Beantwoord

Glasvezel, heb ik er goed aan gedaan? Valt minimaal eens in de week uit, herstart Experiabox nodig

  • 5 December 2020
  • 7 reacties
  • 118 keer bekeken

Met veel plezier overgestapt van ZIGGO, via onze eigen kabel (=20 euro voordeliger per maand), naar KPN glasvezel.

Voornamelijk overgestapt vanwege lage latency en uploadsnelheid. Bovendien hebben we zakelijk op al onze vestigingen de zakelijke KPN glasvezelaansluitingen en daar is zeer zelden een probleem mee.

 

Echter… ik moet soms meerdere keren op een dag maar zeker minimaal 1 keer per week mijn Experiabox resetten. Soms meerdere keren en ook het grijze glasvezelkastje. Ik snap niet wat ik anders kan doen om mijn systeem stabieler kan krijgen.

Mijn computers, servers en speakersysteem is bedraad aangesloten waar het kan. En via mijn router GT-AX1000 heb ik een Mesh netwerk met bedraad backbone voor een WiFi6 dekking.

Mijn deurbel, camera’s en bewakingssysteem valt dus steeds uit wat erg vervelend is omdat de deurbel dan niet gaat of mijn bewaking uitgevallen is. De UPS’en en afgesloten meterkast om een robuust systeem te hebben wordt dus volledig ondermijnd door de slechte uptime van de kern-internetaansluiting. 

Is dit het kwaliteitsniveau waar ik als particuliere klant genoegen mee moet nemen? Is mijn benutting te zwaar (>40 clients online), memory leaks / bugs ?

Ik begin mijn euforische gevoel in te wisselen in spijt dat ik ZIGGO wellicht onterecht de deur gewezen heb. Om maar niet te beginnen over de steeds uitvallende en haperende TV-kastjes omdat die met een eigen netwerk ook bagger presteren maar ik maak gebruik van streamingdiensten en dat is inclusief mijn ZIGGO account op mijn Apple TV. 

Alle tips zijn welkom!!

 

 

icon

Beste antwoord door Nick83 6 December 2020, 13:19

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Gebruikt u een draadloze verbindingset? Gooi die dan eerst eens aan de kant. De tv ontvangers zijn toch wel rechtstreeks aan de KPN Box aangesloten? Niet via de 2de router? Ook geen switch er tussen? En als die er wel tussen zit, dan ondersteund die igmp snooping? 

Gebruikt u een draadloze verbindingset? Gooi die dan eerst eens aan de kant. De tv ontvangers zijn toch wel rechtstreeks aan de KPN Box aangesloten? Niet via de 2de router? Ook geen switch er tussen? En als die er wel tussen zit, dan ondersteund die igmp snooping? 

Ja, ik gebruik inderdaad deze KPN set met drie punten via het 230V-net. Mijn bedrade netwerk is namelijk voorzien van diverse switches en ik weet niet zeker of die switches allemaal igmp snooping ondersteunen. Mijn router wel, maar extra kabels trekken is wel erg veel werk. Vandaar dat TV op deze manier toch z’n eigen netwerk heeft. De draadloze verbinding set wordt alleen voor iTV gebruik.

Badge +19

Dan heb je meteen het probleem boven water. Draadloze verbindingsets moet je gewoon niet willen.  Ze slopen je hele netwerk. 

Reputatie 7
Badge +24

Draadloze verbinding is leuk als het werkt, maar u heeft problemen. Het eerste wat je dan moet doen is die dingen eruit gooien en alles bekabeld aansluiten. Misschien kunt u later nog eens proberen. Maar u zult eerst van uw problemen af moeten zien te komen.

Dat uw 2de router IGMP snooping ondersteund heeft u niets aan. Interactieve tv van KPN werkt sowieso niet achter een 2de router.

Draadloze verbinding is leuk als het werkt, maar u heeft problemen. Het eerste wat je dan moet doen is die dingen eruit gooien en alles bekabeld aansluiten. Misschien kunt u later nog eens proberen. Maar u zult eerst van uw problemen af moeten zien te komen.

Dat uw 2de router IGMP snooping ondersteund heeft u niets aan. Interactieve tv van KPN werkt sowieso niet achter een 2de router.

Dank voor uw bericht. Werkt de 2e router ook niet wanneer die wel igmp ingeschakeld heeft en als AP geconfigureerd staat? IP toekenning, etc. is volledig door de Experiabox uitgevoerd.

Overigens valt internet geregeld uit, soms meerdere keren per dag maar minimaal 1-2 keer per week. Dan werkt bijvoorbeeld ook mijn WiFi van de Experiabox niet. En geeft deze tevens op 192.168.2.254 aan dat internet verbinding niet werkt. Maar omdat het glas is zie je geen verdere informatie. Dat staat los van mijn iTV issues denk ik? Of zit dit op de een-of-andere manier op elkaar ‘in te werken’ ?

 

Reputatie 7
Badge +24

De tweede router in accespoint mode zetten kan een goede stap voorwaards zijn.

De router van KPN kan in de stress schieten van verstoringen op de draadloze verbindingset. Om dat uit te sluiten zal je deze gedurende langere tijd buiten gebruik moeten stellen.

Ter informatie. De slechte verbinding bleef ondanks verwijderen van de draadloze verbinding-set een punt van aandacht totdat deze eind 2020 escaleerde. Wat bleek: de KPN router/modem was defect!

 

Hierna is via een koerier een nieuwe unit gebracht en geïnstalleerd en vanaf dat moment geen enkele keer uitval meer gehad. Verdorie, ik was bijna bij KPN vertrokken door deze aanhoudende ellende. Erg vervelend dat ook de checks van de verbinding niet eerder een fout van de router/modem heeft aangegeven.