Vraag

Experia Box V8 achterhaald?

  • 21 January 2021
  • 6 reacties
  • 102 keer bekeken

Hallo,

Ik heb onlangs mijn 10 jaar oude laptop vervangen door een nieuwe PC. De oude laptop had een 802.11n WiFi kaartje (Intel 7260 mini pci) dat uitmuntend communiceerde met mijn (Telfort) Experia box v8. Bekabelde snelheid 60Mbps en WiFi downloadsnelheden tot 6MB/sec. Prima dus. Mijn nieuwe PC heeft een 802.11ac WiFi kaart (Intel 3165 M.2) die achterwaarts compatibel is met 802.11n, en hij maakt inderdaad verbinding met de experia. ECHTER: de download snelheid komt niet verder dan 13 à 14 Mbps, wat neerkomt op ongeveer 1,5 MB/sec. Nu heb ik op internet al gevonden dat de verbinding van een ‘ac’ kaart met een 'n’ modem niet optimaal is. Mijn vraag nu: is dit probleem opgelost met een Experia V10 of V10A modem, en zo ja kan een V8 zonder meer door een V10/V10A worden vervangen? E.e.a. even afgezien van de vraag hoe ik aan zo'n modem zou komen, aangezien omruilen niet echt een gangbare optie is, volgens wat ik lees op dit forum. Alvast dank voor een duidelijk antwoord.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @amekiub, welkom op het forum!
Zoals je al had gelezen wordt de V8 inderdaad nog gezien als een goed dienstbaar modem. Nou heeft deze wel een aantal functies niet zoals 5Ghz maar daar is gelukkig een oplossing voor.
Zolang je ergens in huis met je wifi onder 20Mbit/s blijft terwijl er meer haalbaar moet zijn biedt onze online wifimanager je wifiversterkers aan!

Hallo Thomas, bedankt voor je reactie. Mijn oude laptop met z'n -N kaartje haalde met de V8 makkelijk snelheden van 5 à 6 MB per seconde. De signaalsterkte was nooit het probleem. Maar ik snap dat jullie graag spullen verkopen :wink:. Nu heb ik intussen een V10A modem te leen van een kennis om e.e.a. uit te proberen, maar dat schiet niet echt op op want ik heb daarmee geen internetverbinding. De aansluiting vanaf de ISRA is helemaal volgens het boekje (van de V10A) en werkt perfect met de V8. Als ik de status van de V10A bekijk in de browser ziet alles er plausibel uit, de DSL status lijkt goed, de LAN en WLAN instellingen ook. Ook geen beangstigende dingen in zijn systeem log, voor zover ik dat kan beoordelen. Wat kan hier aan de hand zijn?

Reputatie 7
Badge +20

Zolang je ergens in huis nog onder de 20Mbit/s blijft biedt de wifimanager ook een aantal gratis oplossingen aan 🙂.
Ik heb de verbinding nog even uitgelezen en die meet eigenlijk dat alles tot aan de experiabox gewoon ook goed gaat. Het verlies lijkt hem wel echt in het draadloze gedeelte te zitten.
 

Het draadloze probleem heb ik (voorlopig) opgelost door een Intel 7260NGW Wireless-N kaartje in mijn PC te plaatsen. Blijft nog de vraag waarom ik met mijn V8 box wel internet heb en de (leen) V10A box niet verder komt dan ‘verbonden, geen internetverbinding’ met een hardnekkig rood ledje. Uit/aan en resetten verandert hier niets aan.

 

Reputatie 7
Badge +20

Sorry voor mijn late reactie @amekiub, bij een Telfort abonnement moet je modem ook de juiste firmware hebben. Als je een modem leent van een KPN klant kan het zijn dat die dus niet werkt.
Bij de V10a is de oplossing hiervoor hem een “monteursreset” te geven waarbij je de reset knop en WPS knop zo'n 10 seconden ingedrukt houdt. Hierna gaat het modem opnieuw z'n firmware downloaden. Dit kan ongeveer een half uur duren.

Hallo @Thomas, bedankt voor de suggestie. Ik heb het geprobeerd (2x) maar het blijft ‘verbonden, geen internet'. Hij was ook geen half uur bezig met iets. Jammer dus. Ik heb de V8 maar teruggezet en ik gebruik de v10a voorlopig maar als access point, dan heb ik iig wel beschikking over de 5Ghz verbinding. Dit werkt top (60mbps) nu ik het 802.11ax kaartje weer in de pc heb zitten. Verder weet ik het ook niet.