Beantwoord

Glasvezel 1gb/s met Fritzbox 7590?

  • 10 July 2021
  • 4 reacties
  • 477 keer bekeken

Kan de Fritzbox 7590 de KPN 1gb/s wel goed aan? Of is die 1gb/s overkill? Of moet ik beter aan een Fritzbox 5530 denken?

icon

Beste antwoord door saintnick 10 July 2021, 17:59

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 7

Ik zou voor de 7590 gaan, die kan dat prima aan.

Ook raad ik je aan om varvolgens gooed jouw werkelijke verbruik te monitoren, dat kan met een FRITZ!Box. Je zult zien dat je met een 1Gbps abonnement eigenlijk veel te veel uitgeeft omdat je aan Internetverbruik waarschijnlijk nooit boven de 200Mbps komt en waarschijnlijk ook zelfs niet boven de 100Mbps. Je kunt dus vast en zeker zo'n €7,50 tot €10,- per maand besparen zonder dat je er iets van merkt.

De 7590 kan een 1 Gb (900+ ) prima aan, heeft die minder problemen me dan de crap die KPN standaard leverd.

1Gb overkill??, voor 99% van de mensheid wel, voor 75% is 100 al overkill, dus ja, wat wil je ermee en waarom denk je een 1Gb lijn nodig te hebben.

Dank voor de reacties. Ik zit dus goed met de 7590.

De enige reden dat ik nu 1gb/s heb genomen, en ik weet dat het een decadentie is van €10 extra per maand, is om op de bonnefooi en met ongeduld in zo kort mogelijke tijd een 10GB NZB op mijn Synology NAS te downloaden. Of die de 1gb/s aan kan is weer een tweede.

Reputatie 7

...en met ongeduld in zo kort mogelijke tijd een 10GB NZB op mijn Synology NAS te downloaden. Of die de 1gb/s aan kan is weer een tweede.

De schrijfsnelheid van de disks in jouw Synology NAS is bepalend en die ligt theoretisch zeer waarschijnlijk hoger dan die 1Gbps. Een typische NAS schijf zoals de Western Digital Red haalt theoretisch ruim 200MB/s. In de praktijk ligt dat echter een stuk lager.

Stel dat die snelheid wel gehaald wordt dan zou betekenen dat 10GB bij een bandbreedte van 1Gbps ongeveer 8 seconden duurt en bij 200Mbps ongeveer 400 seconden. Ik weet niet hoevaak je zo'n 10GB NZB wilt downloaden maar een beetje plannen kan je waarschijnlijk toch snel €7,50 per maand besparen. Weet je dat ik elke week zo'n 600GB synchroniseer tussen mijn Synology NAS thuis en een Synology NAS elders waarbij ik een 200Mbps glasvezel abonnement heb. Toch merk ik er helemaal niets van omdat a) de synchronisatie gepland staat voor de nachten van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag en b) de synchronisatie ingesteld is op een lagere prioriteit t.o.v. ander verkeer.