Beantwoord

geleverde downloadsnelheid verlaagd?

  • 28 September 2021
  • 9 reacties
  • 108 keer bekeken

In de loop der jaren ban ik zonder zelf ooit te veranderen van aanbieder wish, via wishnoknok, tiscali en telfort, abonnee van KPN thuis internet geworden.

De abonnementskosten zijn in enkele jaren tijd van € 18 naar € 32,50 gegaan (nog voordelig als ik het vergelijk met nieuwe abo’s van KPN nu) zonder dat ik daar qua techniek en snelheid veel van heb gemerkt.

Bij meting enkele maanden geleden (OOKLA) kwam ik op een downloadsnelheid van 50 Mb/s. Vorige week kwam er bericht dat op 24 september de software van het modem zou worden geactualiseerd.

Omdat ik op de plekken in huis met iets mindere dekking wat stroefheid in de verbinding leek te merken, vandaag maar eens gekeken of er verschil merkbaar was. en ziedaar nu heb ik een downloadsnelheid van 30 Mb/s!!!!!! Het maakt daarbij niet uit of ik via WiFi of via de bedrade aansluiting test. Overigens heb ik nog een Experia V8, dus heb twijfels of de update überhaupt van toepassing was.

Daarbij geeft KPN nu aan dat de max snelheid ergens bij de 100+ ligt terwijl nog niet zo lang geleden 70 à 80 was.

wat is er aan de hand? Wordt ik afgeknepen?

icon

Beste antwoord door Thomas van KPN 30 September 2021, 08:51

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 1
Badge

Hoi @avdb55 ,

Ik had precies hetzelfde, ook na de software update (wat eigenlijk migratie van Telfort naar KPN is) had ik een lagere snelheid. Ik had toen ook de experiabox V8. Blijkbaar gaat er iets niet helemaal goed met die update. Ik kan je qua oplossing niet verder helpen helaas omdat ik ondertussen ben overgegaan op glasvezel sinds gisteren.

 

Ik zou via 0800 0402 een ticket voor de backoffice laten aanmaken als ik jou was. Wellicht is er anders een moderator hier die je verder kan helpen.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @avdb55, welkom op ons forum!
Ik vermoed dat ik een idee heb waar dit hem in zit.
Er zijn Telfort abonnementen die 50Mbit/s kregen in plaats van de 30Mbit/s die bij dat abonnement hoorde. Deze snelheden zijn met de technische migratie die je noemt weer gecorrigeerd.

Om de snelheden te wijzigen kun je het abonnement om laten zetten naar een Hussel abonnement. Dit kan via je MijnKPN

Dus als ik het goed begrijp betaal ik nu meer dan 1,5x de prijs die ik eerder betaalde bij Telfort en krijg nu 60% van de prestatie. 
en zodra ik het abonnement wijzig, ga ik nog meer betalen. Dat noemen ze vooruitgang en innovatie.

misschien toch eens met de concurrent gaan praten. Die stuurt namelijk steeds aanbiedingen om het goedkoper te doen. Nemen we de telefoons gelijk mee.

Het wordt nog interessanter. Volgens de gegevens in mijn kpn heb ik een abo met 50 Mb/s download en 5 Mb/s upload. Maar het is dus 30/10!

en dan zouik ook nog per 23 september een abo-wijziging hebben. Daar weet ik dus niets van. KPN eigenwijs?

Reputatie 7
Badge +20

De wijziging die ik bedoelde had geen effect op de prijs van je abonnement maar als er in je MijnKPN staat dat je 50-5 zou moeten halen gaat er misschien iets niet helemaal goed. Ik kijk graag even mee @avdb55, Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?

Haal je deze snelheden via Wifi of bekabeld?

Profiel aangepast

en - zoals al in het eerste bericht gemeld - gelijke snelheid via wifi en kabel

Reputatie 7
Badge +20

Bedankt voor je gegevens @avdb55, ik heb meteen even meegekeken maar zie dat de wijzigingsorder nog open staat dus ik kan nu helaas nog even niet zo veel zeggen over de aansluiting.
Aanstaande maandag moet deze gereed zijn. Als de snelheid dan nog niet goed is kijk ik alsnog graag even met je mee! Wil je me tzt laten weten hoe het eruit ziet?

Reputatie 7
Badge +20

@avdb55 Ik heb de lijn nog even uitgelezen en zie dat je nu bijna 60Mbit/s zou moeten halen!
Klopt dat?

60 Mbit is nog altijd optimistisch.

Met een MacBook Pro (2010) via de lijn kom ik op 47.

via de WiFi op 5  GHz  ( extra wifi-router vanwege te gering bereik Experia V8) bereik ik uiteindelijk 50 Mbit. En 10 Mbit upload.

Maar 50/10 was in principe het uitgangspunt. Dus weer happy.

gemeten met de speedtest van Ookla.