Vraag gewoon een abonnement aan dat maandelijks opzegbaar is, er komt vanzelf een monteur langs. Die kan dan inschatten wat er moet gebeuren en of er kosten zijn. Mocht het te duur worden, dan kun je dit weigeren en alsnog blijven waar je nu bent. :relaxed: