Vraag

Geen verbinding met RDP via VPN. Wel via hotspot telefoon op wifi.

  • 16 March 2021
  • 13 reacties
  • 354 keer bekeken

Hoi,

Vandaag heb ik internet via KPN geïnstalleerd gekregen met daarbij een nieuw modem (Experiabox v12). Het internet doet het prima, maar zodra ik via een VPN en een remote desktop naar mijn werk probeer te verbinden gaat dit niet. De VPN zelf verbind wel, maar de remote desktop verbinding kan niet gelegd worden.

Het gekke is, als ik met mijn telefoon (die zelf op wifi zit) een hotspot maak, en daar met mijn PC mee verbind, kan ik wel een connectie met de RDP maken. Ik heb van alles geprobeerd, mijn PC via wifi, via een kabel met de modem verbinden etc.

Waar gaat het mis? Waarom kan het via extra tussenstap, via telefoon wel, maar direct via mijn PC niet?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7

Dus de PC heeft wel een VPN verbinding maar binnen die VPN verbinding kan geen RDP sessie gestart worden?

Wat zijn de eerste drie bytes van het IP adres van de computer op jouw werk?

Dus de PC heeft wel een VPN verbinding maar binnen die VPN verbinding kan geen RDP sessie gestart worden?

Ja dat klopt. De VPN kan gewoon verbonden worden, maar zodra ik de RDP open, krijg ik de volgende melding:
 

 

Aangezien ik er wel via mijn telefoon (tel als hotspot, vpn/rdp op pc) bij kan, ga ik er vanuit dat het iets aan mijn kant is. Aan mijn PC zelf is niks veranderd, enige is dus een andere provider en modem. Kan het zijn dat ik aan instellingen iets moet veranderen? Portforwaring oid?

Misschien relevant is dat ik gebruik maar van twee superwifi punten. Alhoewel ik het ook geprobeerd heb zonder superwifi maar met een ethernet kabel direct vanaf de modem naar PC…

 

Wat zijn de eerste drie bytes van het IP adres van de computer op jouw werk?

Waar kan ik dat vinden?

Reputatie 6
Badge +9

@jesseb100

Het zijn sowieso de eerste drie cijfers van een IP adres.

Dus als jij zou inloggen op je box 12 zou dat moeten met 192.168.2.254.

Bij jouw gaat het dus om 192 (als voorbeeld)

Misschien even naar je werk bellen wat het IP adres is van die computer ?

@jesseb100

Het zijn sowieso de eerste drie cijfers van een IP adres.

Dus als jij zou inloggen op je box 12 zou dat moeten met 192.168.2.254.

Bij jouw gaat het dus om 192 (als voorbeeld)

Misschien even naar je werk bellen wat het IP adres is van die computer ?


Via mijn telefoon kan ik dus nog wel bij mijn werk pc komen, als ik daarop ipconfig check, begint het ipv4 adres met 10.

Reputatie 7

Het gaat mij ook niet om de eerste drie bytes van jouw lokale IP adres maar om de eerste drie bytes van het LAN IP adres van de computer waar je mee wilt verbinden.

Dus niet de 192.168.2 van je lokale PC maar die van de computer waarnaar je die RDP sessie opzet. Dat kan je zien door op de remote computer in een cmd prompt het commando ipconfig /all te geven.

Als ik het goed begrijp begint dat IP adres dus met 10.

Dan is dat dus ook geen oorzaak van het probleem.

Dus niet de 192.168.2 van je lokale PC maar die van de computer waarnaar je die RDP sessie opzet. Dat kan je zien door op de remote computer in een cmd prompt het commando ipconfig /all te geven.

Voor de duidelijkheid, de remote computer is mijn werk computer toch? Waarmee ik via de rdp naar verbind? Daar is het 10. Mijn eigen pc is het inderdaad 192.

Reputatie 7

Zou jij eens op jouw lokale PC zonder VPN verbinding in een cmd prompt het commando route print kunnen geven en het resultaat hier kunnen posten.

En dan graag ook nog een met VPN verbinding.

Deze is met vpn:
 


En zonder:

 

In de active routes staat met vpn een ip adres beginnend met 172, zijn dat de bytes waar je op doelde?

Reputatie 7

Dan ben ik als laatste benieuwd naar de uitkomst van een een tracert commando naar het iP adres van de computer waarmee je die RDP verbinding wilt opzetten.

Ik heb het vermoeden dat die namelijk niet door de VPN tunnel gestuurd wordt maar gewoon Internet op gezet wordt.

Ik ging er vanuit dat dit het ip adres is beginnend met 10, of niet?
 

 

@wjb Kun je hier wat mee?

Reputatie 7

Mijn vermoeden was juist, de route naar de computer die je wilt benaderen wordt niet door de VPN tunnel geleid maar gewoon naar Internet doorgestuurd.

De definitie van de VPN tunnel is dus niet correct. Dit zal je met de beheerder van de VPN verbinding moeten opnemen.

Mijn vermoeden was juist, de route naar de computer die je wilt benaderen wordt niet door de VPN tunnel geleid maar gewoon naar Internet doorgestuurd.

De definitie van de VPN tunnel is dus niet correct. Dit zal je met de beheerder van de VPN verbinding moeten opnemen.

Oke, bedankt voor het meedenken en hulp.