Beantwoord

Glasvezel van KPN via GlasDraad, aanleg niet gratis?

  • 3 October 2020
  • 5 reacties
  • 745 keer bekeken

Goedendag, ik heb mijn interesse als inwoner van Westerlee kenbaar gemaakt mede omdat dit op dit moment erg actueel is. voor alle duidelijkheid Westerlee ligt in de gemeente Oldambt (Oost Groningen) en op dit moment zijn twee partijen actief in het realiseren van snel internet o.a. in het buitengebied waarin ik woon.

De gemeente Oldambt heeft via de stichting Oldambt Verbindt een convenant afgesloten met de firma GlasDraad en daarnaast is de firma Rodin actief omdat deze in opdracht van de provincie bezig is om alle percelen in Groningen van snel internet te voorzien. 

Beide partijen hebben verschillende producten. GlasDraad gaat (indien er voldoende aanvragers zijn) daadwerkelijk glasvezelkabel aanleggen en Rodin doet dat maar deels omdat zij ook met radioverbindingen (ca. 80 %) werken.

GlasDraad legt de glasvezelkabel aan bij adressen die een coaxkabel hebben voor € 300,00 en in het buitengebied doen ze dat voor € 2300,00. Rodin daarentegen doet dat gratis (subsidie en lening van de provincie). Beide partijen claimen wel dat je nu moet beslissen want er komt hierna geen kans meer ???

Op dit moment worden er diverse informatieavonden georganiseerd zowel door GlasDraad als door Rodin en worden de inwoners bestookt met post over dit onderwerp.  

Daarnaast zegt u als KPN (als ik op de website de postcode cheque doe):,

“Standaard Internet is beschikbaar, glasvezel komt eraan! Goed nieuws ook jij kunt binnenkort glasvezel van KPN op jouw adres bestellen. De precieze datum is nog niet bekend. Dit hangt af van de aannemer, de situatie in jouw huis én het weer. Je kunt dan voor enkele opties kiezen maar als je al een KPN aansluiting hebt, behoef je niets te doen.

Het is nu wat verwarrend. Glasdraad doet het voor € 2300,00 Rodin (met een radioverbinding Gratis en jullie als KPN zeggen binnenkort kan je glasvezel van KPN bestellen. er is via GlasDraad ook een app en daar wordt door de 'Glasvezelvrienden' aangegeven: “dit is gewoon standaard KPN tekst bij hun normale eigen uitrol van glasvezel. Dit moet aangepast worden naar de situatie dat een ander glas aanlegt. En dat gaat iedere keer niet goed.!!!!!!

Is dit dan het handdoekje leggen zoals dat bij RADAR gezegd werd?

Graag ontvang ik van u nadere informatie en een duidelijke uitleg wat en hoe zodat ik niet allen voor mijzelf maar ook voor alle inwoners van Westerlee vanuit de Vereniging Dorpsbelangen de juiste informatie kan verstrekken.

   Met vriendelijke groet

  Cornelis  van der Poel

         Secretaris

 

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

 

icon

Beste antwoord door Ward_ 3 October 2020, 17:29

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +24

@Ward_ ?

Reputatie 7
Badge +10

Nee, dit is zeker geen handdoekje leggen. Glasdraad legt het netwerk aan en daar betaal je de eigen bijdrage aan. KPN verzorgt de apparatuur in hun PoPs en daarom is KPN daar beschikbaar (straks). KPN heeft die adressen al van Glasdraad ontvangen en opgenomen in de postcodechecker.

 

Dus als iemand in Westerlee glasvezel wil en KPN wil, neem dan Glasdraad.

Reputatie 7
Badge +24

Maar ... mensen moeten zich wel aanmelden bij glasdraad? Aangezien er betaald moet worden...

Reputatie 7
Badge +10

Ja. Mensen melden zich aan bij Glasdraad om de aansluiting in huis te krijgen en betalen daarvoor aan Glasdraad. Als de aansluiting klaar is zullen alle providers beschikbaar zijn die ook op normale KPN netwerken te vinden zijn. Dat zijn er dus een stuk 20 zo uit mijn hoofd.

 

En ik herken het verhaal wel. KPN als provider laat het standaard verhaal zien wat ze bij eigen netwerken gebruiken. Maar dat werkt hier net anders. 

Westerlee hier in Zuid Holland ligt in het Westland en daar heeft Caiway bij veel woningen gratis glasvezel aangelegd. Omdat zij dit netwerk niet open stellen heb ik wel glasvezel in mijn woning maar geen actieve verbinding. Heb voor de aanleg niets betaald.

Reageer