Experiabox valt uit!

  • 23 December 2020
  • 11 reacties
  • 115 keer bekeken

We hebben nu ruim een half jaar KPN en het valt me op dat deze Experiabox V10a dagelijks meerdere malen uitvalt. Afgelopen tijd was het vaak in de avond, maar sinds kort ook in de ochtend en overdag.  Het lampje aan de voorkant wordt dan rood en vaak na 1-2 minuten hersteld het zich weer en brandt hij groen. De tv lijkt geen problemen te hebben. Het is op dit moment best storend, omdat er overdag veel thuis gewerkt wordt. 

Ik heb enkele keren de modem gereset (fabrieksinstellingen) en de diverse testjes doorlopen die via KPN worden aangeboden. Tot op heden nog geen toonbaar resultaat helaas. 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Badge +19

Dat klinkt niet best. Wat heeft u allemaal aangesloten op de experiabox? Gebruit u dit soort dingen?

 

@Joep1965 Hoi Joep. Er is enkel Apple TV en Interactieve TV ontvangen aangesloten. Ik maak geen gebruik van Powerline Adapters. 

Badge +19

Dat klinkt alvast goed. Heb je glasvezel of koper?

@Joep1965 Koper, en alles is aangesloten/geïnstalleerd door een monteur. Ze hebben zelfs compleet nieuwe kabel getrokken vanuit kastje buiten naar de woning omdat er nog geen KPN kabel lag. 

Badge +19

Hum ergens moet er toch iets zijn wat het probleem veroorzaakt. Vaak is dat toch terug te vinden in de bekabeling.  Wellicht in een stekkertje wat sluiting maakt. Om dat uit te sluiten zou je een paar uur moeten testen zonder dat er iets is aangesloten en eventueel met een nieuwe kabel tussen het modem en het israpunt.  Probeer het want een monteur zal dit jaar niet meer lukken vrees ik.

@Joep1965 Dat kan ik idd gaan proberen. Afstand tussen israpunt en modem is nu ongeveer 8 meter  en lijkt een oude kabel. Verder kan ik op het forum ook lezen dat de V10a box wel vaker dit probleem heeft, dus mogelijk dat een update naar een V12 box al het verschil gaat maken (de oplossing bij sommige met hetzelfde probleem).

Ik wacht eigenlijk nog op een reactie vanuit de klantenservice zelf op dit bericht, maar begrijp met de Kerst voor de deur dat dit mogelijk nog even op zich kan wachten. 

Reputatie 7
Badge +17

@HKT09A begrijp ik goed dat de kabel tussen het aansluitpunt in de woning en de grijze poort DSL op het modem 8 meter is? De aangeraden afstand is namelijk maximaal 2 meter. Zou je eens kunnen kijken of je deze kan vervangen door een kortere kabel? Mocht je die niet hebben laat het dan hier even weten zodat ik die kan sturen. 

@Bram_ Hoi Bram! Ik ga dat idd eens proberen. Heb zo’n kabel wel in huis. Je hoort nog van me.

Ongeveer 2 dagen geleden de modem bij aansluitpunt geplaatst. Kabel ertussen is <1 meter. Het ging een hele tijd goed tot in de namiddag vandaag. Rond 16:50 vandaag klapte de modem er weer uit (rode lampje aan voorkant op rood), wifi weg en dit herhaalde zich meerdere malen (nog steeds onstabiel nu) Gek genoeg leek het vooral te komen wanneer ik de Sonos wilde inschakelen via de app. Heb gecheckt maar deze staat op 2,4 GHz aangesloten, zoals voorgeschreven. Ik heb geprobeerde via de data log te begrijpen waar het fout gaat, maar het gaat mijn kennis te boven. @Bram_ kan jij helpen? 

Reputatie 7
Badge +17

Yes! Kan ik doen. Ik heb de verbinding nogmaals doorgemeten en zie met wat ik op dit moment doormeet voldoende reden om een monteur te sturen. Ik heb je een privébericht gestuurd met meer informatie. 

De modem wissel (V10a naar V12) blijkt een positief effect te hebben. De verbinding is stabiel. Dus het probleem lijkt opgelost!