Vraag

Geen KPN over Glasvezel in Landgraaf?

  • 21 July 2022
  • 18 reacties
  • 635 keer bekeken

Reputatie 1

Gemeente Landgraaf gaat voor aanleg van glasvezel in zee met Delta Netwerk. Bij de aanbevolen providers zie ik geen KPN.  Betekent dit dat ik moet overstappen?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Badge +19

Sowieso wel aan laten leggen.  Je kan eventueel kpn behouden maar dat zal dan niet over glasvezel zijn maar over de bestaande verbinding. 

Reputatie 7
Badge +21

Betekent dit dat ik moet overstappen?

Als je nu glasvezel wilt gebruiken wel, maar als je tevreden bent kan je ook bij KPN blijven (op bestaande koperdraad).

Reputatie 7
Badge +7

Als kpn bevalt dan zou ik gewoon bij kpn blijven,  laat het glas maar wel leggen.

Niks moet. Kpn blijft gewoon leveren via dsl. Als je nu geen problemen hebt heb je gewoon voldoende snelheid. 

Reputatie 1

Bedankt voor jullie reactie. Het probleem is dat KPN bij mij maar een beperkte snelheid kan leveren. . Bekabeling is inmiddels 55 jaar oud. Jammer dat KPN niet mee doet. Kans dat KPN een eigen glasvezel gaat leggen is in dit spel niet erg groot. Ook niet slim dat de gemeente niet aandringt op meer keuze in het aantal providers.

Hoe beperkt is de snelheid, @saldenJP ?

Reputatie 7
Badge +12

Dat delta komt betekend niet dat KPN er niet bij gaat komen. Bij mij in de buurt hebben we Geervliet, een klein dorpje. Delta heeft afgekondigd daar binnenkort glasvezel aan te leggen en onlangs heeft KPN dat ook aangekondigd. Dus er kunnen altijd meerdere netwerken glasvezel naast elkaar uw woning in komen.

Reputatie 1

snelheid volgens de website van KPN 37 mb  Ik heb door pairbonding het dubbele 70 -75
 

En ja KPN komt mogelijk ooit maar waarom niet samen op de zelfde kabel. Dacht dat we te kort aan vakmensen hadden. En twee keer kabel naar binnen en twee kastjes naast de ZIggo aansluiting .

Had de gemeente niet harder kunnen onderhandelen over het afgesloten convenant? 

Reputatie 7
Badge +12

Er zijn al te veel topics over delta, kpn zal hier zeer waarschijnlijk niet over gaan leveren.

Reputatie 1

Ja gemiste kans van KPN en Landgraaf en voor de klanten van KPN.

Reputatie 7

Hier ook zo 🤣 vandaag is bij ons de laatste peildag van Delta, dus ik blijfalsnog hopen dat het is gelukt (ondanks dat er veel mensen erg stug zijn en zo'n 'nieuwe' aanbieder niets vinden,... Echt ik snap dat niet,...) KPN laat niks meer horen, Reggefiber wilde in 2013 al aanleggen. Maar toen KPN dit overnam trokken ze de stekker eruit,... Ja graven ze hun eigen graf 🤣 ik meen dat KPN wilt dat rond 2026 80% van het koper netwerk is verglaasd. Ik heb er voor in mijn regio geen hoop meer in. Maar ja je weet het niet. Ze laten wel kansen liggen hier, en het is goed voor de diversiteit in provider keuze. En dat redden ze dan echt niet meer met die gare koperkabel tegenover de kabelaar en evt Delta. Kpn netwerk geeft volgens de postcodecheck 'nog geen glasvezel beschikbaar' aan. Staat er inmiddels al jaren. Kunnen we met een korreltje zout nemen verwacht ik 😅

Gaat het je alleen om internet zou ik opzeker gaan overstappen. Gaat het je ook om tv kijken dan is Caiway via Delta een goede keuze, is van oorsprong een kabelaar en vindt ik zelf qua zenderpakket vergelijkbaar met Ziggo. Via Delta zelf is vindt ik te duur. En Online.nl wil je gewoon niet,... Dat worden bij ons de eventuele 3 keuzes.

Vind je het helemaal niks, blijf dan lekker bij KPN. Maar er is meer keuze. Pak je ff een jaartje met een korting erbij. Bevalt het niet kun je altijd weer terug overstappen. Zou ik prima vinden een KPN en Delta en Ziggo aansluiting in de MK. Koop een eigen modem zowel geschikt voor las als kabelaansluiting in kader vrije modem keuze. Richt je interne netwerk hier op in, dan is het jaarlijks overstappen makkelijk en kun je telkens een leuke korting meepikken 😋

Reputatie 7
Badge +24

En ja KPN komt mogelijk ooit maar waarom niet samen op de zelfde kabel.

Omdat het gewoon concurrenten zijn.

Had de gemeente niet harder kunnen onderhandelen over het afgesloten convenant? 

Delta en KPN willen helemaal geen gebruik maken van hetzelfde netwerk. 

Ik heb door pairbonding het dubbele 70 -75

Dat is toch een probleemloze snelheid voor een klein huishouden. Zolang je geen server in huis hebt of regelmatig zéér grote bestanden moet downloaden is het prima.

En met continu '’groter'’ gebruik ook prima.

Ter info

HD video stream via ontvanger 7,2 Mb/s
HD video stream streamingdienst 5 Mb/; 4k 25 Mb/s

Reputatie 1

iedereen bedankt die de moeite nam om te reageren 

We zitten in stap 1 Delta is blij en Gemeente is trots met zijn intentie overeenkomst, 

Voorlopig heb ik nog even tijd om opties te bekijken, Het laten aansluiten kost niets en met het kastje in huis is de overstap ,indien nodig ,snel gemaakt
Ooit was ik blij met een modem op de telefoonlijn en zeker toen we konden bellen en internetten tegelijk. 75 mb is dan al een klein wonder.

Reputatie 7

Hoi @saldenJP, welkom op het forum. Wij maken inderdaad geen gebruik van het netwerk van Delta, zoals al genoemd is in de eerdere reacties. Op onze site hebben we ook een pagina die dat uitlegt: KPN en Delta Fiber Nederland.

Er zijn plekken waar verschillende glasvezelnetwerken naast elkaar worden aangelegd, het voorbeeld van Ik_Hussel geeft dat aan. Ook bij mijn ouders worden momenteel 2 netwerken naast elkaar aangelegd, een van beide is van Delta en de ander is een kleinere lokale partij waarvan ik de naam ben vergeten.

Het kan zijn dat het in de toekomst wel aangelegd wordt, je kunt op de site van KPN Netwerk kijken of er een planning voor is.

 

 

Naast het glasvezelnetwerk van Delta blijft ons kopernetwerk actief, daar veranderd niets aan. Er is geen haast met het maken van de keuze begrijp ik, zet alle opties naast elkaar en vergelijk alles. Uiteindelijk is het het belangrijkste dat jij een abonnement hebt wat bij jouw wensen past.

Reputatie 1

Dag Jasper

Dit is een reactie van KPN neem ik aan. Wat info voor je.

Gemeente heeft 5 partijen benaderd. Een heeft niet gereageerd. Twee konden /wilden niet voldoen aan de randvoorwaarden. Van de laatste 2 bleef Delta over.
KPN zal, neem ik aan,  beslist beslist een van de 5 zijn geweest. Als ze afvallen is er weinig hoop voor de toekomst. Weinig inzet om de het magere huidige aanbod op te poetsen.
Wordt dus een probleem als ze van het koper af willen,  Duur onderhoud en energie onvriendelijk. Proeven lopen al lees ik.
En nog iets. Heb de afgelopen 10 jaar drie keer van energie leverancier gewisseld en nog steeds over de zelfde kabel. Ook mijn zonnepanelen weten ze goed te verrekenen,  Iets voor je werkoverleg? Een aansluiting Het kan. Kan op de KPN kabel ook overstappen op T-Mobile

Reputatie 7

Het kopernetwerk gaat niet zomaar uit, alleen als er een glasvezelnetwerk is waar wij ook over kunnen leveren. Dat is nu nog niet het geval dus koper blijft gewoon actief. 

Het gebruiken van de kabel van een andere netwerkbeheerder is niet een heel simpel iets, er zitten veel factoren aan vast waar ik het merendeel ook niet van weet. Het aanleggen van zo'n netwerk is duur, vaak zie je ook dat de beheerder eerst een bepaalde periode het alleenrecht heeft op die kabel. Later kan het vrijgegeven worden voor andere providers, dat is geen garantie dat alle providers dan beschikbaar worden.

Reputatie 7
Badge +7

En dat laatste is vanwege marktwerking,  zodat kpn bijvoorbeeld niet een monopolie positie krijgt.