Beantwoord

Glasvezel kan niet zonder mobiele telefoon

  • 9 March 2021
  • 22 reacties
  • 224 keer bekeken

Vandaag heb ik voor de zoveelste keer gebeld met KPN om een glasvezelaansluiting te krijgen. Dat is iets wat KPN heel erg moeilijk vindt. Soms denk ik dat het lukt, maar dan is er weer een probleem met Digitenne, of een monteur die een afspraak heeft gemaakt maar niet komt opdagen, of een rood kabeltje dat volgens KPN https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/modem-aansluiten-op-glasvezel.htm door KPNNetwerk geregeld moet worden.

Op 13 januari was het volgens de KPN-man niet mogelijk een glasaansluiting te krijgen als je een Digitenne-ontvanger had, maar volgens de  man die ik vandaag spraak is dat onzin.

Op 26 februari werd me het rode kabeltje beloofd. Het zou op 8 mrt komen maar maar het kwam niet.

Op 9 maart heb ik maar weer gebeld. Deze keer vroeg de KPN-man me om mijn mobiele telefoonnummer. Wat moet hij daar nou weer mee? Hij stuurde me een SMS met een nummer dat ik moest voorlezen.

Ik trok de conclusie dat je geen glasaansluiting kunt krijgen als je geen mobiele foon hebt. En de KPN-man bevestigde dat.

Hij heeft beloofd dat er op 9 april (g)een monteur komt.

 

 

icon

Beste antwoord door Bart van KPN 10 March 2021, 15:30

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Badge +19

Ik begrijp het volgende; u heeft een glasvezelkastje en een modem maar de rode kabel ontbreekt.  U kan iedere utp kabel daarvoor gebruiken of ie nou geel, paars of blauw is.

Ik begrijp het volgende; u heeft een glasvezelkastje en een modem maar de rode kabel ontbreekt.  U kan iedere utp kabel daarvoor gebruiken of ie nou geel, paars of blauw is.

Dat is inderdaad een van de problemen. Ik heb natuurlijk geprobeerd om een RJ45-kabel in het aansluitpunt te duwen maar dat wou niet erg lukken. En dan is er nog een voedingsapparaat nodig. De monteur die op 9 april (niet) komt, is er misschien handiger mee.

 

Badge +19

O maar dan heeft u nog niet het echte glasvezelkastje denk ik. maak er eventueel een foto van dan kijken we even mee.

Reputatie 7
Badge +24

U heeft nu digitenne... en verder? Niets? Waarom sluit u op de homepage van KPN niet gewoon een internet en tv abonnement af?

U heeft nu digitenne... en verder? Niets? Waarom sluit u op de homepage van KPN niet gewoon een internet en tv abonnement af?


Jawel hoor, ik heb een aansluiting op de telefoonkabel van KPN. Maar omzetten naar glas, dat vinden ze bij KPN heel erg moeilijk.

 

O maar dan heeft u nog niet het echte glasvezelkastje denk ik. maak er eventueel een foto van dan kijken we even mee.


Hoe maak je een foto van iets wat je niet hebt? Het is een kastje. En het zit op de muur geschroefd. En daar zit het probleem, we moeten in dit land minder kastjes en minder muren hebben.

Reputatie 7
Badge +24

U heeft nu digitenne... en verder? Niets? Waarom sluit u op de homepage van KPN niet gewoon een internet en tv abonnement af?


Jawel hoor, ik heb een aansluiting op de telefoonkabel van KPN. Maar omzetten naar glas, dat vinden ze bij KPN heel erg moeilijk.

Daar hebben ze geen haast mee. Want u heeft gewoon een werkende verbinding. Dus andere klanten met storing en nieuwe klanten gaan voor. 

Met nieuwe klanten aansluiten lopen ze ook hopeloos achter volgens mij. Ik lees hier in sommige topics dat de aansluitendatum bij nieuwe klanten soms zomaar een paar weken opgeschoven word.

Hoe lang geleden is het glasvezelaansluiting bij u in huis gemonteerd?

U heeft nu digitenne... en verder? Niets? Waarom sluit u op de homepage van KPN niet gewoon een internet en tv abonnement af?


Jawel hoor, ik heb een aansluiting op de telefoonkabel van KPN. Maar omzetten naar glas, dat vinden ze bij KPN heel erg moeilijk.

Daar hebben ze geen haast mee. Want u heeft gewoon een werkende verbinding. Dus andere klanten met storing en nieuwe klanten gaan voor. 

Met nieuwe klanten aansluiten lopen ze ook hopeloos achter volgens mij. Ik lees hier in sommige topics dat de aansluitendatum bij nieuwe klanten soms zomaar een paar weken opgeschoven word.

Hoe lang geleden is het glasvezelaansluiting bij u in huis gemonteerd?

Goed, dat laat ik gelden. Maar dan moeten ze een duidelijke afspraak maken, ergens in 2022 of 2023 of zo. Dan moeten ze niet zeggen dat ze niet weten hoe het moet en steeds weer naar andere telefoonnummers verwijzen. Dan moeten ze niet zeggen dat het niet kan omdat ik een Digitenneontvanger heb en dan moeten ze niet zeggen dat ik beslist een mobiele foon moet hebben. Dan moeten ze niet zeggen dat er over een week een monteur komt en hun afspraak niet nakomen.

Er is hier geen glasvezelaansluiting, dat mag duidelijk zijn.  Er is hier wel een waardeloos aansluitpunt. Ik denk dat ik het er maar af ga slopen en terug ga sturen naar KPNetwerk.

 

Reputatie 1

Aangezien u alleen (aanname) een ISRA kastje in uw meterkast heeft en daarnaast Digitenne nodig heeft om tv te kijken, ga ik er vanuit dat het voorlopig via ADSL moet werken en niet via glasvezel dat waarschijnlijk nog aangelegd moet worden.

 

Dat laatste is niet altijd een direct KPN issue. Helaas zijn de gemeentelijke grondwetten dat wel en kan het lang duren voordat een provider (eindelijk) een glasvezelkabeltje mag laten leggen. Wanneer en of uw gemeente daar interesse in heeft hangt er ook nog 's van af en dan heeft KPN 't nakijken. Check evt Google wanneer in uw gemeente mogelijk glasvezel komt of niet. 

Reputatie 7
Badge +24

Er is hier geen glasvezelaansluiting, dat mag duidelijk zijn.  Er is hier wel een waardeloos aansluitpunt. Ik denk dat ik het er maar af ga slopen en terug ga sturen naar KPNetwerk.

Een aansluitpunt wat geen glasvezelaansluiting is en u niet gebruikt? Hoe ziet dat er uit? Kunt u daar een foto van plaatsen?

Reputatie 7

O maar dan heeft u nog niet het echte glasvezelkastje denk ik. maak er eventueel een foto van dan kijken we even mee.

Hoe maak je een foto van iets wat je niet hebt? Het is een kastje. En het zit op de muur geschroefd. En daar zit het probleem, we moeten in dit land minder kastjes en minder muren hebben.

Plaats dan toch eens een foto van dat kastje dat op de muur geschroefd zit.

@Feikie Dit het enige echte glasvezel aansluitpunt wat nu gemonteerd wordt door KPN Netwerk NL.

Reputatie 7

Dat ziet er heel goed uit.

Is er al een afspraak ingepland voor de installatie van de NTU of ONT?

@Feikie Dit het enige echte glasvezel aansluitpunt wat nu gemonteerd wordt door KPN Netwerk NL.

Klopt die is het. Alleen de sticker eronder is anders: er staat “Hier komt uw glasvezelapparatuur”. Het woordje NU staat er dus niet op - en terecht.

Dat ziet er heel goed uit.

Is er al een afspraak ingepland voor de installatie van de NTU of ONT?


Nee, die woorden zijn niet genoemd en van ONT heb ik nog nooit gehoord. Maar er worden wel andere dingen genoemd: FTU, kastje, rauter, modem, KPNbox 12. Je hebt kennelijk veel dingen nodig.

 

O maar dan heeft u nog niet het echte glasvezelkastje denk ik. maak er eventueel een foto van dan kijken we even mee.

Hoe maak je een foto van iets wat je niet hebt? Het is een kastje. En het zit op de muur geschroefd. En daar zit het probleem, we moeten in dit land minder kastjes en minder muren hebben.

Plaats dan toch eens een foto van dat kastje dat op de muur geschroefd zit.

Ik heb het geprobeerd, maar de belichting was zo beroerd dat ik de foto niet durf te plaatsen. En het hoeft ook niet, HansAanZet heeft al een goeie foto geplaatst - waarvoor dank.

Aangezien u alleen (aanname) een ISRA kastje in uw meterkast heeft en daarnaast Digitenne nodig heeft om tv te kijken, ga ik er vanuit dat het voorlopig via ADSL moet werken en niet via glasvezel dat waarschijnlijk nog aangelegd moet worden.

 

Dat laatste is niet altijd een direct KPN issue. Helaas zijn de gemeentelijke grondwetten dat wel en kan het lang duren voordat een provider (eindelijk) een glasvezelkabeltje mag laten leggen. Wanneer en of uw gemeente daar interesse in heeft hangt er ook nog 's van af en dan heeft KPN 't nakijken. Check evt Google wanneer in uw gemeente mogelijk glasvezel komt of niet. 

Die ISRA is inderdaad aanwezig en vol in bedrijf. Zoals je weet is de ISRA het sluitstuk van de telefoonkabel. Op de telefoonkabel kunnen maar twee bedrade televisies aangesloten worden en daarom is de derde een Digitenne. Die werkt draadloos. En dat was voor iemand van KPN een probleem, want hij beweerde dat je glasvezel en Digitenne niet kon combineren. Een collega van hem beweerde weer wat anders.

Of het ADSL is, weet ik niet. Dis afko heb ik vaak gehoord, maar nooit in verband met mijn kabelaansluiting.

Reputatie 7

Dat kastje dat op de foto staat heet een FTU (Fiber Termination Unit).

Bij de oudere (AON) netwerken werd daar een NTU (Network Termination Unit) op aangesloten. Bij de nieuwe (GPON) netwerken wordt daar een ONT (Optical Network Terminal) op aangesloten. Deze hebben iets meer functionaliteit ingebouwd omdat bij GPON netwerken, in tegenstelling tot AON netwerken, de glasvezel door meerdere abonnees gebruikt wordt en de data voor jou er dus "uitgefilterd" moet worden.

Dit is het apparaat dat ontbreekt en die zal door een monteur van KPN geplaatst worden waarna de glasvezel geactiveerd kan worden. (Het licht er op gezet kan worden.)

Als dat gebeurd is kan de Experia/KPN Box aangesloten worden.

Dat kastje dat op de foto staat heet een FTU (Fiber Termination Unit).

 

Volgens het opschrift is het een Glasvezelaansluitpunt. Het is nogal hinderlijk dat verschillende benamingen worden gebruikt voor dezelfde dingen.

 

Is er al een afspraak ingepland voor de installatie van de NTU of ONT?

Zoals ik al zei, er is voor de zoveelste keer een afspraak gemaakt waar KPN zich niet aan hield. En deze keer moest ik verplicht een mobiel telefoonnummer opgeven. Moet dat? Ja, zonder mobiele telefoon is het pech gehad. Bij de vorige afspraken werd dat nummer niet gevraagd. Ik ben benieuwd of de installateur deze keer komt opdagen. Een ding is zeker, de installateur van KPNNetwerk hield zich aan de afspraak, naar hij vond dat hij klaar was toen het Glasvezelaansluitpunt aan de muur zat.

@Feikie  KPN Netwerk is inderdaad klaar als het glasvezelpunt in jouw woning is gemonteerd ( zoals op de foto). De reden waarom KPN ( de provider dus) jouw telefoonnummer nodig heeft is dat men SMS berichten kan sturen om afspraken en leveringen te bevestigen. Ook is het om de monteur contact met jou te laten maken op de dag van installatie. Niets meer en niets minder. Hopelijk wordt die installatie bij jouw spoedig verricht.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Feikie, ik begrijp dat er onduidelijkheid is wanneer de glasvezel aangesloten gaat worden. Nu zie ik dat je hier zojuist nog contact over hebt gehad. Mijn collega heeft je verwezen naar een e-mailadres en telefoonnummer mocht je nog verdere vragen hebben. Lijkt mij goed om daar even contact mee op te nemen. Want ik kan je zo via deze weg niet helpen. Daar heb ik te weinig informatie voor beschikbaar helaas.