Vraag

Geen wifi meer op Samsung smart tv

  • 8 March 2023
  • 21 reacties
  • 677 keer bekeken

Goede middag,

 

Laatst kwam ik erachter, dat mijn Samsung tv geen wifi verbinding meer wil maken.

Eerst wat gegevens:

Het betreft een Samsung U55H7000 en een Experia V10 router met 14 wifi apparaten.

De wifi werkt perfect op de andere apparaten.

Ik heb 3 versterkers, waarbij de dichtsbijzijnde op 0.5 meter van de tv staat.

Wat heb ik gedaan:

  1. Router stroomloos gemaakt.
  2. Tv stroomloos gemaakt.
  3. De tv werkt wel met de hotspot van mijn telefoon.
  4. Daarna weer verbonden met de router maar zonder resultaat. Hij ziet dus wel mijn wifi netwerk.
  5. De software geüpdated via de hotspot. Software versie is T-MST14DEUC-2900 BT- S/G
  6. Imiddels weet ik niet meer wat te doen om hem met wifi te verbinden. Ik heb heel veel gelezen op dit forum ( ook over de lease tijd reduceren naar 14400 seconden, maar omdat hij het wel doet met de hotspot hier niets mee gedaan)

Gaarne advies,

Bij voorbaat dank.

Dick.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Hallo @Dickmail wat voor (fout)melding(en) geeft je tv als je probeert te verbinden met wifi?

Lukt het wèl bekabeld?

Geef anders je tv eens een fabrieks-reset en probeer dan de verbinding weer op te bouwen.

 

Beste JanD,

 

Bedankt voor je reactie.

De foutmelding is “ kan geen verbinding maken met het draadloze netwerk” in combinatie met een kruis door het lijntje tussen de router en de tv.

Bedraad lukt het wel.

Een tv-reset is uiteraard mogelijk, maar omdat het wel lukt met de hotspot heb ik het idee dat het aan de router ligt en niet aan de tv.

Daarnaast ben ik een beetje huiverig om een reset te geven, omdat ik niet weet hoe de tv er dan “uitkomt” in de zin van andere instellingen.

Als ik focus op de router, wat zou ik daar kunnen doen aan de instellingen (behalve een reset te geven)?

Alle ideeën zijn welkom.

 

Vr. groeten,

Dick.

Hallo @Dickmail welk merk en type versterkers gebruik je?

Als het KPN-versterkers zijn behoort de wifi op de V10 uit te staan en doen alleen de versterkers hun werk.

Als je via de tv SSID (wifinamen) zoekt kom je dan in het lijstje van wifinamen wel jouw wifi-naam tegen?

 

 

 

Beste JanD,

Het zijn de originele KPN Expedia speakers (de zwarte kastjes) en ja, de Wifi staat uit op de V10.

Op de tv zie ik de ssid namen van mijn wifi netwerk staan. Ik heb er zelfs 3, de primaire wifi en de 2 extra zenders (2,4 Ghz en 5 Ghz) die je in de V10 kunt activeren.

Behalve de 5 Ghz ( de tv pakt deze niet) heb ik zowel de primaire als de 2,4 Ghz diverse malen geprobeerd; ook nadat de tv bedraad is geweest.

 

Vr. groeten,

Dick.

 

 

 

Reputatie 5
Badge +6

@Dickmail als je er 3 zit dan klopt er iets sowieso niet het zouden er ik in principe 2 moeten zijn normaal gesproken meestal 2.4 en 5 ghz. Een 3e zal zou niet moeten mogen tenzij een apparaat deze uitzend. Toevallig chromecast of iets dergelijks die dit uit zich zelf uitzend? Of 1 vd versterkers?

Beste Steve Mnt,

 

Bedankt voor je reactie.

Ik zie wel degelijk 3 ssid namen verschijnen; alle van mijn netwerk:

De basis/primaire ssid.

Daarnaast de twee extra zenders, die jezelf kunt activeren, n.l. 2,4 Ghz en 5 Ghz.

Ik heb geen chromecast en omdat ik de nummers/aanduidingen ken van de 3 versterkers, weet ik dat die het ook niet zijn.

 

Vr. groeten,

Dick Koomans.

Reputatie 5

@Dickmail 

Volgens de specificaties van Samsung ondersteund uw TV (55U7000) alleen volgende protocol:

Deze televisie ondersteunt de communicatieprotocollen IEEE 802.11a/b/g/n. Samsung beveelt het gebruik van IEEE 802.11n aan. Videobestanden op een apparaat dat via DLNA met de tv is verbonden, worden mogelijk niet vloeiend afgespeeld.

Dat betekend dat uw TV alleen met een 2.4G Wifi signaal kan verbinden en dus niet met 5G Wifi overweg kan. 

Daarom adviseer ik u om de “ExtraWifi 2.4G” te gebruiken om uw TV via WIFI te verbinden.

Zorg er voor dat dit ExtraWifi2.4 geactiveerd is in de wifiversterkers, maar u geeft al aan dat u het wifi netwerk al ziet.

Let op dat “ExtraWifi 2.4G” een ander passwoord heeft ! U kunt dat zelf ook aanpassen in de wifiversterkers onder ExtraWifi. 

Mocht u veel bestanden via DLNA afspelen , gebruik dan liever een vaste kabel verbinding ivm het vloeiend afspelen.

Hallo @Radioman de bettreffende tv ondersteunt ook de 5.0-band, gezien de 802.11 A/N-banden

 

Reputatie 5

@JanD Terechte opmerking , 802.11 a/n banden kunnen inderdaad ook op 5Ghz.

De informatie van Samsung waarna ik verwijs is inderdaad daarin niet helder. 

Heb nogmaals naar een bevestiging gezocht of een U55H7000 een 5Ghz module heeft ingebouwd , maar daar geen bevestiging van gevonden. Voor als nog ga ik er vanuit dat deze TV alleen een 2.4Ghz module heeft.

Maar lees net nog eens terug dat @Dickmail wel via een hotspot een wifi verbinding kan maken met de TV. 

Daarmee de vraag aan @Dickmail ; kan u checken of de hotspot op 2.4 of 5 GHz was ingesteld?

 

Beste Radioman,

 

Ik had ook al ontdekt, dat mijn tv geen 5 Ghz ondersteunt, dus de Extra wifi 5G had ik sowieso al niet gebruikt.

Ik heb nogmaals de Extra wifi 2,4G geprobeerd, maar zonder resultaat. Voor alle zekerheid had ik nog even het wachtwoord voor Extra wifi 2,4 G  geverifieerd in het menu van de versterkers.

Ik heb ook geprobeerd om middels de WPS knop op de dichtstbijzijnde versterker de tv te “ dwingen”  verbinding te maken, maar zonder resultaat.

Het blijft opmerkelijk, dat via de hotspot op mijn telefoon de verbinding moeiteloos tot stand komt, hetgeen mij sterkt in het idee dat het niet aan de tv ligt.

Ook de andere 13 apparaten, die in het netwerk hangen, functioneren zonder problemen ( in het menu van de Expedia kan ik precies zien welk apparaat aan welke versterker is gekoppeld; de tv zie ik daarin niet terug)

 

Nog meer ideeën?

 

Vr. groeten,

Dick.

 

Reputatie 5

@Dickmail 

Hebben de wifi versterkers de laatste firmware ?  Firmware versie:1.00.36v2  Deze staat op het inlogscherm.

Zijn de “wireless netwerk naam” en “password” in vergelijking met de situatie waarin de WIFI verbinding nog wel werkte nog steeds dezelfde?

 

 

Beste Radioman,

De firmware versie is inderdaad 1.00.36v2.

Ssid en password zijn al tijden hetzelfde; ook in de periode , dat de wifi verbinding nog werkte.

 

Vr. groeten,

Dick.

 

 

Reputatie 5

@Dickmail 

Die firmware is ongeveer 4 maanden geleden aangepast, weet niet of dat overeenkomt met je ervaring aangaande het Wifi connect probleem naar je TV.

Een optie die je nog kan proberen ( indien mogelijk )  is om alléén de V10 aan te sluiten met daarin de Wifi voor 2.4 geactiveerd met dezelfde SSID en password zoals je nu gebruikt. Indien dat wel succesvol is , de wifi versterkers weer aansluiten en nogmaals dubbelchecken dat dat dan inderdaad weer niet werkt.

Daarmee toon je aan dat er een issue in de wifiversterker (icm V10) moet zitten, specifiek voor je verbinding naar de TV. 

Beste Radioman,

Ik sluit niet uit, dat de firmware update samenvalt met de verbindingsproblemen; omdat ik niet veel gebruik maak van de internetfunctie heb ik dat niet eerder geconstateerd.

Ik had ook al bedacht om de versterkers tijdelijk uit te zetten en het wifi signaal te betrekken van de V10.

Dus ik ga de drie RJ45’s van de versterkers uit de router halen, activeer de wifi in de V10, wacht tot het wifi lampje gaat branden en ga proberen de tv met het wifi signaal te verbinden.

Fingers crossed.

 

Vr. groeten,

Dick.

 

Beste Radioman,

 

Helaas, de test om het wifi signaal alleen van de V10 te gebruiken, heeft niets opgeleverd.

Daarna de drie versterkers opnieuw aangesloten, de wifi op de V10 uitgezet en opnieuw geprobeerd ook zonder resultaat.

Ik heb ook nog de gast- wifi aangezet en getracht te koppelen, ook zonder resultaat.

Ik word er onderhand moedeloos van.

Nog meer ideeën?

Iemand?

De KPN?

 

Vr. groeten,

Dick.

Reputatie 5

@Dickmail

Vervelend om te horen dat het nog steeds niet lukt om de TV via Wifi te verbinden.

Ik ken het Samsung TV menu niet, maar is er een optie onder netwerk om alléén de netwerk settings te resetten naar fabriek instellingen? Of kunt u het Wifi netwerk waarmee u wil verbinden een keer geheel verwijderen en opnieuw toevoegen?

Beste Radioman,

Nogmaals dank voor de moeite, die je neemt om me te helpen.

Er is geen optie om alleen de netwerk settings te resetten.

Het wifi netwerk verwijderen durf ik niet aan om te voorkomen, dat ik van de regen in de drup kom.

Ik heb in de netwerkinstellingen het basis netwerk opnieuw ingevoerd als zijnde een nieuw netwerk ( incl. wachtwoord) ; ik had met het uitvoeren van de opdracht het idee, dat het daadwerkelijk werd gezien als een nieuw netwerk, maar uiteindelijk ook zonder resultaat.

Ik heb ergens gelezen om ipv6 ( is nu ingesteld op de V10) terug te zetten naar ipv4, maar dat durf ik ook niet aan. Mijn kennis is op dit punt ontoereikend.

Ik heb zitten lezen op het forum van Samsung, waar dit probleem ook behandeld wordt, maar omdat de hotspot met de telefoon het wel doet, zijn er geen raakvlakken. De wifi module in de tv is dus niet kapot.

De laatste software van de tv is aanwezig.

Ik heb sterk het idee, dat de fout in de V10 zit.

KPN HELP.

Bellen met hun helpdesk begin ik niet aan vanwege eerdere negatieve ervaringen met hen (zoals “ brandt het wifi lampje op je modem”).

Ik overweeg om met Samsung contact op te nemen, want die kunnen de tv “ overnemen”.

 

Vr. groeten,

Dick.

Reputatie 7
Badge +30

Hallo @Dickmail, wat heb je al veel geprobeerd! Jammer dat het tot nu toe nog geen effect heeft gehad. Ik zou dan toch denken aan het resetten van de tv, ook al snap ik ook dat je dat liever niet wilt. Daarnaast ben ik ook benieuwd of je al contact met Samsung hebt gehad?

Beste Marcia,

Ik heb inmiddels de tv gereset, jammergenoeg zonder resultaat.

Met Samsung heb ik nog geen contact gehad, omdat ik niet denk dat daar de oorzaak zit.

 

Heeft de KPN nog ideeën?  Na heel veel jaren trouwe klant bij de KPN heb ik wel recht op jullie directe ondersteuning lijkt me.

 

Vr. groeten,

Dick Koomans.

 

Reputatie 7
Badge +30

Hmm. Ik zie het inderdaad.. Als het zowel met een wifi versterker, als ook met een V10 niet werkt op 2.4 GHz, betwijfel ik of het aan de V10 ligt. Dat zijn natuurlijk twee verschillende apparaten. Je zou nog eens kunnen kijken of er op het Samsung forum/website nog iets genoemd wordt over deze specifieke situatie. 

Reputatie 7
Badge +30

Wat ik nog kan bedenken is dat je toch de tv eens reset. Mocht dit ook geen oplossing bieden, dan wellicht voorlopig de tv bekabeld aansluiten. Hoewel ik kan begrijpen dat dit niet ideaal is.