Beantwoord

ExperiaBox aansluiten op wandcontactdoos in woonkamer ipv IS/RA in de meterkast?

  • 28 May 2020
  • 4 reacties
  • 3636 keer bekeken

Hoi!

 

Ik zou graag overstappen naar KPN voor internet en televisie maar nu zie ik dat het de bedoeling is dat ik de ExperiaBox direct aansluit op de IS/RA verbinding (uit 1996) in de meterkast in plaats van zoals ik verwachtte op de wandcontactdoos in de woonkamer. 

 

Als dit echt zo is wordt het behoorlijk lastig om de kabels voor het TV kastje en mijn bedraadde internet vanuit de meterkast naar mijn woonkamer te krijgen op een nette manier. Deze komen nu via de kabelaansluiten in de woonkamer binnen, als dat de KPN verbinding ook kan, is de wegwerkinfrastructuur er dus al.

 

Ik hoor graag wat mogelijk is!

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 5 June 2020, 14:48

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Hallo @Jeroen Schrama , als de kameraansluiting verbonden is met het IS/RA-punt zou het theoretisch moeten lukken.

KPN houdt echter aan dat het modem zo dicht mogelijk bij het IS/RA-punt dient te staan om de DSL-kabel tussen IS/RA en modem zo kort mogelijk te houden, dit om storingen te voorkomen.

Maar als bij jou de snelheid goed werkt met het modem in de huiskamer is er niemand die daar iets van zal zeggen.

Alleen als je in de loop van de tijd een keer problemen krijgt zal KPN alsnog adviseren de modem in de meterkast te plaatsen.

Succes.

 

Reputatie 7
Badge +24

Als het ISRA punt in de meterkast, zit, dan komt internet dus daar binnen. Daar is niets aan te veranderen. Als u een kabel vanuit uw meterkast hebt liggen naar uw woonkamer, dan kunt u deze kabel in de meterkast aansluiten op het ISRA punt en dat de Experiabox in de woonkamer neerzetten. In dit geval moet deze kabel een telefoonkabel zijn. U kunt dit in theorie doen, maar dit is niet bevorderlijk voor de snelheid en stabiliteit van uw verbinding. Zoals @JanD al aangeeft.

Maar als u die kabel van meterkast naar woonkamer hebt liggen, dan kunt u ook de Experiabox in de meterkast neerzetten en de tv ontvanger in de woonkamer via deze kabel aansluiten. In dit geval moet deze kabel een netwerkkabel zijn. Als dit een coax kabel of een telefoonkabel is, dan kunt u deze (laten) vervangen door een netwerkkabel. 

Reputatie 7

Hoi @Jeroen Schrama, welkom op het forum! Als er een wandcontactdoos in de woonkamer zit kun je die over het algemeen prima gebruiken. Direct op de IS/RA is aanbevolen, maar als je interne bekabeling een beetje op orde is, wil het prima. Zelf woon ik in een relatief nieuwe woning (2012) en heb daar de boel ook gewoon in de woonkamer op de wandcontactdoos. 

 

Is het een varkensneus, dan gebruik je de DSL-kabel uit het installatiepakket en plug je daar de telefoonstekker op zodat deze in de varkensneus kan. Bij een reguliere wandcontactdoos kun je de DSL-kabel zo inpluggen (kies het grijze poortje). De kabel gaat dan in de Experia Box in de DSL poort, net als bij het aansluiten op het IS/RA punt in de meterkast. 

De wandcontactdoos daar zit natuurlijk een kabel achter. Check dan wel even in de meterkast of het andere eind van die kabel wel ingeplugd zit in het IS/RA punt. Anders komt het signaal niet binnen op de wandcontactdoos.

 

Mocht je problemen ervaren met de verbinding als je het zo hebt aangesloten, dan kan het wel zijn dat het beter is om toch de IS/RA te gebruiken.

Hoi @Jeroen Schrama, welkom op het forum! Als er een wandcontactdoos in de woonkamer zit kun je die over het algemeen prima gebruiken. Direct op de IS/RA is aanbevolen, maar als je interne bekabeling een beetje op orde is, wil het prima. Zelf woon ik in een relatief nieuwe woning (2012) en heb daar de boel ook gewoon in de woonkamer op de wandcontactdoos. 

 

Is het een varkensneus, dan gebruik je de DSL-kabel uit het installatiepakket en plug je daar de telefoonstekker op zodat deze in de varkensneus kan. Bij een reguliere wandcontactdoos kun je de DSL-kabel zo inpluggen (kies het grijze poortje). De kabel gaat dan in de Experia Box in de DSL poort, net als bij het aansluiten op het IS/RA punt in de meterkast. 

De wandcontactdoos daar zit natuurlijk een kabel achter. Check dan wel even in de meterkast of het andere eind van die kabel wel ingeplugd zit in het IS/RA punt. Anders komt het signaal niet binnen op de wandcontactdoos.

 

Mocht je problemen ervaren met de verbinding als je het zo hebt aangesloten, dan kan het wel zijn dat het beter is om toch de IS/RA te gebruiken.

Super, bedankt voor het duidelijke antwoord!