Beantwoord

Experia Box V8 loopt elke avond vast bij iTV

  • 20 November 2020
  • 19 reacties
  • 208 keer bekeken

Elke avond bij het tv kijken loopt de Experiabox v8 (meestal na enkele uren) vast en moet de experiabox gereset worden. Stekker er 10sec uit, dus vanuit koude start weer helemaal opstarten. Soms wel 2 of 3 keer op een avond. Erg frustrerend. Wordt het wellicht tijd beste KPN om de v8 te wisselen voor een v12?

icon

Beste antwoord door Ruud2605 4 January 2021, 17:12

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 7

Welkom bij ons op het forum @Ruud2605. Als het uitvalt tijdens tv kijken is dat erg lastig! Laten we eerst kijken wat er precies gebeurt, als het niet aan de Experia Box ligt heb jij niets aan het vervangen daarvan. Wat gebeurt er als het vastloopt, is de Experia Box dan zelf herstart, of verliest die de verbinding met het netwerk? Als je naar de lampjes kijkt op de V8 kan je zien of daar iets aan veranderd ten opzichte van normaal. Zou je dat kunnen vertellen? Als je jouw forumprofiel ook volledig invult en daarna een seintje geeft kan ik de verbinding ook voor je bekijken.

Hallo Jasper.
Op het moment dat de experiabox vastloopt verschijnt op het display van de tv-ontvanger (het zwarte motorola kastje) de foutcode F803. Ik heb twee van die motorola kastjes. Het wisselen van die kastjes maakte niets uit. De fout bleef komen.
Op de experiabox is na het optreden van de fout niets bijzonders te zien. Alle groene lampjes branden zoals normaal is onze indruk. Maar de verbinding met internet is dan wel weg, want ook het wifi signaal valt dan uit. Vanaf een PC of laptop die via een UTP-kabel direct aan de experiabox vast zit is er dan ook geen internet signaal meer.
Dit gebeurt nagenoeg elke avond een keer, soms wel 2 of drie keer op een avond. Maar soms ook weleens een avond niet. Geen pijl op te trekken dus. Maar de fout treedt altijd op nadat de tv-ontvanger al enkele uren aan staat. Dit wekt bij mij de indruk dat er ergens een geheugenbuffer vol loopt.
Het terugzetten van de Experiabox naar fabrieksinstellingen (vorige week) heeft geen verbetering opgeleverd. De fout is daarna weer opgetreden. Ik zal nog eens scherp gaan opletten of er echt niets veranderd aan de groene lampjes op de experiabox zodra de fout optreedt.

Badge +19

Kijkt u hier even of u de ontvangers om kan ruilen.

Reputatie 7
Badge +14

Goedenavond @Ruud2605, welkom! via deze onderstaande link kun je de Motorola omruilen voor een nieuwere versie TV ontvanger: Apparatuur omruilen. Dit kun je doen als je op je eigen thuisnetwerk zit, dan controleert het systeem je aangesloten apparatuur. Zorg ervoor dat de tv-ontvangers dan nog zijn aangesloten zodat het systeem ze herkent en een omruilverzoek in gang kan zetten, anders werkt deze tool niet. Laat u het mij nog even weten of het gelukt is?

Reputatie 7

Het omruilen van de tv-ontvangers wat Joep en fame noemen is ook een goede, de Motorola's zijn al wat ouder en hebben geen ondersteuning voor bijvoorbeeld Netflix en Amazon Prime. Dat kan je sowieso doen.

De ontvangers hebben alleen geen invloed op wat de internetverbinding doet. Met de gegevens die je op je profiel hebt ingevuld heb ik de verbinding ook nagekeken, ik zie weinig verbrekingen terug. Als je kunt kijken wat de lampjes doen op het moment van verbreken kunnen we daarmee verder kijken.

@joep 1965, @fame29 dank voor de tips. Ik zal gaan kijken of ik de motorola's kan omruilen. Wellicht helpt dat.
@jasper: we zijn ondertussen een week verder. Nagenoeg elke avond loopt de Experiabox een keertje vast. Aan de groene lampjes is niets te zien. Die branden en knipperen vrolijk alsof er niets aan de hand is. Dat klopt dan met jouw waarneming dat er weinig verbrekingen zijn gemeten. Het probleem ligt dan hopelijk in de motorola tv ontvangers.

Reputatie 7
Badge +14

Heeft u dit al eens geprobeerd @Ruud2605?

1. Start je Experia Box (modem) opnieuw op

Lees eerst deze beschrijving goed door (of maak er een foto van). Bij het herstarten van je modem valt ook je internetverbinding weg.

- Haal de stekker(s) van je modem uit het stopcontact.

- Wacht 10 seconden.

- Stop de stekker(s) van je modem weer in het stopcontact.

- Wacht 10 minuten tot je modem weer helemaal opgestart is.

- Controleer of het Internet/Online lampje knippert of groen brandt.

- Je modem is herstart.

Tip: gebruik onze Servicetools om zelf je televisie-, bellen- of internetproblemen op te lossen.

 

2. Reset je KPN Box (modem)

Wanneer je bij je modem een reset uitvoert, dan worden alle instellingen van het modem terug naar de fabrieksinstellingen gezet. Dat betekent dat al je persoonlijke wijzigingen in het modem verwijderd worden. Ook moeten je aangeloten producten (zoals een smart thermostaat) mogelijk opnieuw aansluiten.

Tip: lees eerst deze beschrijving goed door (of maak er een foto van). Bij het resetten van je modem valt ook je internetverbinding weg. Het resetten van je modem kan op twee manieren:

 

Gebruik de Servicetool Fabrieksinstellingen

Je kunt je KPN modem het makkelijkst resetten via de Servicetool Herstellen Fabrieksinstellingen Experia Box Modem. Dit werkt alleen als je thuis bent.

Hopelijk heeft dit effect als u de ontvangers vervangen heeft!

Omruilafspraak voor een motorola tv ontvanger inmiddels ingepland voor 11dec. Even geduld.

Reputatie 7
Badge +14

Omruilafspraak voor een motorola tv ontvanger inmiddels ingepland voor 11dec. Even geduld.

Dat is mooi! Ben benieuwd!

@fame29: alle rest mogelijkheden heb ik reeds geprobeerd. Ook terugzetten naar fabrieksinstellingen.

Het hielp allemaal niets. maar wie weet gaat de omruil van de motorola iets opleveren. Dank voor de tips.

Reputatie 7
Badge +14

@fame29: alle rest mogelijkheden heb ik reeds geprobeerd. Ook terugzetten naar fabrieksinstellingen.

Het hielp allemaal niets. maar wie weet gaat de omruil van de motorola iets opleveren. Dank voor de tips.

Graag gedaan!

Reputatie 7

Laten we even aankijken hoe het met de nieuwe ontvangers gaat inderdaad. Als het daarmee niet verholpen is gaan we samen verder kijken :slight_smile:

@Jasper Dag Jasper. Inmiddels heb ik sinds 11dec een andere tv-ontvanger. De Motorola is omgeruild voor een ARRIS VIP 2852 V2. Ik heb het een weekje aan gekeken. Helaas heeft dat geen verbetering gebracht. Het wegvallen van de internet verbinding 1 a 2 keer per avond tijdens het tv kijken gebeurt nog steeds. En dan verschijnt foutcode F303 ‘ethernet verbinding verbroken’ op het tv scherm. En de tv-ontvanger toont dan ook foutcode F303. De situatie is dus niet verbeterd.

Inmiddels heb ik enkele dagen geleden ook de UTP-kabel tussen de ARRIS tv-ontvanger en de Experiabox vervangen. Je kan immers niets uitsluiten. Dat hielp ook niet. En die vervangende UTP-kabel was zeker weten heel goed. Die gebruik ik namelijk overdags op een andere plek in huis in mijn werk laptop. 
Tijdens het thuiswerken overdag met de laptop heb ik altijd een prima en ongestoorde ethernet verbinding via de utp-kabel die naar de experiabox gaat. 
De storing treed pas op als de tv-ontvanger een tijdje aan staat.  Maar als de storing optreedt is wel meteen ook het wifi signaal weg en alle utp-kabels die op de experiabox aangesloten zijn hebben geen ethernet verbinding meer. Terwijl de Experiabox dan vrolijk groene lampjes blijft tonen alsof er niets aan de hand is. Het probleem zit dus in de combinatie van Experiabox V8 met de tv-ontvanger. De tv-ointvanger lijkt de werking van de experiabox na enige tijd in de war te sturen. 

Wat is nu wijsheid?  

 

De nieuwe tv-ontvanger is ARRIS VIP 2952 V2 (geen 2852)

Badge +19

Rest  maar 1 ding en dat is de experiabox vervangen. De moderater zal dit weer oppakken. 

Reputatie 7

Dan wordt het het modem inderdaad @Ruud2605, ik stuur je een privébericht met de details daarover :slight_smile:

Dag Jasper, inmiddels heb ik de Experiabox V10a (die in de plaats is gekomen van de V8) operationeel. En ik kan melden dat de storing waar ik dit verhaal mee begonnen ben niet meer is opgetreden. Het probleem lijkt nu verleden tijd. Er kan weer ongestoord tv worden gekeken zonder hinderlijke reset handelingen tussendoor. 
De wissseling van Experiabox was even een lastige operatie omdat het kastje - normaal gesproken prima zichtbaar en bereikbaar - nu schuilging achter een grote kerstboom waar ik liggend onderdoor moest schuiven, maar het is allemaal gelukt.  Wel jammer dat de V10A slechts 3 poorten heeft voor UTP-kabels. De V8 had er namelijk 4 en die had ik allen in gebruik. Maar ook dat is nu opgelost. Alles weer oke nu. Hartelijk dank voor de begeleiding en een goed 2021 gewenst.

Ruud 

Reputatie 7
Badge +14

Fijn dat het allemaal weer goed werkt! U ook een goed 2021!

Reputatie 7

Dat is goed om te lezen @Ruud2605, daar ben ik blij om! Met de kerstboom kan ik me voorstellen dat dat even een uitdaging was, maar die blijft daar niet het hele jaar staan, En na nu hoef je daar voorlopig ook niets meer aan te passen als het goed is :slight_smile: 

Graag gedaan, en ook een voorspoedig 2021 gewenst!