Vraag

Geld betaald voor telefoonaansluiting met maar 2 draden, nu geen sneller internet

  • 21 December 2021
  • 25 reacties
  • 486 keer bekeken

Hallo,

Wij hebben sinds een jaar een nieuw huis.

Toen wij bijna klaar waren, hebben wij de Nuts bedrijven gevraagd een aansluiting te maken in ons huis.

Voor Enexis, is het normaal dat je hiervoor betaald, glasvezel van Delta, zouden wij voor moeten betalen, en KPN zou gratis zijn.

Echter de Glasvezel van Delta hebben wij gratis gehad, en KPN kwam met een factuur van € 698,00.

Doordat wij al jaren tevreden waren met KPN, hebben wij hier toch voor gekozen.

Nu zijn we een jaar verder, en geeft KPN aan, de snelheid te kunnen verhogen.

Zo gezegd, zo gedaan, ik was er al blij mee, van 50MB, naar meer dan 100MB.

Vandaag is hier dus een monteur geweest van KPN, (keurige man) doet zijn uiterste best, en geeft aan, dat hij het niet kan maken, omdat de kabel die is binnen gelegd, slechts twee draden zijn ingelast.

Ik gaf aan, dat ik hier een jaar geleden dik geld voor heb betaald, en nu, geen snelle internet kan krijgen, omdat er toen maar twee draden zijn ingelast.

Beleid van KPN is, dat er geen nieuwe twee draadjes ingelast gaan worden, wand dat kost geld.

Iets waar ik een jaar gelden al voor betaald heb.

De Firma KPN, wil gewoon weg dubbel geld verdienen, met dit trucje.

Weet iemand waar ik met dit probleem terecht kan?

grtzzz, Patrick

 

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

25 reacties

Reputatie 7
Badge +22

Beste @spijk012,

Je kunt het ook hier kwijt, maar je kunt ook een klachtenformulier invullen. 

Badge +19

Heeft kpn jou benaderd met de mededeling dat je sneller internet kon krijgen? Het beleid is inderdaad dat er maar één aderpaar gelast wordt.  Niet zozeer vanwege de kosten maar vanwege de capaciteit in de verdeelkasten.  Die zitten vaak overvol zeker in dichtbevolkte gebieden.

Ik wil gewoon een snellere internet verbinding.

bonded was een oplossing, maar dit kan niet, doordat er te weinig aders zijn ingelast, dit terwijl ik hiervoor wel betaald heb een jaar geleden.

€698,00 voor betaald…

Reputatie 7
Badge +9

U heeft destijds betaald voor een aansluiting. 

Een aansluiting op een enkel paar is nog steeds een aansluiting, dus daar is niks in misgelopen, Er word bij aanleg altijd gekeken naar wat er mogelijk is en er wordt daarmee aangelegd. 
Wel vreemd dat u een melding krijgt dat de snelheid omhoog zou kunnen, want dan is iets ben ik bang lang elkaar gelopen betreffende administratie . 

Als de monteur geconstateerd heeft dat er maar 1 paar is ingelast is dat heel vervelend maar een 2de paar is alles behalve de standaard, Er zijn genoeg woningen die maar op 1 paar zit aangesloten. 
Er wordt ook niet een 2de paar bij aangelegd. 

snap dat dit geen leuk nieuws is echter is dit wel de huidige situatie. 
Begrijp hiermee dan ook de mogelijk frustratie zeker aan de hand van het toegezonden bericht. Echter in deze situatie bent u beperkt door de lengte van het aderpaar en hierbij de beschikbaarheid of gebrek daaraan voor een 2de. 

Reputatie 7
Badge +10

Ik wil gewoon een snellere internet verbinding.

bonded was een oplossing, maar dit kan niet, doordat er te weinig aders zijn ingelast, dit terwijl ik hiervoor wel betaald heb een jaar geleden.

€698,00 voor betaald…

 

Heb je betaald voor 4 draadjes?  Is dat je beloofd?

Ik denk eerder dat je betaald hebt voor een koperkabel an zich. Uiteraard wel jammer dat ze er dan niet gelijk 2x2 van maken, maar daar zal vast een reden voor zijn. Wel vreemd dat het systeem dan aangeeft dat het wel zou moeten kunnen. 

Een koperkabel is niet meer gratis, en niet meer verplicht aan te leggen door KPN zoals dat vroeger wel zo was.

Badge +19

Je hebt betaald voor een verbinding. Standaard is dat één aderpaar. Twee aderparen is echt iets van jaren geleden.  Blijft nog de vraag hoe heeft kpn jou jou medegedeeld dat er een hogere snelheid te leveren is. Het zou kunnen de dat de kast waarop je aangesloten bent toch nog een upgrade krijgt waardoor je met één aderpaar 100Mbit/s zou kunnen krijgen.  Zou bijzonder zijn want ik dacht dat kasten upgraden niet meer werd gedaan.

Reputatie 7
Badge +12

Vul wel even je profiel in dan kan een moderator met je meekijken.

Ik heb betaald voor een nieuwe kabel van KPN, waar je normaal niet voor betaald.

Dit was dus al bijzonder.

Mijn uitgangspunt is altijd geweest, dat ik voor een volledige kabel betaal, en niet de helft, KPN komt hierin te kort.

Moet ik nu weer mijn portemonnee trekken, om dit probleem te gaan betalen.

 

Ik denk dat ik maar een overstap maak naar glasvezel van delta, deze ligt hier namelijk ook binnen, en hier kan ik 1000MB op krijgen.

Reputatie 7
Badge +12

Alleen dat is dus dubbel onjuist. 
1) Bij nieuwe woningen wordt vaak gewoon betaald voor een aansluiting, bij hele wijken/straten is het interessant voor een provider om hierin mee te gaan omdat ze dan nieuwe klanten verwachten. Dan regelen ze het wel vaak uit zichzelf. Nergens staat meer vast dat KPN of welke andere provider verplicht is ergens een kabel te leggen. 
2) U heeft betaald voor een dsl verbinding en deze heeft u ook gekregen. Veruit de meeste aansluitingen zijn niet geschikt voor pair bonding .

Wat een L.. verhaal, hier kom ik niet veel verder mee.

Begin er echt van te balen, dit soort standaard antwoorden.

Hallo @spijk012 , omdat het niet in jouw straatje past vind je het ...verhalen.

Kijk de leveringsvoorwaarden er maar eens op na.

Anders stap je toch gewoon over naar de concullega:sunglasses::thinking:

Reputatie 7
Badge +24

Hier precies dezelfde situatie, ook maar 2 draadjes aangesloten, dus geen pairbonding. Terwijl we voor die aansluiting gewoon betaald hebben. Wel veel langer geleden, toen pairbonding misschien nog niet eens bestond. Maar toch. Als je er voor betaald zou je toch mogen verwachten dat je gewoon een volledige aansluiting krijgt en geen half werk.

Maar goed. Eigenlijk moet je hier niet achteraf mee aankomen. Want dat is zinloos. Dit moet je bij de aanleg gelijk goed regelen. De kans is echter groot dat KPN dan zegt: je krijgt maar 2 draadjes, en als je het daar niet mee eens bent, dan doe je het maar niet. Of je moet veel meer betalen. Tja ... wat doe je dan?

Reputatie 7
Badge +24

U heeft een 50 mbit abonnement begrijp ik. Welke snelheid haalt u bij een speedtest? Haalt u dan ook echt 50 mbit? Op een bekabeld aangesloten pc of laptop? 

Het is een beetje stom dat KPN je lekker zit te maken met een snelheidsverhoging wat heel niet blijkt te kunnen. Zelfs ook nog een monteur stuurt. Dat er maar 2 draadjes aangesloten zijn had KPN zo wel kunnen zien in hun systeem volgens mij.

Reputatie 7
Badge +20

Wat een rot situatie @spijk012, ik snap best dat je er niet zo blij mee bent dat je eerst te horen krijgt dat je over kunt naar een snellere verbinding en dat daarna blijkt dat dit toch niet het geval is :slight_frown: Extra zuur omdat je al aardig wat kosten hebt gemaakt bij de aanleg van de lijn.

Ik beloof je absoluut niet dat ik wat kan veranderen aan de situatie (zie de bovenstaande antwoorden van de KPN monteurs die ook actief zijn op het forum en de reacties van de andere klanten), echter wil ik wel graag onderzoeken wat hier mis is gegaan. Zou je daarvoor je gegevens in willen vullen in je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan?

Er wordt al jaren geen dubbele lijnen meer aangelegd. Er zal in de centrale waar je op zit (nieuwbouwwijk) ook helemaal geen plek meer zijn voor een extra lijn. Het is dus vreemd dat je dat bericht hebt gehad.

DSL in een nieuwbouwwijk is inderdaad prijzig. Ik had (dan toch) voor Delta gekozen. Het kan nog jaren duren voordat kpn daar glasvezel gaat (of laat) aanleggen.

Zelf heb ik al jaren een e-mail adres wat niet afhankelijk is van welke provider ik heb om meer armslag te hebben. Maar had nooit reden om naar andere provider te gaan.

Lijn upgrades van 14 Mb/s → 100 → 200 gehad. En nu komt er KPN-glasvezel. Houdt m'n 50 Mb/s abo echter (in m'n uppie snel genoeg; zelfs met 3 gebruikers tegelijk geen problemen). In de praktijk 70/30 en door overcapaciteit gaat het verbruik van de Interactieve tv daar niet vanaf.

Reputatie 7
Badge +7

---

Lijn upgrades van 14 Mb/s → 100 → 200 gehad. En nu komt er KPN-glasvezel. Houdt m'n 50 Mb/s abo echter (in m'n uppie snel genoeg; zelfs met 3 gebruikers tegelijk geen problemen). In de praktijk 70/30 en door overcapaciteit gaat het verbruik van de Interactieve tv daar niet vanaf.

@PeterG Met de overstap naar Hussel heb ik gekozen voor de lagere snelheid van 50/5. De KPN-medewerker probeerde mij nog over te halen om de hogere snelheid te nemen want dat zou tegenwoordig toch noodzakelijk zijn… Niet dus. Ook ik heb in de praktijk 70/30 en nooit snelheids- of capaciteitsproblemen. 

Ik denk dat veel mensen een snelheid hebben/betalen die hoger is dan ze eigenlijk nodig hebben.

(Ik heb trouwens een paar jaar geleden pairbonding gekregen.)

Ik denk dat veel mensen een snelheid hebben/betalen die hoger is dan ze eigenlijk nodig hebben.

 

En ik denk dat iedereen lekker moet doen wat hij/zij nodig acht... 🙂 Niemand kan over anderen oordelen. Ik bedoel… waarom een BMW als een Dacia ook voldoet… if you know, you know.

 

Ik zal maar gelijk weer een disclaimer plaatsen voordat daar weer iemand over valt 🙂 Er is natuurlijk niets mis met een Dacia, maar het zijn wel duidelijk verschillende voertuigen.

Reputatie 7
Badge +24

… waarom een BMW als een Dacia ook voldoet… 

Slechte vergelijking. Met de keuze voor KPN als provider kies je al voor BMW. 

En 120 bij een BMW is even snel als 120 bij een Dacia. En harder mag je toch niet 😉

Reputatie 7
Badge +11

Je hebt betaald voor een verbinding. Standaard is dat één aderpaar. Twee aderparen is echt iets van jaren geleden.  Blijft nog de vraag hoe heeft kpn jou jou medegedeeld dat er een hogere snelheid te leveren is. Het zou kunnen de dat de kast waarop je aangesloten bent toch nog een upgrade krijgt waardoor je met één aderpaar 100Mbit/s zou kunnen krijgen.  Zou bijzonder zijn want ik dacht dat kasten upgraden niet meer werd gedaan.

Kasten worden inderdaad niet meer geüpgrade, wel wordt sinds dit jaar vectoring toegepast uit centrales met een enkele DSLAM. Het zou dus kunnen dat er daardoor een hogere snelheid gehaald kan worden. VVDSL levert namelijk vrijwel altijd een hogere snelheid op dan VDSL.

Reputatie 7
Badge +7

… waarom een BMW als een Dacia ook voldoet… 

Slechte vergelijking. Met de keuze voor KPN als provider kies je al voor BMW. 

En 120 bij een BMW is even snel als 120 bij een Dacia. En harder mag je toch niet 😉

Behalve dat ook ik de vergelijking niet goed vind, was mijn bericht ook echt niet als een oordeel bedoeld. Het was niet meer dan een tip.

Verder is idd iedereen vrij om te doen/kiezen wat hij/zij nodig vindt. En daar heb ik altijd respect voor. Ook als die keuze anders is dan de mijne.

Ik zal maar gelijk weer een disclaimer plaatsen voordat daar weer iemand over valt 🙂 Er is natuurlijk niets mis met een Dacia, maar het zijn wel duidelijk verschillende voertuigen.

Hallo @CreativeS , 

zelf rijd ik Renault en heb ruim 32 jaar bij Renault gewerkt, dus kom niet aan mijn submerk Dacia, made by Renault:sunglasses:

… waarom een BMW als een Dacia ook voldoet… 

Slechte vergelijking. Met de keuze voor KPN als provider kies je al voor BMW. 

En 120 bij een BMW is even snel als 120 bij een Dacia. En harder mag je toch niet 😉

O, je mag op bepaalde gedeeltes en tijden nog gewoon 130 hoor en daarnaast… ik woon op de grens met Duitsland… je bent sterke vent als jij mij verbiedt sneller te gaan als ik even over de grens ben ;)

En gelukkig mogen meningen verschillen… het interesseert mij dan ook totaal niet of je een vergelijking goed of niet goed vindt. Men moet eens kappen met die onzinuitspraken of een abonnementssnelheid voor iemand wel of niet toereikend is, wel of niet te duur is. Al laat ik _als voorbeeld_ de voordeur open tijdens het verwarmen van mijn huis, het is mijn geld. Heeft niemand iets over te zeggen. Niemand hoeft hier zijn keuze te (laten) vergoeilijken. Fijne feestdagen :innocent:

Reputatie 7
Badge +24

Kasten worden inderdaad niet meer geüpgrade, wel wordt sinds dit jaar vectoring toegepast uit centrales met een enkele DSLAM. Het zou dus kunnen dat er daardoor een hogere snelheid gehaald kan worden. VVDSL levert namelijk vrijwel altijd een hogere snelheid op dan VDSL.

Dat is dan denk ik de reden dat mijn snelheid afgelopen jaar flink omhoog gegaan is. Ik had ongeveer 45 mbit bij een speedtest ofzo. En nu is bij mij 110 leverbaar.

Reputatie 7
Badge +11

Kasten worden inderdaad niet meer geüpgrade, wel wordt sinds dit jaar vectoring toegepast uit centrales met een enkele DSLAM. Het zou dus kunnen dat er daardoor een hogere snelheid gehaald kan worden. VVDSL levert namelijk vrijwel altijd een hogere snelheid op dan VDSL.

Dat is dan denk ik de reden dat mijn snelheid afgelopen jaar flink omhoog gegaan is. Ik had ongeveer 45 mbit bij een speedtest ofzo. En nu is bij mij 110 leverbaar.

Dat is goed mogelijk, dat is ongeveer wat er maximaal haalbaar is op het 17a-profiel met vectoring. Dan zal je ook wel binnen 200/300 meter van de centrale wonen gok ik. Zonder vectoriring zal 50Mbps wel echt de max zijn en deze loopt snel achteruit, de kabel tussen mijn woning en centrale is zo'n 850 meter lang en daar is nog maar 34Mbps mogelijk op een enkele lijn met VDSL2.

Reputatie 7
Badge +20

Wat een rot situatie @spijk012, ik snap best dat je er niet zo blij mee bent dat je eerst te horen krijgt dat je over kunt naar een snellere verbinding en dat daarna blijkt dat dit toch niet het geval is :slight_frown: Extra zuur omdat je al aardig wat kosten hebt gemaakt bij de aanleg van de lijn.

Ik beloof je absoluut niet dat ik wat kan veranderen aan de situatie (zie de bovenstaande antwoorden van de KPN monteurs die ook actief zijn op het forum en de reacties van de andere klanten), echter wil ik wel graag onderzoeken wat hier mis is gegaan. Zou je daarvoor je gegevens in willen vullen in je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan?

We hebben geen reactie meer van je gezien @spijk012, heb je wellicht al via een ander kanaal contact met KPN gehad? Of kunnen we je hier via deze weg nog wel verder mee helpen? Hoor het graag!