Vraag

Experia Wifi

  • 22 March 2019
  • 5 reacties
  • 179 keer bekeken

Ik heb een half jaartje een set van 2 stuks Experia Wifi gekregen. Deze heb ik aangesloten en het werkte prima. Na een tijdje kon ik niet meer op het 5Ghz netwerk komen. Het signaal was er wel maar als ik dit signaal selecteerde dan kreeg ik een melding "internet niet mogelijk". Het 2.4 signaal werkte dan nog wel.
Het viel me op dat als ik de 2e Experia wifi uitzette dat het dan weer goed was. Maar ja aangezien de eerste dicht bij de Experia box moet worden geplaatst geeft juist de 2e de extra bereikbaarheid van het netwerk waarvoor ik de set ook heb ontvangen.
Ik heb dit al een paar keer opnieuw geprobeerd incl. resetten van de Experia's wifi maar steeds geeft het 5Ghz netwerk problemen met een ingeschakelde 2e experia Wifi.
Ik gebruik nu dus maar 1 Experia Wifi maar ik heb de 2e wel nodig om een goed signaal door het hele huis te hebben.
Wat kan nou de oorzaak zijn dat die 2e experia Wifi die netwerk problemen geeft? Bij elke poging gaat het een dag of wat goed voordat het probleem weer opduikt.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi appie, lastige vraag. Op welke manier is de 2e Experia WiFi verbonden met de eerste? Is dat draadloos of via een kabel? Ik kan me voorstellen dat als de draadloze verbinding tussen beide Experia WiFi's zwak is, je problemen met de verbinding kunt krijgen. Het 5Ghz netwerk heeft meer last van obstakels als muren en vloeren wat op beide apparaten ook problemen kan veroorzaken. Kun je toelichten waar de ontvangers grofweg staan in huis en hoe ze met elkaar verbonden zijn?
Reputatie 7
Op welke manier is de 2e Experia WiFi verbonden met de eerste? Is dat draadloos of via een kabel?
@Joran,
Experia WiFi's kunnen toch helemaal niet draadloos met elkaar verbonden worden, die moeten toch altijd met een netwerkkabel aangesloten worden?
Reputatie 7
Badge +28


Ik haal onze apparatuur door elkaar. Dank wjb 😉

@appie26: Heb je een Android tablet of telefoon? Zou je dan eens wat screenshots van Wifi Analyzer - Apps op Google Play kunnen plaatsen? Je kunt aan de linkerkant switchen tussen 2,4Ghz en 5Ghz WiFi. Ik ben vooral benieuwd naar de signaalsterkte van beide netwerken op de plek waar je problemen ervaart.
Ik zie nu alle reacties pas. Beide antennes waren met een kabel aangesloten. De 2e kreeg ik niet aan de praat. Hij doet alles goed behalve verbinding krijgen met het internet. Ook niet na alles terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Heb nog gechat met KPN maar daar kwam ook geen oplossing uit. Ik heb het maar opgegeven met de Experia Wi-Fi antennes. Wat me wel was geadviseerd om de 2.4 en 5 elk vanaf een eigen antenne uit te laten zenden. Dus bij de ene 5 uit zetten e bij de andere de 2.4. Want beide signalen vanaf 1 antenne kon problemen geven. Ik heb op de plek van de 2e eXperia Wi-Fi nu een Asus router neergezet en die tip van de gescheiden Wi-Fi signalen nu zo gebruikt dat het 2.4 signaal vanaf de Experia box wordt uitgezonden en het 5 signaal vanaf die Asus router. Deze opstelling werkt perfect. Waarom de Experia Wi-Fi op die plek geen verbinding kreeg en de Asus router wel blijft dus helaas een raadsel. Ik had twijfel over de kabel maar aangezien de Asus wel goed werkt blijkt die wel goed. Dus probleem voor mij opgelost, helaas niet via de Experia Wi-Fi antennes. Die kunnen weer in de doos.
2,4 ghz is bijna altijd sterker dan 5 ghz een toestel zal bijna altijd voor het sterkste signaal kiezen wat dan meestal die 2,4 ghz is.

Ditzelfde ondervind ik ook vaak met 1 experiawifi.

Het signaal van de Asus zal vast sterker zijn.

Het advies om bij 1 Experia de 2,4 aan te zetten en bij een andere de 5 ghz klinkt vreemd zover ik weet zitten er meerdere antenne's in 1 Experiawifi. Dus behalve elk signaal een eigen naam geven moeten beide signalen gewoon aan kunnen per Experiawifi.

Reageer