Vraag

Experia Box v10A -telkens wegvallend WIFI

  • 8 February 2020
  • 6 reacties
  • 468 keer bekeken

Hallo allemaal,

Sinds een aantal maanden hebben we hinder van wegvallend WIFI. Zo maar in eens, plotsklaps. Het groene lampje van de Experia Box v10A gaat dan blauw knipperen, wordt vervolgens rood en naar verloop weer groen: alles werkt dan weer. Soms duurt dat echter behoorlijk lang. En in het bijzonder als we gebruik maken van een streamingdienst (TV) is de ergenis groot. Probleem lijkt zich ook steeds vaker en hardnekkiger te worden.

Ik heb al van alles geprobeerd: modem/router reset, harde reboot, kanaal wijzigen, WIFI optimalisatie tool van de KPN draaien en netwerk verwijderen enzovoorts. Ik kan weliswaar op mijn box inloggen (zie gegevens hieronder voor details) maar mijn kennis van de materie is te beperkt om te weten of het zin heeft om instellingen te wijzigen, als het al mogelijk is. Zo dacht ik dat het wellicht zin heeft om de 5.0GHz band uit te schakelen omdat ik meende te weten dat de 2.4GHz band stabieler is. Ik zie die instelling echter niet zo 1-2-3.

Is er iemand die mij hiermee kan helpen?

De Experia Box staat in een keldertje vlak bij het entry-punt van KPN lijn. TV staat op de eerste verdieping. WIFI signaalsterke (if any) is prima, download en upload snelheden zijn zo rond de:

 

(Hoe komt het trouwens dat het enige tijd duurt alvorens de meting een stabiele waarde bereikt?  Alsof er een berg beklommen moet worden alvorens met een plateau bereikt.)

Gegevens van de Box:

Model Name: VRV9517
Firmware Version: v5.00.31 build420
Boot Code Version: 1.0.38-161.188
Hardware Version: R01
Serial Number: J835584840

Als ik nog meer gegevens moet aandragen hoor ik het graag.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Kleine aanvulling:

Het is niet altijd zo dat de lampjes van de box naar blauw en rood en groen springen. En het is ook niet altijd zo, dat op alle apparaten het WIFI signaal weg is… Zojuist geen WIFI op mijn MacMini, wel op mijn smartphone. En het lampje van de Experia box was gewoon groen.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Peter_Lasdop, wegvallende WiFi en dan met name tijdens het streamen is het heel vervelend. Dat kan ik mij goed voorstellen als je net lekker in een serie zit. 

Je geeft aan al veel geprobeerd te hebben. Zo heb je de WiFi manager al doorlopen? En het modem een reset gegeven. Allemaal zonder succes begrijp ik. 

Ik wil nog graag eens meekijken of ik nog niet kan bedenken wat je nog kan testen, of dat er wat anders aan de hand is. Zou je daarvoor jouw Forumprofiel willen voorzien van postcode + huisnummer en naam van de contractant? Ik hoor graag van je als je dat gedaan hebt, dan kijk ik mee. 

Hallo Bart_Z, bedankt voor je reactie. Ik zal mijn Forumprofiel zodadelijk aanvullen met de gevraagd info.

Inmiddels ben ik iets verder met de probleem-inventarisatie. Correct me if I’m wrong, maar volgens mij deelt het modem-router (ik denk de router?) IP-adressen uit aan apparaten die willen verbinden met het netwerk (WIFI of bekabeld, dat maakt niet uit). DHCP staat aangevinkt wat volgens mij dat de uitgedeelde IP-adressen niet fixed zijn maar steeds opnieuw worden uitgedeeld. (Klopt het dat tijdens het verbonden zijn, een apparaat dus plots een nieuw IP-adres toegewezen kan krijgen?)

Het gaat fout bij dit uitdelen van IP-adressen. Ik krijg dan de volgende mededeling, afhankelijk van het type apparaat/OS:

  • IP configuratie mislukt (> OnePlus 5T smartphone)
  • Kan IP-adres niet verkrijgen (> Samsung tablet)
  • WIFI heeft het zelftoegekende IP-adres 169.254.19.101 en kan geen internetverbinding tot stand brengen. (> MacMini)
  • Ethernet doesn’t have a valid IP configuration (> Laptop Windows 10 - bekabeld)

Ik kom bijvoorbeeld thuis van mijn werk en mijn smartphone kan niet verbinden met het thuisnetwerk. Ik schakel WIFI uit op de tablet en weer aan: lukt niet om verbinding te krijgen. Ik werk een dag thuis, sluit de laptop aan op internet, bekabeld: geen internet. Serie kijken? Zitten we net lekker: geen internet.

 

De Experia-box uitzetten en herstarten helpt weliswaar meestal. Maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik dat meerdere keren op een dag moet doen? (En al helemaal niet wanneer we midden in een serie zitten….)

Verder zie ik in Experia Box - als ik daar dus op inlog - een lijst van Connected Devices, soms 2.4 soms 5.0 GHz, soms LAN. Wisselt in de tijd, ook voor hetzelfde apparaat (bandsteering?). Ik herken ze niet allemaal en ik kan ze niet verwijderen (en ook niet de naam wijzigen trouwens). Het zijn er toch niet teveel?

Reputatie 7
Badge +20

Het lijkt niet logisch dat alles niet werkt met de DHCP. In theorie zou het gewoon moeten werken. Je geeft ook aan dat het uit en aanzetten van de Experia helpt. Heb je de WiFi verbinding al eens laten vergeten op de apparaten en opnieuw ingesteld na een harde reset? En maak je verder nog gebruik van extra versterkers of dergelijke? 

Hallo Bart_Z, bedankt weer voor je reactie.

Het werkt ook heel vaak wel, alleen ook heel regelmatig niet. En als het niet werkt is het echt een gedoe vind ik: netwerk vergeten en opnieuw instellen werkt niet, harde reset meestal wel.

Heb je de WiFi verbinding al eens laten vergeten op de apparaten en opnieuw ingesteld na een harde reset? Ja, maar dus met wisselen resultaat.

 

Ik begrijp gewoon werkelijk niet waarom het toekennen van die IP-adressen dus niet lukt. Zou het niet helpen om een aantal apparaten een vast IP-adres toe te kennen?

Ik heb in huis alleen de Experia Box, geen versterkers. Wel hebben we een DVS voor de TV op de eerste verdieping (Netflix kijken we trouwens via kanaal 200 want via de reguliere streaming is dat helemaal een drama, Videoland wel via streaming). Daarnaast hebben we nog een Gramafon audiostreaming (2.4 GHz, niet meer leverbaar, op het WIFI) die volgens mij als KPN Fon Hotspot functioneert/kan functioneren. Als mijn smartphone bijvoorbeeld niet met het gewone netwerk kan verbinden, wordt er geprobeerd om met KPN Fon te verbinden.

Reputatie 7
Badge +20

Ik begrijp gewoon werkelijk niet waarom het toekennen van die IP-adressen dus niet lukt. Zou het niet helpen om een aantal apparaten een vast IP-adres toe te kennen?

Dat is zeker de moeite waard om het eens te proberen. Ik ben wel erg benieuwd of dat verbetering geeft. 

Verder heb je niet een heel uitgebreid netwerk begrijp ik. Lijkt mij dus goed om dit eerst eens te testen om te kijken wat het doet. 

 

Â