Beantwoord

glasvezel door andere aanbieder

  • 26 February 2019
  • 21 reacties
  • 2006 keer bekeken

Men is bij ons in het buitengebied bezig met de aanleg van glasvezel, wordt verzorgd door glasvezelbuitenaf.nl. Nu zijn wij al vanaf we op dit adres wonen aangesloten op KPN, ook omdat er geen andere keuze was(is), en dat bevalt prima, echter nu we naar glasvezel overgaan kunnen we geen KPN meer krijgen en worden we gedwongen naar een andere ( allemaal totaal onbekende) provider over te stappen, iets dat ik eigenlijk helemaal niet wil. Is er een /bestaat er een mogelijkheid om toch via de glasvezel die ze momenteel aan het aanleggen zijn KPN te blijven gebruiken? Anders ga ik ( en met mij de gehele buurt) het KPN abonnement (tegen mijn zin) opzeggen
icon

Beste antwoord door Ward_ 26 February 2019, 12:05

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Helaas is die mogelijkheid er op dit moment nog niet. Er is geen overeenkomst tussen KPN en CAIW (de netwerkbeheerder van Glasvezel Buitenaf) om apparatuur te plaatsen in hun wijkcentrales.

Het is natuurlijk mogelijk om KPN te behouden voor alleen internet en telefonie en het glasvezelabonnement bij een andere provider erbij te nemen Op die manier heb je dan een jaar lang extra kosten maar heb je wel die aansluiting in huis. En je behoudt je KPN mailadres en dergelijke.
Mocht het dan in de toekomst toch mogelijk worden dat KPN gaat leveren op een netwerk van Glasvezel Buitenaf, dan heb je (voor zover ik kan inschatten) de minste kosten gemaakt. Nu niet laten aansluiten en later wel schijnt bij Glasvezel Buitenaf nogal duur te zijn namelijk...
Het schijnt door te gaan in de achterhoek glasvezel in de kleine kernen.
Ik heb ook de vraag gesteld of het dan te minste nog mogelijk is om de kpn mobiel op de zelfde voorwaarden te behouden dan kan ik na een jaar als ik wel de vrije keus heb weer terug komen bij kpn compleet ,En ik kreeg te horen dat als ik geen compleet meer was ,ging het voordeel er af zo waren de regels, is geen overleg mogelijk Ik begrijp kpn niet ,zij maken de keus om niet mee te doen . maar wel de gebruiker opzadelen met extra kosten, Ik dacht het niet ,ik heb al aangekondigd dan ga ik weg met alles ,en dan word het een grote vraag of ik terug kom,Ik ben al 15 jaar weg geweest om dat kpn toen ook niet duidelijk was wanneer er eindelijk isdn zou komen,toen was de keus makkelijk om naar ziggo te gaan, doen ze veel moeite om je terug te krijgen,laten ze je net zo makkelijk weer gaan. dit vind ik slecht wat mij betreft houd het dan op met kpn
Reputatie 7
Badge +24
Hier zijn ze ook bezig met glasvezel, hier kan ik kiezen voor Solcon. Wat feitelijk ook gewoon KPN is. Hoe groot is de kans dat na een jaar het mogenlijk is om weer terug te gaan naar KPN?

Heel veel mensen willen overigens absoluut niks met Solcon te maken, want "Christelijke provider". En voetbalpakket is 10 euro per maand duurder volgens mij dan bij kpn. Aangezien de alternatieven niet zo interessant zijn, zijn er gewoon heel wat adressen hier in de regio die zich niet aangemeld hebben.
Hier gelukkig wel keus uit meerdere aanbieders waaronder delta flex bieden een zeer compleet pakket dat zeker de moeite waard is. mobiel gaat via t mobiel,ik ben nog geen jaar klant heb mijn zoons er ook bij gehaald zelfs geholpen om een familie lid bij de kpn te krijgen.dan zie je dat ze niet veel om de klant geven helaas ik ben wel zeer te vreden na veel ellende met ziggo.
Reputatie 1
Badge

Ik zit met hetzelfde dilemma…

Op dit moment wordt in het buitengebied waar ik woon geïnventariseerd wie er mee wil doen met de aanbieding van Delta Fiber. De enige aanbieder die in dit gebied glasvezel wil gaan aanbieden. Minimaal 30% van de inwoners moet meedoen, anders gaat het feest niet door.. Als je nu mee gaat doen, worden er geen aansluitkosten berekend. Andere prijzen zijn nog niet bekend.

Ik ben al vele jaren een min of meer tevreden klant van KPN, met zowel internet (VDSL), iTV, incl. Pluspakket en FOX Sports,  en vaste en mobiele telefonie. Delta doet geen zaken met KPN, Daarbij is mijn thuisnetwerk ooit bekabeld met UTP5 en dat wil ik liever niet gaan vervangen.  Geen idee of overstappen naar glasvezel me echt een voordeel (snelheid, bandbreedte en tv-aanbod) zou opleveren. Mijn dilemma is dus welke meerwaarde overstappen naar Delta Fiber me oplevert en wat ik verlies met afscheid nemen van KPN.

Reputatie 7
Badge +24

@apeka als je overstapt naar delta, dan hoef je aan je thuisnetwerk niets te veranderen hoor. Glasvezel is tot de meterkast. Alles daarachter veranderd niet. En KPN werkt nu nog niet samen met delta. Maar dingen kunnen veranderen. Misschien werken ze er over een paar jaar wel mee samen.

Welke snelheid haalt u nu op een bekabeld aangesloten pc of laptop? 

Reputatie 1
Badge

Hallo,

Mijn bekabelde internet haalt nu 104.2 Mb/s download en 29.94 Mb/s (Speedtest)

Reputatie 7
Badge +24

Tja... dat zijn op zich prima snelheden. Dan snap ik de twijfel wel...

Zo te zien heb je een goed werkende internet en tv verbinding, dus, wat zou je overhoop halen ?

Wat ik me wel afvraag, in de gebieden waar kpn een glasvezel netwerk heeft gaat het kopernetwerk op den duur uitgezet worden maar hoe gaat dat op de langere termijn in de andere gebieden waar geen kpn glasvezel is, het xDSL-kopernetwerk zal op den duur steeds meer mankementen gaan vertonen, en wat dan ?

waar geen kpn glasvezel is, het xDSL-kopernetwerk zal op den duur steeds meer mankementen gaan vertonen

Dat zal wel meevallen. Daar zal KPN het DSL net echt wel goed blijven onderhouden.

Ik twijfel al een lange tijd om over te stappen van KPN naar cawai/delta maar ik hoor van iedereen dat service bij hen slecht is. Met 50mbit kan ik er nog mee door. Lager moet het voor mij niet worden. Alleen jammer dat ik geen 4k kan nemen nu.

Reputatie 1
Badge

Vandaag net in het nieuws (NOS): https://nos.nl/artikel/2357867-kpn-wil-vaart-maken-met-glasvezelaansluitingen-na-jaren-van-beperkte-groei.html
Hopelijk neemt KPN dan nu ook de buitengebieden mee. Ik denk dus dat ik nog even afwacht met een eventuele overstap naar Delta Fiber.

waar geen kpn glasvezel is, het xDSL-kopernetwerk zal op den duur steeds meer mankementen gaan vertonen

Dat zal wel meevallen. Daar zal KPN het DSL net echt wel goed blijven onderhouden.


De apparatuur zal wel gaan maar oude kabels gaan vervangen ?

Ik twijfel al een lange tijd om over te stappen van KPN naar cawai/delta maar ik hoor van iedereen dat service bij hen slecht is. Met 50mbit kan ik er nog mee door. Lager moet het voor mij niet worden. Alleen jammer dat ik geen 4k kan nemen nu.

Een stukje uit deze pagina :

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/hoe-snel-internet-heb-je-echt-nodig/

Video's bekijken in 4K-kwaliteit: 20-30 Mbit/s
Op zijn informatiepagina over 4K geeft Netflix aan dat je een stabiele internetverbinding van minimaal 25 Mbit/s nodig hebt om te kunnen netflixen in 4K. Voor YouTube is dit vergelijkbaar. Dit is aardig wat, maar een stuk minder dan de snelheden die veel internetproviders beweren dat je nodig hebt voor 4K-video's, die het vaak gebruiken als argument om hun duurdere abonnementen af te nemen. Het is natuurlijk wel verstandig om wat marge te nemen, zodat je video niet meteen vastloopt als je ondertussen wat op je telefoon opzoekt, maar op een basispakket van 30-50 Mbit/s kun je prima in 4k streamen.

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Probleem is alleen dat een telefoon aansluiting waar de snelheid max 30 mbit is nogal eens niet stabiel is...

Ik moest even denken, teruglezen, maar, aha, met “telefoon” bedoel je xDSL ?

Die kan wel stabiel zijn maar dat werkt inderdaad op het randje van de technische mogelijkheden, ik weet er “alles” van, ook veel gedoe mee gehad, maar ook opgelost met wat extra kastjes. Nu glasvezel hier :-)

Maar in dat geval worden dan haperingen ten onrechte aan te lage snelheid verweten.

In mijn gemeente speelt hetzelfde: door concurrent wordt glasvezel aangelegd en die werkt met enkele providers, doch niet met KPN. Nu heb ik net Superwifi waar ik zeer tevreden over ben. Weet iemand of de KPN Superwifipunten ook functioneren met routers van andere aanbieders? Kan wel kiezen voor snel glasvezel, maar als de wifi in huis vervolgens hapert, heb ik er nog niks aan. Iemand ervaring hiermee?

Badge +19

Ja hoor die gaan het gewoon doen.

Ja hoor die gaan het gewoon doen.

Dat stelt me gerust, dank voor de reactie.

Reputatie 7
Badge +12

Ja hoor die gaan het gewoon doen.

Met de kanttekening dat ze wel handmatig ingesteld moeten worden en de KPN Thuis app uiteraard niet meer zal werken.  @Olaugh 

Reputatie 7
Badge +24

Ja hoor die gaan het gewoon doen.

Met de kanttekening dat ze wel handmatig ingesteld moeten worden en de KPN Thuis app uiteraard niet meer zal werken.  @Olaugh 

Waarom zou de KPN thuis app niet werken?