Vraag

glasvezel trekken naar mijn straat

  • 31 May 2021
  • 27 reacties
  • 282 keer bekeken

Geachte heer/mevrouw,

 

Zouden jullie een glasvezel kabel kunnen trekken naar mijn straat? Ik zou eventueel ook de kosten kunnen betalen om het naar mijn huis te laten trekken.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

27 reacties

Reputatie 7

Hoeveel heb je daar voor over en waar zou die glasvezel dan vandaan moeten komen?

Naja hoeveel moet het kosten? Ik ga ervanuit dat het ergens dichtbij vandaan komt waar het er al is.

Reputatie 7

Naja hoeveel moet het kosten? Ik ga ervanuit dat het ergens dichtbij vandaan komt waar het er al is.

Bij AON (Active Optical Network) glasvezel loopt de glasvezel van de woning naar PoP (Point of Presence), een betonnen huisje van KPN ergens in de wijk of het dorp. Bij PON (Passive Optical Network) worden altijd meerdere woningen tegelijkertijd aangesloten.

Op individuele basis aanleggen van glasvezel is verschrikkelijk duur. Alleen als de glasvezel al tot aan jouw tuin is aangelegd dan is het "betaalbaar". 

Heb je al op https://kpnnetwerk.nl gekeken of er op jouw adres iets gepland staat?

 

Daar had ik al gekeken, maar er is niks bekend over een glasvezel verbinding in mijn wijk vandaar mijn eerste vraag. We hebben wel al glasvezel van caiway in onze wijk.

Reputatie 7

Als er glasvezel van Caiway ligt dan is de kans heel klein dat KPN daar ook glasvezel gaat aanleggen. Het is ook niet zo dat KPN in de consumentenmarkt op individuele basis glasvezel zal aanleggen, dat is immers veel te duur.

Zelf heb ik jaren terug zakelijk glasvezel naar mijn kantoor aan laten leggen en dan praat je toch als over een paar duizend euro aan kosten. (Denk maar snel aan €30,- per meter)

aha duidelijk, dus de enige optie is overstappen naar caiway (ik heb gehoord dat zij niet zo goed zijn namelijk)?

 

Reputatie 7

aha duidelijk, dus de enige optie is overstappen naar caiway (ik heb gehoord dat zij niet zo goed zijn namelijk)?

Beide klopt.

Wat zou je persoonlijk aanraden, we hebben nu 100mbit en caiway biedt 1gbit aan voor minder geld.

Je hebt nu (dus) via koper/dsl 100 down en 30 up. Merk je problemen? Vast niet.

Pas bij een gezin met 3 pubers / gamers en grote bestanden up- danwel downloaden is MISSCHIEN glasvezel 200/200 nodig. Maar Gigabit is, om een andere forummer te citeren “voor de heb”.

1gbit aan voor minder geld

Reken het bedrag wat je gaat betalen NA de kortingsperiode. Niet het initiële bedrag.

Ik weet niet eens of het wel echt goedkoper is dan kpn: https://www.caiway.nl/bestellen/internet-tv. Hangt ook af van zenders in basispakket en of ze HD of SD zijn.

Verder: let even op zenderaanbod. En zenders die bij kpn HD zijn, waar je mogelijk naar kijkt, en bij hen nog SD.

De (lagere) prijs komt uit de lengte of de breedte….

Je hebt nu (dus) via koper/dsl 100 down en 30 up. Merk je problemen? Vast niet.

Pas bij een gezin met 3 pubers / gamers en grote bestanden up- danwel downloaden is MISSCHIEN glasvezel 200/200 nodig. Maar Gigabit is, om een andere forummer te citeren “voor de heb”.

1gbit aan voor minder geld

Reken het bedrag wat je gaat betalen NA de kortingsperiode. Niet het initiële bedrag.

Slimme jongens bij caiway, ik zie er geen prijs bij staan: https://www.caiway.nl/bestellen/internet-tv

Verder: let even op zenderaanbod. En zenders die bij kpn HD zijn, waar je mogelijk naar kijkt, en bij hen nog SD.

Om eerlijk te zijn we halen maar max 50mbit in huis (en op de andere twee verdiepingen rond de 15mbit) en ja ik heb ook gekeken naar de prijs na de kortingsperiode en het is ongeveer even duur als wat we nu betalen voor kpn (misschien 1 a 2 euro duurder). Vandaar dat ik het vraag

o en voordat ik het vergeet we hebben inderdaad 3 kinderen/pubers in huis.

Om eerlijk te zijn we halen maar max 50mbit in huis (en op de andere twee verdiepingen rond de 15mbit) 

Met het laagste abo (50/5) zou je reëel 70/30 moeten hebben; bedraad gemeten. Via wifi heb je dan ong. 25 Mb/s. (hier ervaar ik dat zo)

En 15 Mb/s met wifi op wat grotere afstand van het modem is ook nog redelijk. Wil je gewoon wel snelheid op de bovenverdieping, ook met wifi, dan daar een netwerkkabel heen en een accesspoint plaatsen.

Reputatie 7

Om eerlijk te zijn we halen maar max 50mbit in huis (en op de andere twee verdiepingen rond de 15mbit) 

Met het laagste abo (50/5) zou je reëel 70/30 moeten hebben; bedraad gemeten. Via wifi heb je dan ong. 40 Mb/s. (hier ervaar ik dat zo)

Dat ben ik niet met je eens, ik haal door mijn hele woning en een groot deel van mijn tuin via wifi snelheden gelijk aan mijn glasvezelabonnement (200Mbps). Het kan dus best maar dan moet je wel de juiste apparatuur gebruiken. Heb je een V8 of V9, dan haal je dat dus nooit immers die ondersteunt alleen 802.11n op 2.4GHz. En maak je wel gebruik van 802.11ac op 5GHz dan is, zoals @PeterG ook al zei, het plaatsen van een wifi toegangspunt op elke verdieping zo ongeveer een vereiste.

We hebben een KPN Box 12 met super wifi punten, waarbij we de genoemde snelheden halen.

Reputatie 7

We hebben een KPN Box 12 met super wifi punten, waarbij we de genoemde snelheden halen.

Welke snelheid haal je vanaf een bekabeld aangesloten PC?

er is een kabel aangesloten op de playstation en daar staat rond de 75

 

Reputatie 7

Dan ben ik bang dat jij het zoveelste slachtoffer bent van de belabberd werkende bandsteering op de wifi apparatuur van KPN.

Kan jij eens kijken of jouw wif verbinding op het mobiele apparaat wellicht via 2.4GHz loopt.

Reputatie 7
Badge +7

aha duidelijk, dus de enige optie is overstappen naar caiway (ik heb gehoord dat zij niet zo goed zijn namelijk)?

 

Hier Caiway glas (zakelijk in gebruik, KPN prive), en erg tevreden. Snelheid 700/700 en ping 4-5 ms. Geen klacht, anders dat wifi van hun router erg zwak is. Gebruik een Apple TC daarvoor en heb 400/200 via WiFi in de huiskamer. Prima. Besef dat maar weinig mensen positief nieuws melden, dus lees je alleen maar negatief nieuws. Als je alles gelooft is KPN ook knudde, moet je dit forum maar eens een dag lezen :-)

Reputatie 7

Een Apple Time Capsule is ook al wel een gedateerd beestje, dan is er heel wat betere apparatuur op de markt.

ik zit op de 5ghz band, wat voor betere apparatuur als ik vragen mag?

 

Reputatie 7

ik zit op de 5ghz band, wat voor betere apparatuur als ik vragen mag?

De Experia WiFi en "super"WiFi zijn nu niet echt apparaten waar ik warm van wordt.

Ze hebben wat mij betreft nogal wat gebreken en de allerbelangrijkste daarvan is dat de SSID's voor 2.4 en 5 GHz niet verschillend van elkaar kunnen zijn. Je bent dus aangewezen op de bandsteering en als er iets killing is voor de snelheid dan is het slecht werkende bandsteering. Nee, dan kies ik liever voor bijvoorbeeld de TP-link EAP245.

Reputatie 7
Badge +24

ik zit op de 5ghz band, wat voor betere apparatuur als ik vragen mag?

Van bijna alles wat je nu in de winkel koopt mag je verwachten dat het beter is. Die time capsules worden volgens mij al een jaar of 4 niet meer gemaakt ofzo. En de laatste firmware update zal ook wel een paar jaar geleden zijn.

Reputatie 7
Badge +7

Een Apple Time Capsule is ook al wel een gedateerd beestje, dan is er heel wat betere apparatuur op de markt.

Dat weet ik. Maar ik heb gezien dat een mesh oplossing zoals nu te koop voor mijn huis weinig extra biedt. Ik zie tests van die oplossingen die nauwelijks hogere snelheid bieden dan die goede oude Apple TC, die overigens gewoon WiFi 5 is alleen noemden we dat toen nog niet zo. Dus AC1300. En grote voordeel; vier extra RJ45 poorten in bridge, USB en een 2 Tb. NAS. En goede beamforming antennes (6 stuks).

En nog het belangrijkste… met wat hacking (TC draait op NetBSD) op kanalen te krijgen zonder DFS en hoog vermogen. Dus door dik dubbel steens muren gewoon 400 Mbps, het Caiway modem deed nog geen 100 Mbps. Is trouwens ook design 2016… bagger.

Ik vind “er is beter te koop” een beetje kort door de bocht. Met WiFi is elke situatie anders, ik koos hiervoor en het werkt prima. Interactieve TV op ook krachtige 2.4 GHz naar een WiFi bridge bij de TV en 5.0GHz. met voldoende snelheid met maar 1 TimeCapsule door het hele huis. Zelfs in de tuin nog ontvangst, waar de Experiabox V10 het laat afweten, die staat naast de TC.

Reputatie 7
Badge +7

ik zit op de 5ghz band, wat voor betere apparatuur als ik vragen mag?

Van bijna alles wat je nu in de winkel koopt mag je verwachten dat het beter is. Die time capsules worden volgens mij al een jaar of 4 niet meer gemaakt ofzo. En de laatste firmware update zal ook wel een paar jaar geleden zijn.

Nee. Zie testen op YouTube, mooie dure mesh systemen die notabene staande naast het systeem net 200 Mbps halen..

Wat is “beter” in dit verband? Sneller? Mwah… wifi 5 is snel genoeg voor mij. Firmware update? Ding staat achter een firewall en woon in buitengebied; weinig mensen die mijn WiFi zullen hacken. Kortom goed genoeg voor mijn toepassing…

Hmm interessant ik heb ook een TP-Link RE650 in huis maar dat helpt ook nauwelijks. zou zoiets misschien helpen https://www.coolblue.nl/product/827835/asus-rog-rapture-gt-ax11000.html?cmt=c_a%2Ccid_8863511007%2Caid_91794886480%2Ctid_pla-295433576346%2Cgn_g%2Cd_c&gclid=Cj0KCQjwktKFBhCkARIsAJeDT0gNBXVZoPLgkcAC8mhnQjsxP3W0ikL0I2PStBpS_cyQ5YCEkDy1_vIaAvEZEALw_wcB . Dus jullie raden mij opzich aan om overstestappen op caiway?